Vad för skor?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Center
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 691

Center

Trådstartare
Ni som tävlardistans på lite längre sträckor. Vad har ni för skor på era hästar? Vanliga platta skor eller sånna som är fasade/rundade i kanterna? Med eller utan sulor? Är det någon som har barfota häst eller kör med "gympaskor"?
Mest nyfiken.
Har provat med lite olika skor själv på hästen (pga olika anledningar). Dock tävlar jag inte, men rider gärna ut på lång tur och tänkte kanske prova på distans i framtiden.

Senast ändrad:
Sv: Vad för skor?

Jag har tävlat upp till och med 80 km. jag använder vanliga järnskor till min häst och så brukar min hovslagare svetsa på lite extra svets på skorna. Jag har inte ridit med sulor men hade tänkt att testa det till nästa ritt och se hur det är.

Jag använder vanliga järnskor med svetsade tår och trakter, just för att dämpa slitaget. Har inte hela skon svetsad pga halkrisk. Jag har tävlat tom 80km och tycker att detta fungerar jättebra! Hade sk guldskor för en 5år sedan, men de gillade jag inte. Hur de "nya" guldskorna är som finns nu, vet jag inte!

Jag använder vanliga järnskor med svetsade tår och trakter, just för att dämpa slitaget.

Hur har du svetsat? Har du bara punktat eller har du svetsat dit en tunn tråd eller dyligt??? Lät intressant..

MVH Lina

Nu har jag ingen bild på nysvetsade skor, då de är slitna efter säsongen... Men jag har låtit lägga dit en sammanhängande svets, nästan lika bred som skon, över tån, man kan säga mellan de främsta sömhålen, samt likadant, en sammanhängande svets som täcker nästan hela skon från bakersta sömhålet och ut i trakten. Det är hemmasvetsat, så det är lite knöligt och inte särskilt jämnt, förutom i ytterkanten sas. Vi lägger mera åt ytterkanten just för att det är den som slits. Hoppas du förstog! :laugh: Tråden vi svetsar med är inte den allra hårdaste då den blir FÖR hård och man tappar greppet ännu mera, utan vi har en tråd som är hårdare än vanligt men inte allra hårdaste.

Intressant. Vad använder du för typ av svetsmetod då? Fick själv rådet av vet. i samråd med hovis att det borde vara en bra idee att ha svetsade framskor till min polle. Har tillgång och kan svetsa pinnsvets (ljusbågs). Är det en sån du använder då eller kör du MIG/MAG, tig eller gas?

Ehm, jag vet faktiskt inte vilken metod som används, jag gör bara anvisningar, sen är det min far som svetsar! :angel:
Men jag tror att han kör mig, det är väl det han oftast använder, men om du vill kan jag ta reda på det!

Du får gärna ta reda på vad för metod han använder. :)

Vet. menade i mitt fall att hovis kunde ju svetsa skorna, men det tycker jag är lite onödigt om jag själv kan göra det. Sparar både tid och pengar så sätt.

Ingen som har nån bild på svetsade skor?
Får prova att googla lite också....

Tack!:)

Finns skor med Cormantbelägg som är väldigt hållbara!

Är väl svetsade med såkallad Cormant och dom håller väldigt länge.
Red upp till 5 mil med såna skor på en rätt tung travarvalack och det funkade suveränt!

Enligt hovslagaren så håller samma skor minst 1 hel distanssäsong! Beroende på hur långt man rider osv.

Nackdel : Dyra men det är det värt eftersom dom håller länge!

Vet inte då hovslagaren hade med dom, men han verkade inte ha svårt att hitta såna skor så det borde gå att hitta rätt lätt.
Har bytit hovslagare så kan inte fråga han heller...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 943
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 565
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 922
Senast: sorbifolia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 896
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka