Vad gör halvblodsägare?

Sesca

Trådstartare
Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut för höga priser och i vissa fall bara anställer nyexad personal är ju sant, men hur mycket vård konsumerar vi och tar vi hand om våra hästar?

En ridhäst försäkring för en varmblodstravare kostar ca 250 kronor per månad och samma försäkring för ett halvblod 750 kronor. Varför då? Rider/tävlar folk sönder sina halvblod. (Och ja det är samma försäkring för fd travhästar, allt annat är en myt, krävs besiktning ua bara)
 
Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut för höga priser och i vissa fall bara anställer nyexad personal är ju sant, men hur mycket vård konsumerar vi och tar vi hand om våra hästar?

En ridhäst försäkring för en varmblodstravare kostar ca 250 kronor per månad och samma försäkring för ett halvblod 750 kronor. Varför då? Rider/tävlar folk sönder sina halvblod. (Och ja det är samma försäkring för fd travhästar, allt annat är en myt, krävs besiktning ua bara)
Har ju jämfört med exakt samma livvärde också?

/Lizzie
 
Fler halvblodsägare/ryttare än travarditto tränar för tävling. Jag misstänker att de också kollar upp 'småsaker' mer frekvent och är mer benägna att kontakta veterinär än att 'vänta och se'.
Absolut är det så att de tränar mer med halvblod, men är det en ursäkt att få mer skador så det tripplar försäkring, tänker att man borde tänka på hästen också. Om den inte håller så kanske man får anpassa sig. Egentligen lite av min poäng.
 
Borde inte de överrörliga, reaktiva hästarna som framavlats lättare kunna skada sig vid inte perfekt ridning? Dvs lättare bli lite halta, lättare få ont i ryggen och därmed behöva mer vård?
Vbl travare är jubinte särskilt hållbara de heller...
 
De skadebenägna halvblod jag har koll på skadar sig framförallt i hagen, inte vid ridning.
Men annars tänker jag också att det kanske handlar om hur mkt man kollar upp saker.
 
Är de inte?

Då är det väl som @Elo är inne på att "halvblodsägare" är mer benägna att söka vård då.
Samma tunna hud och ofta svaga ryggar, sönderkörda bakdelen. Senor och ligament är väl antingen eller beroende på tränare.

Jo, nja,tror det är träningen
 
Absolut är det så att de tränar mer med halvblod, men är det en ursäkt att få mer skador så det tripplar försäkring, tänker att man borde tänka på hästen också. Om den inte håller så kanske man får anpassa sig. Egentligen lite av min poäng.
Frågan är väl bara om det faktiskt är färre skador hos travhästarna eller om det mer handlar om hur mycket försäkringen används?
Försäkringsbolagen går ju på sin egen statistik vilket inte nödvändigtvis säger så mkt om skadefrekvensen.
 
Jag har Folksam och har Stor ridhästförsäkring till båda mina ridhästar (halvblod. 10-åringens försäkring kostar 916 kr/mån och har livvärde på 55000 kr. 26-åringen har 5000 kr i livvärde och hennes försäkring kostar 450 kr. Jag har lite rabatt pga att jag har alla hushållets försäkringar i samma bolag.

Det är svårt att jämföra hästförsäkringar - Bolagen har lite olika regler etc.

/Lizzie
 
Frågan är väl bara om det faktiskt är färre skador hos travhästarna eller om det mer handlar om hur mycket försäkringen används?
Försäkringsbolagen går ju på sin egen statistik vilket inte nödvändigtvis säger så mkt om skadefrekvensen.
Lägg till att många travstall (iaf som jag känner till) har avlånga raka sand hagar.
 
Jag har Folksam och har Stor ridhästförsäkring till båda mina ridhästar (halvblod. 10-åringens försäkring kostar 916 kr/mån och har livvärde på 55000 kr. 26-åringen har 5000 kr i livvärde och hennes försäkring kostar 450 kr. Jag har lite rabatt pga att jag har alla hushållets försäkringar i samma bolag.

Det är svårt att jämföra hästförsäkringar - Bolagen har lite olika regler etc.

/Lizzie
därför slog jag in samma försäkring på samma bolag, ändrade bara ras
 
Ville du diskutera träning eller försäkringar?
Att något gör folk tokigt, antingen underbehandlas varmbloden, eller halvbloden överbehandlas eller halvbloden tränas sönder, tror nog på lite av allt, men mest att folk vill rida/tävla på sina ridhästar och åker in och smörjer upp dem istället för att vila
 
Frågan är väl bara om det faktiskt är färre skador hos travhästarna eller om det mer handlar om hur mycket försäkringen används?
Försäkringsbolagen går ju på sin egen statistik vilket inte nödvändigtvis säger så mkt om skadefrekvensen.
Men är det varmbloden som underbehandlas (vanvårdas) eller halvbloden som behandlas för mycket eventuellt istället för att vila?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp