Vad gör man? Känner att jag sitter fast.

Ja klart jag vet. Men jag är driven.
Kör säger jag! Jag tog visserligen både lån och bidrag men jobbade mellan 20-100% parallellt med studierna och fick bra - om än inte bästa i allt - betyg.

Är du så driven att du vill göra en riktigt tjusig juristkarriär är det lika bra att vänja sig, så 50% jobb bredvid är ga lätt gjort, om man jämför med arbetstimmarna när du är klar! Det är vansinnigt roligt och även om ingångslönerna är ga låga finns det ju helt klart utrymme för att tjäna mkt pengar inom 5-10 år när du byggt upp din karriär och sitter på egen omsättning - om det är byråbanan som lockar.

Å andra sidan kan det bli svårt att hinna med fem hästar sedan också, så en viss nedskalning på den fronten redan under studierna kanske är en bra början. Själv hinner jag knappt med två utan medryttare och fullservice. Vissa perioder går det toppen, andra ser jag dem knappt pga resor osv, så det är nog en prioritering som är bra att göra innan, ifall det är "karriärstegen" som är viktig och inte bara juridiken i sig.
 
Äsch, allt på humaniora-sidan klarar man om man vill på halvfart. Hade flera studiekamrater som tog dubbla examina och lade sådär 75-85% av tiden på den del som låg på tekniska högskolan och klarade båda utbildningarna med höga betyg. Proteststorm inväntas - för självklart KAN man lägga 100% energi även på humaniora och bli bättre kunskapsförsedd, men det krävs inte för att bli godkänd, få höga betyg och ett vackert examensdiplom.

(Vid närmare sortering i minnet tog ingen av dessa juristexamen så egentligen har det ovan inget med det att göra.)
Nej man klarar inte allt på halvfart. Det beror helt på hur det är upplagt, lärare och massa saker.
 
Jag håller med SaraMara. Jag gick också igenom juristprogrammet med jobb på sidan. Och häst. Och hund. Och sambo och allt annat som hör livet till. Nu har jag visserligen inte toppbetyg, men det hade inte så mycket med mina aktiviteter utanför juristprogrammet att göra, som med min egna motivation.

Och pallar du inte att plugga 100% och jobba minst 50% så ska du nog kolla dig om efter en annan utbildning och en annan karriär, för då har du inte riktigt vad som krävs för att göra karriär inom den juridiska banan heller.

Man inser inte vilka krav människor har på sig själva innan man börjar plugga ett sådant program som jurist eller läkare. Vissa som jag pluggat med, och som SaraMara också pluggat med, gick upp kl 6 på morgonen, sprang en mil eller tränade i en timme, käkade riktigt frukost och sen satte de sig på skolan oavsett om de hade föreläsningar eller inte och satt där till kl 22 när de gick hem och gick och la sig. Det har varit människor som kommer ut från tentorna och gråter floder, eftersom stressen och pressen släpper, eller för att de känner sig värdelösa som vet att de inte kommer att få full pott.

Sen ska jag inte avråda någon från att bli jurist. Det är jättekul på utbildningen också. Och man öppnar en hel massa dörrar med en juristutbildning, oavsett om man har bra betyg eller inte.
 
Nej vill man ha toppbetyg får man nog lägga andra jobbet på hyllan och satsa på att plugga. Men som jurist kan man ju jobba men en mängd olika saker. På mitt jobb t.ex. (EU-myndighet med stor juridisk avdelning) tittar man enbart på CV och inte på betyg vid rekrytering.

Om lön är en viktig faktor, så lär det väl vara affärsjuridiken man siktar på? Och då ska man väl ha rätt bra betyg. Som jag fattat det så vill TS ha ett jobb där det finns ordentliga karriärmöjligheter och inkomstmöjligheter, där man kan klättra långt och länge och verkligen komma upp sig - då skulle jag säga att man får börja rätt från början, med bra betyg från ett bra universitet, och köra all in (för det kommer de du tävlar med göra, och man får nog räkna med att de kommer ha lika lätt för sig som en själv).
 
Ja klart jag vet. Men jag är driven.

Fem hästar och juristkarriär låter orimligt, såvida du inte har hästarna uppstallade med fullservice och beridare, så att det är ok om du inte hinner till stallet vissa arbetsveckor. Så om det är karriär och stora utvecklingsmöjligheter du är ute efter, de bästa och mest välbetalda jobben, då skulle jag nog fundera på om jag vill ha karriär eller hästar just nu.

Om det mer är någon sorts juristarbete som lockar, så skulle det väl kanske gå att kravla sig igenom en juristexamen på någon mindre högskola (erbjuds säkert som distansutbildning någonstans), skala ner hästarna och annat till minimum några år, försöka gå ner arbetstid några år, och lägga all tid du får loss på juridikstudierna.
 
Är det karriärmöjligheter eller juridiken som är viktigast? Om det är karriären och att komma någon vart som är viktigast kanske det är ide att fundera över om det inte finns några vägar vidare inom det du arbetar med. Som ledare, organisatör eller liknande? Du skriver ju inte ut vad du jobbar med så det är svårt att komma med konkreta förslag men inom många branscher brukar det ju finnas vägare vidare till mer ledande befattningar som man gå vidare till även om det inte är så vanligt.
 
Nej man klarar inte allt på halvfart. Det beror helt på hur det är upplagt, lärare och massa saker.

Då har vi olika uppfattningar, notera dock att min baseras på tiden ca 1995-2001 och Linköping, Lund och Stockholm. Både som student och anställd lärare. De som tagit dubbla examina vittnar unisont.

Men ingen av erfarenheterna har med juristutbildning att göra.

Poängen är att det visst går bra att läsa examen på nominell tid och lägga mindre än halvfart. Säkert inte för alla.
 
Fem hästar och juristkarriär låter orimligt, såvida du inte har hästarna uppstallade med fullservice och beridare, så att det är ok om du inte hinner till stallet vissa arbetsveckor. Så om det är karriär och stora utvecklingsmöjligheter du är ute efter, de bästa och mest välbetalda jobben, då skulle jag nog fundera på om jag vill ha karriär eller hästar just nu.

Om det mer är någon sorts juristarbete som lockar, så skulle det väl kanske gå att kravla sig igenom en juristexamen på någon mindre högskola (erbjuds säkert som distansutbildning någonstans), skala ner hästarna och annat till minimum några år, försöka gå ner arbetstid några år, och lägga all tid du får loss på juridikstudierna.

Jag håller på med avel så inga hästar som rids. Jag önskar verkligen att utbildningen hade funnits på distans.
 
Är det karriärmöjligheter eller juridiken som är viktigast? Om det är karriären och att komma någon vart som är viktigast kanske det är ide att fundera över om det inte finns några vägar vidare inom det du arbetar med. Som ledare, organisatör eller liknande? Du skriver ju inte ut vad du jobbar med så det är svårt att komma med konkreta förslag men inom många branscher brukar det ju finnas vägare vidare till mer ledande befattningar som man gå vidare till även om det inte är så vanligt.

Jo jag har faktiskt funderat på det och har kollat upp hur man bäst kommer att kunna avancera. Tyvärr är det svårt i mitt yrke men som tur är verkar det som att min utbildning även är eftertraktad inom positioner i näringslivet.
 
Jag håller på med avel så inga hästar som rids. Jag önskar verkligen att utbildningen hade funnits på distans.

En distansutbildning skulle nog kanske ändå inte räcka för att få de där mest statusfyllda och välbetalda jobben, med bäst karriärmöjligheter, efter examen - om det är någon tröst.
 
En distansutbildning skulle nog kanske ändå inte räcka för att få de där mest statusfyllda och välbetalda jobben, med bäst karriärmöjligheter, efter examen - om det är någon tröst.

Nä det är sant. Tänkte iaf söka någon juridikkurs på distans och bygga på min nuvarande utbildning ännu mer.
 
@Narcissa, är det juristyrket du är intresserad av, eller är det mer att du söker dig bort från det du jobbar med nu och vill till något som har mer möjligheter än det? Det finns ju fler områden med goda karriär- och lönemöjligheter tänker jag, om du inte specifikt vill bli just jurist.
 
Jo jag har faktiskt funderat på det och har kollat upp hur man bäst kommer att kunna avancera. Tyvärr är det svårt i mitt yrke men som tur är verkar det som att min utbildning även är eftertraktad inom positioner i näringslivet.

Kan det vara vettigt att se över möjligheterna där? Då slipper du lån och tjänar pengar under de år som du annars hade suttit i skolbänken.
 
Jag håller på med avel så inga hästar som rids. Jag önskar verkligen att utbildningen hade funnits på distans.
Narcissus är ju ditt namn. De som gör karriär på Grant thornton etc , har du kollat hur mycket de arbetar i tid? Det systemet är ju inte precis 8-5 arbete med absolut ingen garanti att lyckas men det bygger ju på ett system som kanske passar dig.

Sälj dina fem hästar, 20ksek styck kanske då får du 100ksek. OBS, jag vet inte värdet på dina hästar. Ha minst dubbla studiehastigheten så har du hunnit en bit innan pengarna är slut, dessutom spar du pengar och tid. Sen söker du arbete vid sidan av studier inom område som du tänker arbeta inom när pengarna är slut.
 
Narcissus är ju ditt namn. De som gör karriär på Grant thornton etc , har du kollat hur mycket de arbetar i tid? Det systemet är ju inte precis 8-5 arbete med absolut ingen garanti att lyckas men det bygger ju på ett system som kanske passar dig.

Sälj dina fem hästar, 20ksek styck kanske då får du 100ksek. OBS, jag vet inte värdet på dina hästar. Ha minst dubbla studiehastigheten så har du hunnit en bit innan pengarna är slut, dessutom spar du pengar och tid. Sen söker du arbete vid sidan av studier inom område som du tänker arbeta inom när pengarna är slut.

Det är ingen nyhet hur mycket man får jobba. Varför förutsätter du att jag inte vet det? Jag är uppväxt bland advokater, läkare och ekonomer och nu som vuxen är flertalet av mina bekanta inom de branscherna.
Jag är beredd att arbeta och nå mina mål.

Att sälja hästarna är inget alternativ men de är inte så mycket jobb.

I vilket fall som helst så ska jag kolla lite mer på karriärsmöjligheterna inom min bransch och jag ska läsa färdigt min 3 år långa påbyggnadsutbildning nu.

/Narcissa med snart 9,5 år på universitetet bakom sig.
 
Det är ingen nyhet hur mycket man får jobba. Varför förutsätter du att jag inte vet det? Jag är uppväxt bland advokater, läkare och ekonomer och nu som vuxen är flertalet av mina bekanta inom de branscherna.
Jag är beredd att arbeta och nå mina mål.

Att sälja hästarna är inget alternativ men de är inte så mycket jobb.

I vilket fall som helst så ska jag kolla lite mer på karriärsmöjligheterna inom min bransch och jag ska läsa färdigt min 3 år långa påbyggnadsutbildning nu.

/Narcissa med snart 9,5 år på universitetet bakom sig.
Vadå menade du att jag förutsätter något ? Hur ska jag kunna veta din bakgrund? Jag skrev en fråga. Släpp det.

Du frågade efter sätt att få ihop pengar till att studera. Jag gav dig en variant av lösning som är fullt genomförbart och rimligt och skapar en väldigt bra grund för en framtida karriär. Tja då avslutar jag denna diskussion och säger jag Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 511
Senast: fejko
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 048
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp