Vad gör halvblodsägare?

Varsågod. När du jobbar så hårt på att tala om att alla andra är dåliga, okunniga och gör fel hamnar du i motsägelser. Det blir lite problematiskt.

Det är väl inte motsägelse. Jag har telefonkontakt med vet som kommer ut vid behov, överbehandlar inte (har aldrig sprutat led, men använt metacam akut, men följer råd), vilar länge (minst 3 mån), sätter igång med konstens alla regler över ca 6 månader, ändrar om upplägget för hästen långsiktigt och har onekligen haft tur (vilket till viss del beror på ovanstående, till viss del på just tur, stora sårskadan väntar jag vara på)

Jag frågar alltid avelsfolk om vet och mina 3 har en genomsnittsåldwr på över 70. Jag följer deras råd helt enkelt.

För att tala klarspråk. Ja folk som tror att de kan bota en ledinflammation på 10 dagar och sedan träna på likadant är idioter. Och deras vet borde förlora licensen.
 
Och förhoppningsvis inte börja rida igen efter 10 dgr.
Alltså jag ogillar inte behandling och har onekligen haft tur (har inte haft riktigt allvarlig sårskada som behövt inläggning, eller tarmvred, frakturer ja, men benet rakt av är ju iaf inte dyrt)
Frågan är varför vissa får så frekventa skador som blir så enormt dyra.
Nej jag själv hade följt de anvisningar jag hade fått av veterinären -och erfarenheten från de skador jag haft genom åren, eller hört från bekanta, så är det inte så mycket ”spruta och kör” utan det är längre igångsättningsprogram som gäller och återbesök när programmen är genomförda och man får grönt ljus att gå över i vanlig träning.
 
Med en dyr och välutbildad häst som man lagt mycket tid på har man inte råd med slit och släng utan man vårdar och rehabar.
Förhoppningsvis tänker man som du och inte på nästa hoppträning. Finns både och tyvärr, även på OS nivå
 
Nej jag själv hade följt de anvisningar jag hade fått av veterinären -och erfarenheten från de skador jag haft genom åren, eller hört från bekanta, så är det inte så mycket ”spruta och kör” utan det är längre igångsättningsprogram som gäller och återbesök när programmen är genomförda och man får grönt ljus att gå över i vanlig träning.
Man kan ju hoppas att det är mer så nu, men det är ju lite blandad erfarenhet angående det i tråden.
 
Min islandskorsning hade vansinnigt låg premie och köptes för slaktvärde IOM utdömd för lynnesfel.
På 20 år skedde:
- Slog i väggen och fick fraktur ena bak. Bytte box och blev bra.
- Ormbett
- Kvarka
- Kolikkänning
- Problem med luftrören efter kvarka en lång period och medicinerades några ggr
- Hovböld
- Skar upp benet
- Anaplasma

Halvblodet har sinnessjukt hög premie och på 14 år har detta skett:
- Stor del av tungan avbiten
- Trampat in pinne i hoven. Fick böld där trots att vet rensat så gott det gick. Upptäcktes då skelettfel som ger instabilt höger bakknä när det blev överbelastat då han avlastade böld-hoven på andra bak.
- Hög feber av ngt virus.
- Vrickade kota vänster bak när stallarbetare tagit av hästen insektstäcke i bromsinvasion trots att jag upprepade att det inte fick ske dagarna innan då bromsar älskar honom och han får panik utan skydd. Avlastning av VB ger överbelastning av HB.
- Kommer in från hage och släpar ena fram. Muskelskada i bogen.

Halvblodet är mycket känsligare i rörelseapparaten och har mer skelett-defekter och ett bettfel som måste hållas efter. Men trots skelett-issues är han problemfri då han tränas.
Hade jag ridit lika illa som jag gjorde ett gäng år på übertåliga ponnyn hade halvblodet gått sönder.
Den där ponnyn höll sig fräsch under många år på ren tålighet och inte pga mig. 😅
Men att ponnyn var fräsch och ridbar tills han blev 30 år och jag tog bort honom beror även på korrekt och lagom träning. För jag lärde mig ju tack och lov mycket under vår tid ihop.
Däremot var det många veterinärer som reagerade på att han var försäkrad öht och även för rätt högt i vetvård. Samma med sadelutprovaren när jag ville få en Amerigo byggd till honom. Sadeln var väl värd tre ggr så mkt som ponnyn. Verkar ovanligt att ”kasta pengar” på såna individer. Har aldrig mött den reaktionen med mitt halvblod.
Inser att jag verkligen haft tur med mina stackare. Nu valde jag att jämföra 2 liknande hästar, inte tålig ponny.

Har också dyr sadel till billiga hästar, det är inte helt ovanligt säger min sadelmakare
 
Det är väl inte motsägelse. Jag har telefonkontakt med vet som kommer ut vid behov, överbehandlar inte (har aldrig sprutat led, men använt metacam akut, men följer råd), vilar länge (minst 3 mån), sätter igång med konstens alla regler över ca 6 månader, ändrar om upplägget för hästen långsiktigt och har onekligen haft tur (vilket till viss del beror på ovanstående, till viss del på just tur, stora sårskadan väntar jag vara på)

Jag frågar alltid avelsfolk om vet och mina 3 har en genomsnittsåldwr på över 70. Jag följer deras råd helt enkelt.

För att tala klarspråk. Ja folk som tror att de kan bota en ledinflammation på 10 dagar och sedan träna på likadant är idioter. Och deras vet borde förlora licensen.
Men det kan ju inte vara de som behandlar och sen börjar rida efter 10 dagar som drar upp kostnaderna? Det är mycket dyrare med uppföljning, återbesök och en plan - och din statistik tyder ju alltså på att det är vanligare bland folk med varmblodiga ridhästar.
 
Fast vad exakt skiljer vbl och swb, en del gemensamt blod bland hopphästarna. Fullblodslika hästar, med lite onaturligt rörelsemönster och tunn hud
Gemensammat blod, är det stot till Galobet A du tänker på?

Annars så har ju travare oftasr visst sin hållbarhet på travet innan dom blir ridhästar och kan ta en ridhästförsäkring. Travare som inte håller säljs sällan som ridhäst så travare med dålig hållbarhet är redan borta och kommer aldrig få en ridförsäkring.
 
Vad menar du med högre nivå? Det borde ju rimligen vara så, att träning gör hästen mer hållbar men tyvärr är det inte så i min omgivning. Träningen skadar hästarna och det läggs väldigt lite tid för att analysera orsaker utan hästen byts ut mot en annan.

Har ingen exakt nivå jag tänker på, utan som jag skrev. En ryttare som är bättre än gemene man.
Dvs en som rider de flesta hästar på ett bra sätt. Får dem att arbeta korrekt med sin kropp utan att spänna sig, eller gå i över resp undertempo.
 
Gemensammat blod, är det stot till Galobet A du tänker på?

Annars så har ju travare oftasr visst sin hållbarhet på travet innan dom blir ridhästar och kan ta en ridhästförsäkring. Travare som inte håller säljs sällan som ridhäst så travare med dålig hållbarhet är redan borta och kommer aldrig få en ridförsäkring.
Bland annat galoubet ja

Det stämmer inte riktigt, många travare säljs tidigt också och många har problem med korset
 
Men det kan ju inte vara de som behandlar och sen börjar rida efter 10 dagar som drar upp kostnaderna? Det är mycket dyrare med uppföljning, återbesök och en plan - och din statistik tyder ju alltså på att det är vanligare bland folk med varmblodiga ridhästar.
Jag tror det eftersom de skadas igen. Men det kan ju vara andra saker.
 
Sverige, 1500 kronor pp gården 2200 på klinik inkl ultraljud nylugen. Äldre opoppis erfarna vet utan riskkapitalister. Bor i utkanten av hästcentum, inte outback alls. Funkar i sthlm också, det var ett ngra år sedan (men mindre än 10) 7500 2 klinikbesök inkl OP, det får du nog lägga på 3-4 tusen nu
Wow! Här finns både privata och större kliniker men ingen så billig.
 
Fast just vbl travare och hbl tycker jag är lite jämförbara, med gemensamt blod dessutom
Fast de används ju helt olika. När de tävlar går båda sönder, och när det händer slaktas travarna oftare än halvbloden. För travaren är sen karriären slut rätt fort, och om livet fortsätter som ridhäst är det i regel inte med tävling på högre nivå. Halvbloden däremot tävlas högre upp i åldrarna, och när de går sönder så veterinärbehandlas de snarare än slaktas.

Det är klart halvbloden har högre veterinärkostnader än travarna. De har ju en aktiv tävlingskarriär som är uppåt 15 år. Det gör att det är värt att vårda dem - dessutom står de hos folk som har en häst och fäster sig vid den. Travarna har ett helt annat liv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp