Vad ger ni era hästar?

Ja visst var den.
Jag har inte heller slutgiltigt bestämt mig men det luuutar åt detta...
Ju mer pyts desto roligare :D :D
 
Vi har inte kommit igång med den ordentliga fodringen ännu eftersom dom fortfarande har en del gräs kvar i hagen. Så nu får hon:

7-8kg hö
1/2 kg havre
1/2 kg kornkross
0.75kg lusernpellets
ca 1dl olja
2msk B-vitamin
mineraler
morötter

Hon är ett nätt halvblod på ca 550kg som har ganska så svårt att hålla hull. Sen när de byter hage kommer jag öka havre- och korngivan plus att hon kommer få mkt mer hö! Rids och tränas relativt hårt 5-6 dagar i veckan
 
8 kilo hö
1,3 liter krafft grund
6-7 dl betfor
30 ml b-vitamin
10-15 ml ade-vitamin

har ingen analys tyvärr
 
Det är ju bara att göra en analys så slipper du gissa ;)
 
tänk att det inte bara är att göra analys..

det kostar rätt så mycket pengar att göra analysa och ska jag göra ny analys för varje gång ridskolan tar in hö så blir det jävligt dyrt
(nej dom köper inte ifrån samma ställe hela tiden och om dom skulle göra det hur vet jag att det kommer ifrån samma skörd/äng?)
 
8 kg hö
1,5 kg havre
5 dl betfor
75g hippo vitlök
1 kg morötter
Havren får han för han ska vara pigg, betforen så att magen ska må bra, vitlöken så andningen är bra o att insekterna (vilket det inte finns så här års) ska hålla sej borta (blev rekomenderad det) och morötterna för han gillar dom :)
 
Jag ger hö, havre och åsebrofoder. Andra år har jag gett Hö, lucern, groov, betfor, havre och korn.....
 
Just nu äter hon (hon=digivande sto):
ca 4 kg klöver hö + bete
3 kg havre
550g soja
500g Krafft Protein
250g kli
400g betfor
1,5 kg lusernhack

Hullet är precis lagom, men det saknas muskler på ryggen... men de kommer när hon börjar arbeta igen. Dock syns det på fölet att gräset börjar ta slut, så höt kommer ökas.
 
Hö, havre, mineraler, saltsten - mer eller mindre självklart
Biotin - rek av hovisen, pållan är 18 år oxå så det gör väl sitt till
Vitlök - pga att hon hade bronkit för ca 4 år sen + nyttigt, i förebyggande syfte
E-vitamin - äldre häst, har svårare att behålla muskler
B-vitamin på våren vid pälsfällning för att underlätta
 
Min får nu:
hösilage, lite korn, en skvätt betfor, miner blå,
samt gräs i hagen och halm i boxen. Och saltsten. Och b-vitamin vår och höst.

Jag hade gärna fortsatt med D&H müsli, Pasture mix t ex funkade jättebra förra året. Eller en egenblandad variant, men det behövs inte på vårt hösilage, som har bra värden. Hon glänser, är välmusklad och lätt tjock i nuläget, och skulle egentligen inte behöva något kraftfoder alls - det är mest för syns skull...
 
Jag ger min ponny
4 kg hö
2 kg hösilage (för att hon skall lägga på sig mer)

1,5 kg krafft groov-(för unghästar).

1,5 l strålucern

2 dl vetegroddar (bra som fibertillskott)

30 ml B-vitaminer (hjälper när hon ex. sätter vinterpäls)

6-7 dl havre (energi)

6 dl betfor (energi)
1 klyfta vitlök (mot fästingar och förkylning)....

Min ponny är en ungponny på 6 år (ganska sent utväcklad).
Hon har ganska svårt att hålla hullet på vintern, därför måste hon få många sorters olika fodergivor.
Jag tävlar istortsätt var och varannan helg i både hopp och dress. tränar också ganska hårt, detta gör ju att hon bränner mkt av all energi och näring och får alltså måste hon ha ganska mkt mat. ;)
Hoppas jag fick med allt och att du fick svar på din fråga...Kram kram..lycka till med fodergivan!//Amanda
 
Våra dräktiga islandsston som promenadrids får 2,5-3 kg hö, några dl Hippo basic och 0,3 kg havre.
Hö får de för att det inte finns så mycket bete kvar. Hippo för att den ska ta slut :), och havre för att de gillar havre, de skulle klara sig bra på enbart hö nu.
 
Ja då svarar jag också igen då.(fick min pålle verkligen 2 kg korn förra året hmmm måste ha skrivit rent galet...)

Nu står han på: 9 kg bra hö(8,3 mj och 68 smrp)
0,7 kg kornkross
0,4 kg betfor
100 g krafft miner grön
25 ml Chevinal Plus
vitlökspulver

Allt detta för att det passar till mina hövärden och hans arbete.(förutom vitlöken då ;) )
 
Fritt hösilage
5dl Krafft Protein (av de andra hästarnas muskelstatus att döma gissade jag mig till att höet inte innehöll mkt av ngt, ingen analys då det "bara" användes i övergångsperioden sommar/höst)
vitlök - sägs vara allmänt välgörande
äppelcidervinäger - samma som ovan, bra för PH i urinen
bvitaminer - för musklerna ffa
biovimin mineraler - täcka upp behovet
tokosel på söndagar - lite selen i övriga fodret


Nu vet jag inte riktigt, har inte sett analysen på hösilaget men om det är ungeför som förra året så slutar jag med proteinet när säcken är slut. Då får hon morötter när de andra äter kraftfoder och trol lite Örtmüsli att blanda vitlöken och det andra i. Örter är ju nyttigt det med.
 
Jag ger min travare som både tävlar trav och rids:

4 kg sport- lite slaggpåverkan, bra energi
1 kg groov- bra fiber
200 g vetekli-bra för magen
4 dl betfor-bra för magen det också
0.5 minerröd- behöver mineraler o vitaminer
salt- svettförlust
kalk- bra för ben osv
vitlök-för hosta mm
linfrö- päls,mage mm
lusern hack-protein
e-vitamin-för musklerna
Bio Glucomin-för leder och senor
shy-feeder-när han sätter päls osv

9 kg hö


ganska mycket mat men han behöver det och ser exellent ut i hull och muskler-bokstavligt talat ;)
 
Min babe får:
4-5 kg hö som blandas med
ca 2 kg Horse hage
4 dl blandning av betfor och hippo basic
en tsk anis
en msk mineraler
en msk salt från krafft (eller nåt liknande)
en msk nyponskal (det är gott och bra för fossingarna)
Massor av äpplen, päron och morötter :)

Ska köpa b-vitaminer också nu till veckan, nån som har tips på vilka som är bra?


Hon får det hon för att det är det hon behöver. typ.
Anis och nyponskal (och lite andra trevliga örter) får hon dels för att hon verkar gila det, och för att jag tycker att det är kul ;)
 
Mitt fjordsto (400 kg, går bara i hagen) får:

7,5 kg hö
1 hg betpellets + 3 kg vatten.
1 ½ hg Fibergi Müsli
20 g Vimital Biotin

Den stora mängden hö för att det blir enkelt för mor och far att fodra (½ bal per dag).
Betpellets för att hon älskar det :d och för att hon får i sig lite mer vatten.
Müslin för att få i sig lite mineraler och vitaminer och biotinet slutligen för att det eventuellt skall vara bra för fånghästar.

Förmodligen kommer foderlistan dock att ändra sig när jag väl fått analysen, men kruxet är ju att jag inte kan skicka iväg den förrän vecka 44 och får jag analyssvaret för sent så blir det inte foderändring förrän vid jul. :(

Sedan i mars får hon örttillskott också.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Fri tillgång till hö i hagen som dom går i mellan ca 07.00-21.00
har ingen analys på det tyvärr.

ca 3 kg hö i boxen till natten. har ingen analys på det heller tyvärr.
1,5 liter fibergi bas till kvällen
0,5 liter fibergi bas på mogonen
vitlökspulver (ska börja ge färsk vitlök sedan istället när påsen är slut) Det är mot hostan.
extra vitamin B för pälsfällning/sättning
äpplen

Fibergi får han för det är lättast. slipper man köpa massa olika och blanda osv..

:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Glöm det där med var hästen har huvudet. Den här uppvärmningsövningen med bommar ger galoppkänsla och bakbensaktion. Utan att böja...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Programledaren Per Skoglund träffar Andrine som måste färdas flera mil och tiotals timmar med sina hästar för att tävla, något som både...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästar - luktar illa, sparkas bak och biter fram eller; Hästar - dömer ingen, lyssnar troget och ger glädje för både kropp och själ.
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hållbarhet blir ett vanligare och vanligare samtalsämne. Hippson har pratat med veterinären Tobias Wrangberg som brinner för hästarnas...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp