Vad gäller egentligen (hästsläp)?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Lina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 168
L

Lilla Lina

Om man har en boogie-transport - vad gäller egentligen för att man ska få köra två hästar i den? Behöver man ha C-kort? Eller beror det på vilken bil man drar med?

Sv: Vad gäller egentligen (hästsläp)?

C kort är lastbil

Det är flera saker som spelar in. Först är det släpet som ska få lasta två hästar.

Sedan ska bilen få dra släpet med två hästar.

Sedan ska körkortsbehörigheten vara den rätta.

B-behörighet är personbil eller lätt lastbil. BE är personbil eller lätt lastbil med tungt släp (E=tungt släp till behörigheten, CE betyder lastbil med tungt släp).

På bilens registreringsbevis står två uppgifter om släpvikter.
1) Högsta vikt bromsat släp
2) Högsta totalvikt för bromsat släp B-kort

1) gäller när du har BE-kort, då är det BILEN som avgör mycket bruttovikt som får kopplas på
2) gäller när du har B-kort, det är högsta totalvikt för släpet.

Totalvikt är släpets vikt (tjäntevikten) och MAXLAST. Bruttovikt är släpets vikt (tjänstevikten) och den aktuella lasten.

När du har B-kort är det totalvikten som styr. Om bilen med B-kort för dra 1200 kg och släpets totalvikt är 1300 kg får du - om du bara har B-kort - inte dra släpet. Oavsett hur mycket släpet väger olastat.

För att ytterligare krångla till det finns en del undantag, t ex när registreringsbeviset säger så här:

http://s14.photobucket.com/albums/a329/lovisaleonora/?action=view&current=P9050870.jpg

Det innebär att du med B-kort får KOPPLA ett släp totalvikt 1210 kg, men du får aldrig lasta tyngre än att bruttovikten är 1000 kg. Det är helt enkelt bilen som har en begräsning.

Om man har b-kort och kopplar ett släp som redan på pappret är olagligt är det olovlig körning. Då kan man förlora körkortet.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 118
Senast: tara
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
420
Juridik & Ekonomi Efter att ha undvikit en krock med en hårsmån har jag börjat fundera över högerregeln. Jag känner mig ganska osäker på hur den... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
5 977
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka