Vad gör man?

lil-sis

Trådstartare
Patsy har återigen(!) hittat ngnting i hagen att skära sig på, fastän jag har gått igenom den ordentligt. En av de andra hästarna har skurit bort kastanjen men det är ett rent snitt utan svullnad så det får vara ifred.

Patsy har ett snitt högt upp på insidan av vänster bak, det är rent så det har fått vara ifred men idag började det vara, dock rinner det neråt på utsidan av såret så det får vara ifred.

Sen har hon fått ngn form av sår nere vid kotan som är svullet både över och under och så temp. Igen.

Så det blir ÄNNU en kur hippotrim, som tur är så har jag så det räcker till idag och imorgon så vi inte behöver ringa veterinären förräns på måndag morgon.

Börjar bli dyrt.

Ska jag amputera det vänstra bakbenet?
 
Hej du! Tycker ABSOLUT du ska amputera!!!
Närå. Fråga vet. efter Streptocillinsalva (antibiotika i salvform). Tvätta såren med koksalt och stryk på salvan - helt super om du har en känslig häst som lätt får infekterade sår! (ska dock inte användas i onödan, på fina friska sår)
 
Att det inte ger sig?
Patsy har ju lika mycket för sig som alla mina tillsammans.

Har du provat att lägga ett präktigt jodopaxbandage på det hela? Det är billigare än veterinär och hippotrim.
 
Går inte :( Eller över kotan går det ju men inte det såret allra högst upp.

Veterinären kostar egentligen ingenting eftersom att jag ännu inte gjort slut på behandlingsperioden vi påbörjade i juli. Den räcker till sista veckan i oktober... Men Hippotrimmet täcker ju inte försäkringen så det får jag betala men that´s life.

Det är såpass att jag funderar på att lämna henne hos dig tills vi kan flytta hem igen. Jag fattar nämligen inte hur hon gör eller på vad!?
 
Det måste finnas något i hagen som du inte har lyckats att hitta. Plötsligt så hittar man det, något år senare.

Jodopaxbandagera över kotan då i alla fall. Det tar ju ner svullnaden.

Patsy kan gå med Nordsvensken och den yngre Isisvalacken. Eller med gammel valacken och det gulbruna stoet, enligt allt gult i samma hage. Hos de gula så blir det i alla fall inga skador.
 
Inte amputera, men paketera... Har funderat skarpt på att linda in mina hästar i några ton bomull och några kilometer gasbinda, så dom bara kan ta sej farm sakta, sakta, vaggandes som ankor... :banana:

Jenny
 
Ska se vad veterinären säger på torsdag, det är dags att kolla upp ischiasproblemet igen. För isåfall kanske hon kan bo hos dig tills den tolfte när vi ska på kurs? Skulle kännas VÄLDIGT skönt.
 
Och nu...!

Igår när jag trodde att veterinären skulle komma så hade Patsy lyckats med att tillförskaffa sig ett runt, djupt sår på bringan/bogen. Inte mer än några minuter innan jag hämtade henne.

Och hästarna stod fridfullt och gnagde på träden tillsammans.

*suckar*

Men jag avvaktar så länge, det är svullet men hon har ingen temp och verkar inte ha ont heller även om hon inte gillar när jag klämmer på det.

Höger fram för omväxlings skull.

Hon är flyttad till annan hage med snäll men trasig shettis i.
 
Re: Och nu...!

Det hela verkar ju bara inte riktigt klokt ju!

Du behöver bara ringa strax innan du kommer, Patsy får alltid plats här. Nordsvensken blir i alla fall glad.
 
Re: Och nu...!

Vid närmare eftertanke så har jag faktiskt råkat ut för något liknande. Då så var det skräp, typ gamla bildelar, i hagen och hästen gjorde sig illa när den rullade sig. Skräpet var så nere i marken att det inte gick att se när det var litet gräs i hagen.
 
Re: Och nu...!

Jo de gräver fram en del sopor men det är mest gamla skor och annat ofarligt och jag rensar varje morgon. Och ingen av de andra gör ju illa sig. Nåja.

Det som oroar mest nu är vänster bak som fortfarande är svullet från halva skenan ner över kotan. Börjar fundera på om hon har slagit sönder ngt. Om det inte är bättre när veterinären kommer på torsdag så ska jag nog be om en remiss till röntgen för att vara på den säkra sidan. Det kostar ju inget extra... *host*
 
Re: Och nu...!

Lägg ett stort och rejält jodopaxomslag varje natt eller dag fram tills dess. Häll koksalt i jodopaxlösningen. Att du får ner svullnaden bara litet kan hjälpa veterinären att känna hur det står till bland senor och leder. Dessutom så kan en liten lymfangit ge en enorm svullnad. Och det mår lederna inte bra av, så då skonar man lederna med bandaget.
 
Re: Och nu...!

Nu har svullnaden på vänster ben gått ner ngt och det finns ngt distinkt hårt på benet någonstans.

Men... Istället har höger fram svullnat upp.

Jag tror jag börjar garva snart, det är ju löjligt.

Hon och shettisen gillar varandra iaf, putsar och gosar och sover och äter tillsammans. Och Patsy drar repor i hagen så hon verkar inte må särskilt dåligt.
 
Re: Och nu...!

Tja, vad skall man säga.
"Det är alltid något med hästar", citat känd Islandshästryttare efter en misslyckad tävling. Jag brukar tänka på den gången när det krånglar med mina hästar.

Skratta åt eländet är nog en bra idé. Allt för den egna överlevnaden.
 
Re: Och nu...!

Varje morgon som jag åker från jobbet brukar jag stanna till utanför din hage för att få ett begrepp om hur stor den är. Den ser yttepytteliten ut är den det eller går den upp i skogen bakom stallet med? Jag fick beröm för mina stora vinterhagar av miljö o hälsa som var ute i veckan och inventerade hos mig. Det som man ser från vägen är inte så roligt, mest stenar och gigantiskt höga staketstolpar..... i en sådan hage hade mina hästar gjort sig illa pga tristessen.
 
Re: Och nu...!

Den hon gjorde illa sig i är faktiskt den av hagarna som är störst men ingen av dem är ju stora på ngt sätt. "Normala" Stockholmshagar skulle man kunna säga.

Nu går hon i den hagen där det står en gul hundkoja, den som är bredvid ridbanan, innan ridbanan om man kommer från Åkersberga.

Men det är inte bättre på Färingsö och där håller hon sig hel och det är fri tillgång på stråfoder på båda ställena. Men jag har märkt att skimmelvalacken jagar runt med de andra hästarna väldigt mkt så jag skulle väl tro att det är en del av orsaken till de första skadorna iaf.

Det ska bli intressant att höra vad veterinären säger imorgon.

Kika gärna in ngn dag om du har tid, nu är hon iofs inte kvar längre än till på söndag men ändå :) Fodrar runt halv sju och är i stallet rätt länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Jennnnka
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 273
Senast: ylvali2
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
10 558
Senast: Görel
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp