Vad gäller nu för tiden?? Klä mig!

Leoni

Trådstartare
Jag ska på en träningshelg med ”fint folk” nästa helg och jag inser att jag inte vet ett smack om vad som gäller klädmässigt längre

Jag har mina hästar i eget stall, umgås med ingen och rider omkring i samma outfit jag haft de senaste 15 åren dvs: jeans, gympadojer och shortchaps..

Jag MÅSTE ta tag i min stil innan jag skämmer ut mig och hela bygden samtidigt

Så, bättre tillfälle än nu kommer inte på ett tag. SÅ, vilka märken, färger, skor, hjälm är det man ska ha idag om man vill se ut som man har koll på allt?

Till ryttaren alltså- hästen utrustning är på något sätt roligare så där har jag hyfsat koll
 
Jag är i behov av både ny hjälm och stövlar, så är väl kanske lite fel person att svara, men lite koll har jag förhoppningsvis ;)

samshield (kostar en hel del dock), charles owen och uvex är väl dom största när det kommer till hjälmar just nu? En hjälm från JW vann folksams(?) test för ett tag sedan, den är ganska billig också! Victory tror jag att den heter. :) Om du vill ha ridskor så har ariat snygga och bekväma, stövlar finns det nog nån som har bättre koll än mig. men typ de niro? Beror ju på om du ska ha hopp eller dressyr. Annars har ju hööks en hel del, mountain horse också. Charlies och skara hästsport brukar vara ganska duktiga på att ha det som är "inne" för tillfället. vad gäller kläder så har hööks mycket som är fint som inte kostar skjortan. Annars är det väl typ spooks, schokemöhler, pikeur, kingsland, animo, equiline, jw. allt som är dyrt ;) Det viktigaste tycker JAG är att det sitter bra, är helt och rent.
 
Jag ska på en träningshelg med ”fint folk” nästa helg och jag inser att jag inte vet ett smack om vad som gäller klädmässigt längre

Jag har mina hästar i eget stall, umgås med ingen och rider omkring i samma outfit jag haft de senaste 15 åren dvs: jeans, gympadojer och shortchaps..

Jag MÅSTE ta tag i min stil innan jag skämmer ut mig och hela bygden samtidigt

Så, bättre tillfälle än nu kommer inte på ett tag. SÅ, vilka märken, färger, skor, hjälm är det man ska ha idag om man vill se ut som man har koll på allt?

Till ryttaren alltså- hästen utrustning är på något sätt roligare så där har jag hyfsat koll

Välsittande kläder åt preppy-hållet, givetvis hela och rena, kommer man alltid undan med. Piké/skjorta, v-ringad tröja över, väst/jacka efter väder, nyputsade stövlar (ja stövlar!!). Marinblått, beige, vitt.
Hjälmar är ett meck för tillfället med tanke på de högst oklara regler som börjar gälla nästa år. Samshield är populära och godkända, finns i en rad olika utföranden och prisklasser.
Pikeur funkar alltid, det finns en del populära uppstickare som Spooks eller Animo med lite mer modern touch om man är lagd åt det hållet.
 
Nu vet jag inte om du är hoppare/dressyrare, då modet är lite olika mellan grenarna. Men om jag utgår från mig själv.

Jag är dressyrare, 17 år "ung". Om jag ska klä upp mig, utan att vara tävlingsklädd, ser det ungefär såhär:
Brun Charles Owen Ayr8 Leather Look hjälm
Ljus tävlingstopp/skjorta. Mina kommer från Fior da Liso och Kingsland.
V-ringad tröja över, företrädelsevis marin eller brun. Köpt på typ Kappahl. Hööks och div. ridsportsmärken har ju också dock.
Helskodda ridbyxor, samma färg som ovan. Mina kommer från Back2Back, men Pikeur har ju också t.ex.
Välputsade, svarta ridstövlar. Mina är ett par Equipage Amalfie, men det finns ju dyrare märken också som t.ex. Cavallo och König.
Roeckl-Grip handskar, bruna eller marina.
 
Vilken kul tråd o läsa :D

Inte mycket o bidra med dock. Brukar köra på hel o ren o inte för många basfärger blandat. Gillar o ha en avvikande färg på tshirt eller schabrak. Har inga problem att åka på dressyrträning i min terränghjälm o hoppsadel tex.

Något jag däremot inte tycker ser så kul ut är splitternya grejer som i värsta fall inte ens hunnit bli ordentligt inpassade eller inte sitter bra. Skulle aldrig komma på tanken o testa ny utrustning vid ett "lite viktigare tillfälle". Hellre välanpassade använda grejer som är välskötta även om de kanske är slitna, det tycker jag ger ett seriöst intryck om det är vad man vill förmedla när man tänker på utrustningen.
 
Hel och ren kommer man som sagt, långt med. Jag är ju westernryttare och har lite annan approach och inriktning på kläderna men för säkerhetsskull har jag även ett par CRW ridbyxor (jeansmodellen), shortshaps och jodphurskor. Stilrent utan bling...ha ha, jag har aldrig varit blingad någonsin och har svårt att se mig i sånt tills en bekant garvande talade om för mig att jag faktiskt var mer blingad än de flesta då jag har gelenaglar :o ...hade jag inte haft en tanke på :D
 
Det som jag tycker verkar vara inne nu är bla:
Hjälm - Samshield :heart
Stövlar - De Niro
Handskar - Roeckl
Ridbyxor - alla från Pikeur men annars Equilines X-grip verkar inne/bra.
Upptill - Pikeér funkar alltid på sommaren men annars figursydda kläder, fleecetröjor, Spook väst osvosv (hel och ren!)

Tips, kolla på flera hästbloggar... de flesta har liknande utrustning :P

Men vet inte om du är hopp eller dressyr-ryttare, kan ju skilja lite :D
 
Det som jag tycker verkar vara inne nu är bla:
Hjälm - Samshield :heart
Stövlar - De Niro
Handskar - Roeckl
Ridbyxor - alla från Pikeur men annars Equilines X-grip verkar inne/bra.
Upptill - Pikeér funkar alltid på sommaren men annars figursydda kläder, fleecetröjor, Spook väst osvosv (hel och ren!)

Tips, kolla på flera hästbloggar... de flesta har liknande utrustning :P

Men vet inte om du är hopp eller dressyr-ryttare, kan ju skilja lite :D

Kan tillägga att diskreta stilrena färger funkar alltid. Ex. brunt, vitt, marinblått, svart, beige, grått
 
Underbar tråd för en prylnörd! :love:

Jag har svårt för just bling :D Kör helt och hållet på mer classiskt/stilrent.

Hade jag fått plocka ihop en "drömoutfit" så hade den sett ut såhär: (Hoppinriktad)

-Hjälm: Samshield Shadowmatt (Deras "basic". Tycker den är absolut snyggast)
-Tröja: Någon stilren, figursydd piké.
-Handskar: Roeckl
-Byxor: Siliconskodda, gärna med någon rolig detalj, (typ söm i avvikande färg, snygg logga på ben eller ficklock)
-Skärp! Har ett favvo ,svart med klinker.
-Stövlar:Välsittande måttade och putsade Då spelar märket mindre roll.
-Sporremmar i antingen samma färg som stöveln eller i en helt annan färg som ändå matchar någon annan detalj i utstyrseln (Typ ridbyxans söm)

Jag kan fortsätta i evigheter!

Hade inte gjort så stor skillnad på dressyr/hopp outfit. Kanske haft ett par "helt rena" byxor helt utan krusiduller.
Känner att det är hästarnas utrustning som skiljer sig mest där. ;)
 
Håller med om att preppy och prydligt alltid funkar, sen varierar det lite vilka färger man "ska" ha och hur pass mycket bling och loggor kläderna har. Jag gillar att matcha antingen piké eller ridbyxor med schabraket (jag rider dressyr) så det blir enhetligt. Om jag har en lite skrikig piké i exempelvis rosa så klär jag ned det med någon jordnära färg på byxorna.

Jättevanligt med grip istället för vanligt helskott på byxorna nu, jag tänker skaffa såna!
 
ett ganska säkert kort är att välja valfri outfit i hööks katalogen och kopiera den ;).

har egentligen ingen koll på mode öht. (även om jag jobbar med det...)
men ngt jag tycker alltid fungerar nu är,
tighta ridbyxor (dvs inga av mjukisbyxa kvalité även om de är skit bekväma ;)) i en mörkare färg, marinblått och svart fungerar alltid.
pike tröja som också är lite figurnära, och som är i samma ton som ridbyxorna.

en v ringad långärmad tröja över eller en (också ganska figur nära )tjocktröja utan huva. (västar ska vara av dunvästs modell med stora kragar. små quiltade tunna västar är inte lika godkänt även om de dyker upp lite då och då. )

hjälm får vara svart, brun eller mörkblå. sammet eller plastig går bra så länge de inte är typ jofa eller champion showring i mossgrön eller vinröd ;).

och som sagt är ridstövlar det man ska ha nu eller åtminstone ridskor och chaps som ser ut som stövlar. kängor med mocka shortschaps är = med självmord om man ska röra sig runt mer "civiliserade" hästfolk :p.
 
Underbar tråd för en prylnörd! :love:

Jag har svårt för just bling :D Kör helt och hållet på mer classiskt/stilrent.

Hade jag fått plocka ihop en "drömoutfit" så hade den sett ut såhär: (Hoppinriktad)

-Hjälm: Samshield Shadowmatt (Deras "basic". Tycker den är absolut snyggast)
-Tröja: Någon stilren, figursydd piké.
-Handskar: Roeckl
-Byxor: Siliconskodda, gärna med någon rolig detalj, (typ söm i avvikande färg, snygg logga på ben eller ficklock)
-Skärp! Har ett favvo ,svart med klinker.
-Stövlar:Välsittande måttade och putsade Då spelar märket mindre roll.
-Sporremmar i antingen samma färg som stöveln eller i en helt annan färg som ändå matchar någon annan detalj i utstyrseln (Typ ridbyxans söm)

Jag kan fortsätta i evigheter!

Hade inte gjort så stor skillnad på dressyr/hopp outfit. Kanske haft ett par "helt rena" byxor helt utan krusiduller.
Känner att det är hästarnas utrustning som skiljer sig mest där. ;)


Såg att du skrivit skor och inte stövlar!
Jag rider med skor från Ariat. Absolut top 3 i både kvalitet och "popularitet" när det gäller just skor.
Till det har jag Chaps från Dyon. :up:

Nöjd med kombinationen, även om jag alltid tyckt att det är snyggare med stövlar. Men där är det plånboken som sätter stopp, för om jag skall ha stövlar kommer det att bli ett bar Deniro eller Parlanti (kanske t.o.m Alexboots) men där är det som sagt plånboken som måste vidgas lite först.
 
Åh tack hörni!

Måste ju säga att jag gillar den preppy’a stilen och ser väll ut så ”civil”. Sist jag stack ut huvudet utanför grottan var Kingsland med, i mitt tycke, deras gräsliga logga superpoppis, så funderade på om den hypen gått över ännu. Fortfarande poppis alltså?

Och mina mockachortchaps var det snyggaste ever för 20 år sedan och det har lite fastnat så i mitt huvud.. men det verkar ju vara stövlar som gäller nu. Vad hände med Tretorns stövlar? Dom verka bara inte finnas längre?
 
Åh tack hörni!

Måste ju säga att jag gillar den preppy’a stilen och ser väll ut så ”civil”. Sist jag stack ut huvudet utanför grottan var Kingsland med, i mitt tycke, deras gräsliga logga superpoppis, så funderade på om den hypen gått över ännu. Fortfarande poppis alltså?

Och mina mockachortchaps var det snyggaste ever för 20 år sedan och det har lite fastnat så i mitt huvud.. men det verkar ju vara stövlar som gäller nu. Vad hände med Tretorns stövlar? Dom verka bara inte finnas längre?
stora loggor, kingsland hypen och tretorn stövlar hamnade i sophögen för ngt år sedan. var bara en ganska kort period det var poppis.
loggorna krympte drastiskt sen de kom på att man har reglering för hur stora loggorna får vara på tävling ;).
och även om kingsland fortfarande är ett populärt märke så är det som det var för ngt år sedan :).
och tretorns tyg stövlar var aldrig snyggt, praktiskt kanske men inte snyggt..
 
Jag ska på en träningshelg med ”fint folk” nästa helg och jag inser att jag inte vet ett smack om vad som gäller klädmässigt längre

Jag har mina hästar i eget stall, umgås med ingen och rider omkring i samma outfit jag haft de senaste 15 åren dvs: jeans, gympadojer och shortchaps..

Jag MÅSTE ta tag i min stil innan jag skämmer ut mig och hela bygden samtidigt

Så, bättre tillfälle än nu kommer inte på ett tag. SÅ, vilka märken, färger, skor, hjälm är det man ska ha idag om man vill se ut som man har koll på allt?

Till ryttaren alltså- hästen utrustning är på något sätt roligare så där har jag hyfsat koll

Jag tycker klassiska färger är snyggt. Matchar ofta med hästarna om man ska på kurs eller liknande.
Investera i ett par snygga ridstövlar och håll dem välputsade.
Märken som har trevliga grejer enligt mig är:
Animo (ridbyxor)
Spooks (Kläder överlag som tex tröjor, västar, jackor.)
Parlanti (stövlar)
Equiline (ridbyxor)
Pikeur (ridbyxor)
Hv Polo (överdelar som pullovers tex)
Samshield (ridhjälm)
GPA (ridhjälm)
Charles Owen (ridhjälm)

Tycker det är snyggt om man har tex en pullover med ngn slags krage under eller kanske en tävlingstopp som man får en vit krage halsen om man har rundad linning på tröjan. Putsade stövlar och rena kläder och handskar. Håret tycker jag också ska vara uppsamlat beroende på vad man kan göra med sitt hår.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 279
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Detta ämne har ju varit uppe förut och jag vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd. Grejen är att jag känner mig som om jag är...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: JessicaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp