Vad ge den distansinriktade hästen under sommaren?

skojskrot

Trådstartare
Jo det är min fundering?
Vad ska jag stoppa i min lättfödda arabvallack under sommaren?
Han kan kännas lite seg etc när han inte står på något krafftfoder alls samtidigt som han redan nu är lite väl runder om magen så frågan är kan man ge något för att hjälpa till med energi,salt etc för att underlätta för honom?
Han ska väl ligga runt en 380-390 för att vara bra i hull och just nu ligger han runt en 410kg.
Han kommer under sommaren mestadels gå långsamma länge arbetspass i skritt samt sättas igång allt eftersom i trav och galopp.
Någon som kan ge tips på vad jag kan stoppa i honom och om jag ska stoppa i honom mer?
Elektrolyter känns som en bra grejj efter ett lite jobbigare pass?

Sv: Vad ge den distansinriktade hästen under sommaren?

jag skulle inte ge honom ngt allt speciellt eftersom att han är lättfödd. jag tror att han kommer att bli piggare desto bättre kondis han får. så rid du på som vanligt..
lycka till!!

Kondisen har han ju.....den kan visserligen bli bättre som på alla hästar men otränad är ju långt ifrån...

ok.. men är han inte lat för att det är varmt och så nu då? annars så kanske ett par dl havre skulle funka eller betfor?
Lycka till!!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
4 116
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för... 9 10 11
Svar
209
· Visningar
24 029
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 896
Senast: Karminnie
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 944
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka