Vad gör ni av alla barnkläder?

Passion

Trådstartare
Vi har fått massor av kläder till lillen, både nya och begagnade, och nu börjar vi kunna rensa ut dom minsta storlekarna.
Vi har haft lite snålt med pengar och bland annat min styvmor, syrran och moster har verkligen letat rätt på fina barnkläder och gett oss.
Jag vet inte vad vi hade gjort utan dom!
Det är så mycket kärlek och minnen i dom här kläderna och jag har så svårt att skiljas från dom!

Nu har två stycken i vår närhet fått barn och vi tänkte ge vidare det vi har fått. Men dom här personerna har ganska gott ställt och har redan handlat det mesta till sina barn.
Dom har sagt att ja vi kan väl ta emot det, det kan kanske vara bra att ha.


Men om jag nu ska skiljas från alla kläderna vill jag i alla fall att dom kommer till nytta... Sambon tycker väl att jag är lite löjlig...

Kanske skänka till flyktingarna som nyss kommit hit?
Eller vänta tills någon i vår närhet som verkligen behöver kläderna blir gravid? :p

Att spara alla känns så onödigt för med 98% säkerhet kommer vi aldrig mer skaffa barn.

Hur har ni gjort?
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Kolla om flyktingarna behöver, det är inte alls omöjligt.
I min kommun har det också nyss kommit ett antal flyktingar och där har en lokal organisation efterlyst framförallt kläder och leksaker till barn, som de ska vidarebefordra dit.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Om ni har dåligt med pengar varför ska du ge bort kläderna då? Prova att sälja på nätet istället! Andrahandsmarknaden är stor för barnkläder. Dessutom får du ju in pengar så du kan köpa andra kläder i rätt storlek. Och kläderna kommer till nytta.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

När vi är färdiga med barnalstrandet tänker jag att kläderna:
Säljs - märkeskläder får man rätt mycket för begagnat.
Ges bort - förmodligen till Röda korsets second hand butik eller till någon klädinsamling.
Till min syster och vänner har jag lånat ut kläderna men velat ha tillbaka dem. Men det är för att vi ska ha fler barn.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Jag har sparat några minnesplagg åt barnen och resten har jag sålt vidare. Förutom det som uppenbarligen inte gått att sälja.
Man tjänar faktiskt en slant på att sälja det och för pengarna vi tjänat har jag lagt på nya kläder.
Jag säljer på tradera.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Jag tycker INTE att du ska vänta. Det blir bara jobbigare när det är mer att sortera ut och ta hand om. Dessutom försvinner det speciella med barnens första kläder efter ett par år och man ser det bara för vad det är. Jag lovar, typ år 2022 när ditt barn är 9 år och du tittar på de gamla bebiskläderna från förra decenniet så kommer det inte finnas något så där värst spännande med dem och folk är ännu mindre intresserade av så gamla kläder. Så spara bara nåt enstaka plagg i så fall. Jag kan inte tänka mig någon som har ångrat att de gjort sig av med kläderna (om de inte råkat få ytterligare ett barn och behöver dem av praktiska skäl).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Mina föräldrar sparade alla mina och min systers kläder från när vi var små. När vi blev lite äldre använde vi dom som dockkläder till våra dockor :D Jag vet inte anledningen till att de sparade allt.. Mamma sa någon gång att det kunde vara bra till våra barn sen, men vill man ha typ 20-30 år gamla kläder? Jag vet faktiskt inte.. :crazy:
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Då vill jag varmt tipsa om Matkassen på Facebook. Där kan barnfamiljer få hjälp av oss givare med just matkassar, presentkort, kläder - allt utom pengar. Barnkläder hör till det som efterfrågas mest.

Det är bara att läsa på sidan och vänta tills det kommer upp en efterlysning om hjälp från din ort - alternativt att du skickar per post till andra orter.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Min mamma sparade det finaste fran när vi var sma och jag har använt det mesta av det. Framförallt är det klänningar min moster har sytt och tröjor som min mamma har stickat.

Jag har sparat allt som är helt och rent fran mina tva barn och det kommer till användning nu till nr 3. Sen blir det inga fler barn sa jag far se hur vi gör med kläderna da. Lite kommer jag spara som minne iallafall, resten som fortfarande ser fint ut sparar jag nog ngr ar och ser om sambons syster eller mina syskon far barn. Det som blir kvar ger jag bort till behövande.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Jag har sparat lite (en del som vi fått, kläderna dottern åkte hem i som nyfödd etc).

Resten har jag sålt på loppis. Jag har fått in en hel del pengar även om jag inte haft så mycket märkeskläder och man bara får 10-20 kr per plagg.

Jag tycker att det är ganska bra att sälja på loppis, jag får lite pengar, någon som har dåligt med pengar och/eller vill köpa begagnat kan köpa billiga kläder. Att ge bort till någon kompis har inte varit aktuellt, vi var sist med att få barn i kompiskretsen.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

*Sålt märkeskläderna som har andrahandsvärde på Tradera och lagt de pengarna på nya kläder åt barnen.

*Gett till kompisar som inte haft det gott ställt, bla en som efter 3 pojkar fick en dotter och inte var världens bästa ekonomi och tyckte det var tråkigt att bara klä henne i blått och med monstertryck.

*Skänkt en del ytterkläder till förskolan att ha som extrakläder.

*Sparat några "minnesplagg"

Kommer att kolla med kvinnojourer och dyl inte resten hamnar i någon Container som jag inte ens vet om någon tömmer och tar tillvara. Känner också att det är roligare att faktiskt ge resten dit det verkligen kommer till nytta.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Kolla om inte kyrkan har någon som kan hjälpa till med att kläderna hamnar på ett bra ställe.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Vi ska spara en del som minne och i övrigt ska vi låna ut till en jag känner för att sedan lämna vidare till min syster som lånade mycket till sin första. Hon ska sedan skänka vidare till någon lämplig organisation.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Sälj det som du absolut inte vill spara tex om du tror ditt barn kommer vilja ha. Kan vara speciell klänning eller päls eller liknande, resten säljer du om ingen i närheten vill ha.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

och jag som tycker det är så sorgligt att våra föäldrar sparade så lite. Tänk coola sjuttiotalskläder som jag tokhandlade på tradera. min erfarenhet är att bebiskläder ger knappt något andrahandsvärde om det inte är vissa speciella märken. kolla tex tradera innan du säljer fina klädpaket för kaffepengar såsom jag gjorde, hade hellre gett bort till bättre behövande då.
 
Sv: Vad gör ni av alla barnkläder?

Det som är riktigt fint har jag sålt. Lägger ut det på en lokal säljsida på Facebook så det kostar inget att annonsera och köparen hämtar det här hemma. Smidigt, billigt och ger ett välbehövligt tillskott i min skrala kassa.

Det som ändå är fint men inte får sålt skänker jag till en klädinsamling för flyktingbarn.

Ska man sälja så krävs det ju att det är i riktigt fint skick. Så sånt som är i icke säljbart skick men ändå helt okej har jag skänkt till min brorson som reservkläder till dagis eller utomhuslek.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp