Vad gör prisskillnaden i frakt mellan Sverige och övriga EU?

Fast skatter förklarar inte en prisskillnad på över 200%

Det är det som är det knepiga. Endera går nån back på att frakta ett paket från Tyskland och hit för 15 euro. Eller så går någon plus på att frakta ett paket härifrån till Tyskland för 50 euro. Det är så stor prisskillnad att det lär sitta i mer än skatt. Och jag har svårt tro det går idiotminus på "svenska sidan" när det kommer från Tyskland/Polen/Danmark?
Då får du fråga fraktbolagen istället för buke om du vill ha bättre svar.
 
Servicen i Tyskland är i alla fall mycket bättre. Dels finns det en massa postkontor men innan paket hamnar där så försöker man alltid först att leverera det till dörr. Man får dagen innan ett mail om vilket tid paket kommer (tex ditt paket beräknas komma 6 januari mellan 8-11). Är man inte hemma kan man då gå in på hemsidan och välja leverans dag eller så struntar man i det då kommer paketet till postkontoret. Är man hemma bärs paketet till ytterdörren (även om man bor en himla massa trappor upp och beställer tunga saker som tex spånbalar...haha, bekvämt när man inte har en bil men behöver balar till många och stora hamsterburar. Beställer jag alltid online och får hemburet).
Förra veckan fick jag ett sms från posten om att jag hade ett paket jag skulle hämta. I smsat fanns det tre olika datum med tre olika tider som förslag om jag ville ha paketet utkört. Genom att svara A, B eller C innan 24:00 så bokade jag önskad tid. Ville jag ha annan tid så fick jag kontakta Posten eller gå in på deras hemsida.

Givetvis kunde jag hämta paketet själv om jag ville. Funkade klockrent. Paketet levererades dagen därpå mellan 13:00-15:00 precis som jag hade bokat. Extremt smidigt!
 
Jag jobbar förvisso inom transportbranschen och har redan nämnt de faktorer som spelar in delvis, sen är det upp till dig om du vill ta information till dig.

Fast det är skillnad jobba inom transportbranschen, det vet jag flera som gör, och att arbeta där man har insyn i prissättning och vad som styr pris och gör att man sätter ett visst pris, om man har någon avans på försändelser som kommer från utlandet osv. För du har iaf inte delgett svar på det i tråden, därför jag antog att du inte jobbar med det?
 
Fast det är skillnad jobba inom transportbranschen, det vet jag flera som gör, och att arbeta där man har insyn i prissättning och vad som styr pris och gör att man sätter ett visst pris, om man har någon avans på försändelser som kommer från utlandet osv. För du har iaf inte delgett svar på det i tråden, därför jag antog att du inte jobbar med det?
Vill du inte ta till dig informationen är det upp till dig, säger mer om dig än om mig. :)
 
Vill du inte ta till dig informationen är det upp till dig, säger mer om dig än om mig. :)

Ta till mig vad för information? Dina gissningar? Att vi har moms i Sverige?
Du har inte gett någon som helst konkret information varför det skiljer över 200%? Svensk moms är 25% på frakt. Dvs en ökning på 25% skulle förklaras av momsen. Ett generellt högre skattetryck och högre löner förklarar en viss ytterligare ökning. Men inte över 200%

Dina gissningar och svensk moms mm svarar heller inte på om det tex går minus på svenska sidan när det kommer paket från utlandet.

Så exakt vad för "information" menar du jag inte tagit till mig?
 
Servicen i Tyskland är i alla fall mycket bättre. Dels finns det en massa postkontor men innan paket hamnar där så försöker man alltid först att leverera det till dörr. Man får dagen innan ett mail om vilket tid paket kommer (tex ditt paket beräknas komma 6 januari mellan 8-11). Är man inte hemma kan man då gå in på hemsidan och välja leverans dag eller så struntar man i det då kommer paketet till postkontoret. Är man hemma bärs paketet till ytterdörren (även om man bor en himla massa trappor upp och beställer tunga saker som tex spånbalar...haha, bekvämt när man inte har en bil men behöver balar till många och stora hamsterburar. Beställer jag alltid online och får hemburet).
Så fungerar det i Holland oxå, billigt och snabbt levererar man till dörren. Momsen här är 21%, Lönerna är högre än i Sverige, så jag vet inte vad det beror på. För vissa saker är momsen lägre, 6% på mat, medicin tidiningar och något annat. Tror inte det gäller budservice. Men jag ska definitivt kolla upp det
Att skicka ett paket från Sverige till mig i Holland kostar så mycket att det är hutlöst.
 
Det blri lite konstigt när man jämför en sändning, det behövs en mer övergripande undersökning för att få klart besked.

Olika företag har olika pris.
Beroende på hur mycket man skickar och hur man lyckts med förhandlingar kan man ha olika avtal.
Man kan väja olika tjänster (som leveranstid, upphämtning, utlämning).

Som någon nämnt så kan skatter och avgifter spela roll.
 
Så fungerar det i Holland oxå, billigt och snabbt levererar man till dörren. Momsen här är 21%, Lönerna är högre än i Sverige, så jag vet inte vad det beror på. För vissa saker är momsen lägre, 6% på mat, medicin tidiningar och något annat. Tror inte det gäller budservice. Men jag ska definitivt kolla upp det
Att skicka ett paket från Sverige till mig i Holland kostar så mycket att det är hutlöst.

Sverige har också lägre moms för en hel del saker. Men för ren frakt är den 25%. Så intressant NL har 21% och högre löner. Då spricker ju det argumentet (även om det inte förklarade skillnaden ändå)
 
Det blri lite konstigt när man jämför en sändning, det behövs en mer övergripande undersökning för att få klart besked.

Olika företag har olika pris.
Beroende på hur mycket man skickar och hur man lyckts med förhandlingar kan man ha olika avtal.
Man kan väja olika tjänster (som leveranstid, upphämtning, utlämning).

Som någon nämnt så kan skatter och avgifter spela roll.

TS pratar om samma paket med samma företag under samma förutsättningar bortsett från avsändande land.
 
Det blri lite konstigt när man jämför en sändning, det behövs en mer övergripande undersökning för att få klart besked.

Olika företag har olika pris.
Beroende på hur mycket man skickar och hur man lyckts med förhandlingar kan man ha olika avtal.
Man kan väja olika tjänster (som leveranstid, upphämtning, utlämning).

Som någon nämnt så kan skatter och avgifter spela roll.

Fast vi talar ju exakt samma tjänst osv.
T ex jag som privatperson skickar en kexchoklad till en privatperson i Tyskland. Samma person skickar en kexchoklad till mig från Tyskland. Jag betalar tre-fyra gånger så högt pris. Med samma speditör, samma sorts frakt osv.

Alt då att ett företag utan särskilt avtal skickar en kexchoklad till ett svenskt företag, och omvänt. Exakt samma gods, speditör, typ av frakt och avtal eller brist på dito. Tre - fyra gånger så dyrt från Sverige.

Att det skiljer mellan olika företag (posten skulle ha 80 euro för i början nämnda paket, andra 200 euro etc) och olika avtal är ju självklart. Men det är en mycket stor prisskillnad på samma sak. Det jag tycker är så knepigt och inte kan förstå?
 
TS pratar om samma paket med samma företag under samma förutsättningar bortsett från avsändande land.
Det säger bara något om just den förutsättningen. Vill man ha en jämförelse mellan kostnaderna behövs lite större underlag.

Vi vet heller inget om företaget har samma avtal i de båda länderna. Firman kan ha ett litet lokalkontor som sällan skickar paket i Sverige och saknar avtal och i Tyskland skicka massor och ha ett fördelaktig avtal ( eller tvärtom om).
 
Jag jobbar förvisso inom transportbranschen och har redan nämnt de faktorer som spelar in delvis, sen är det upp till dig om du vill ta information till dig.
Måste hålla med Alex här. Du gissar ju bara, det är väl ingen information?
Det må vara så att i östeuropa tjänar chaufförer mycket mindre. Men här tex så visst är rent jämfört timlönen något lägre men man måste ju då också tänka på att vi skattar så mycket mindre på vår bruttolön. Så att det ska skilja 200% är sjukt mycket och kan inte bara bero på ett annat löneläge.

Jag har jämfört löner inom vården då det var ev tal om att jag skulle flytta tillbaka. Brutto verkade jag tjäna sååå mycket mer i Sverige. Men netto så får jag faktiskt mer i plånboken här.
 
Det säger bara något om just den förutsättningen. Vill man ha en jämförelse mellan kostnaderna behövs lite större underlag.

Vi vet heller inget om företaget har samma avtal i de båda länderna. Firman kan ha ett litet lokalkontor som sällan skickar paket i Sverige och saknar avtal och i Tyskland skicka massor och ha ett fördelaktig avtal ( eller tvärtom om).
Fast DHL är väl rätt stora i Sverige också?
 
Det säger bara något om just den förutsättningen. Vill man ha en jämförelse mellan kostnaderna behövs lite större underlag.

Vi vet heller inget om företaget har samma avtal i de båda länderna. Firman kan ha ett litet lokalkontor som sällan skickar paket i Sverige och saknar avtal och i Tyskland skicka massor och ha ett fördelaktig avtal ( eller tvärtom om).

DHL.

Ganska stort både här och där.
 
Det säger bara något om just den förutsättningen. Vill man ha en jämförelse mellan kostnaderna behövs lite större underlag.

Vi vet heller inget om företaget har samma avtal i de båda länderna. Firman kan ha ett litet lokalkontor som sällan skickar paket i Sverige och saknar avtal och i Tyskland skicka massor och ha ett fördelaktig avtal ( eller tvärtom om).

Igen. Priset skiljer lika mycket mellan privatpersoner som helt utan avtal går in på närmsta kontor.

Priset skiljer lika mkt när ett svenskt företag utan avtal anlitar DHL som när ett tyskt företag utan avtal anlitar DHL.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp