Vad gör prisskillnaden i frakt mellan Sverige och övriga EU?

Jag skickade förresten godis till @WhoIsItAgain som bor i Tyskland. Vidrigt dyrt blev det trots att jag valde billigaste speditören som fanns, dyraste godiset ever. Hon skickade en tyngre och större sak till mig - för en bråkdel av kostnaden.

Om hon skickar ett täcke till mig med DHL kostar det tre gånger så lite som om jag med samma speditör skickar samma täcke till henne. Ingen av oss har några avtal, båda är privatpersoner.
 
Jag tycker det är oerhört intressant, speciellt i egenskap av kundagent på ett skandinaviskt transportföretag. Jag kan iaf säga att vi är svindyra för privatpersoner men överkomliga för företag, men jag är inte säker på varför.
 
Jag tycker det är oerhört intressant, speciellt i egenskap av kundagent på ett skandinaviskt transportföretag. Jag kan iaf säga att vi är svindyra för privatpersoner men överkomliga för företag, men jag är inte säker på varför.

Kan det inte helt enkelt vara en medveten nischning? Att de vill ha just företagskunderna och inte lika gärna privatkunder? Det borde rent generellt vara svårare gå plus på privatkunder?
 
Kan det inte helt enkelt vara en medveten nischning? Att de vill ha just företagskunderna och inte lika gärna privatkunder? Det borde rent generellt vara svårare gå plus på privatkunder?
Jo visst är det så. Vi riktar oss mot företag som skickar små volymer som ska vara framme snabbt och säkert, dvs bud, även om vi kör större volymer också. Men det är oerhört sällan som vi tar bokningar från privatpersoner.
 
Rent historiskt så verkar det som om Posten varit dyrast när det kommer till att skicka paket utomlands.

"Ditt" fenomen med paketpriserna har uppmärksammats tidigare av andra. Så fenomenet i sig har funnits länge.

Tyskland verkar vara ett av det billigaste länderna att skicka paket ifrån.

Om nu posten alltid varit så dyr så kanske det bara hänger kvar och de andra företagen behöver ju inte lägga sig billigare än vad som är nödvändigt. Kan dom tjäna 200% mer så varför inte.

Däremot är det tydligen bra pris på att skicka brev inom Sverige.

(Jag googlade lite då jag blev nyfiken och själva frågeställningen finns det mycket av men inget svar på varför annat än att det alltid varit så)
 
Slänger in en halvvild fundering som kanske inte ens tangerar frågeställningen, men vem vet? Inte inom EU, och inte privat fraktfirma, men... Det finns något slags fraktorganisation för frakt mellan länders postsystem, en överenskommelse helt enkelt att när (tex) Australia Post får ett paket inlämnat som ska till Sverige så lämpar de över det till Posten (jag har glömt vad de heter nu helt plötsligt! :o) och Posten levererar det fast det är AU som fått betalt. Och då i sin tur tvärtom, jag skickar tillbaka det och betalar det Posten begär, så levererar AU "gratis". Därför skiljer priserna beroende på vilket håll man skickar åt, fast paketet gör exakt samma resa.

Kan det ha något med det att göra? Visst, DHL är ju samma företag i båda länderna, men... öhm... konkurrenslagar? Äsch, jag vet inte. :o
 
Slänger in en halvvild fundering som kanske inte ens tangerar frågeställningen, men vem vet? Inte inom EU, och inte privat fraktfirma, men... Det finns något slags fraktorganisation för frakt mellan länders postsystem, en överenskommelse helt enkelt att när (tex) Australia Post får ett paket inlämnat som ska till Sverige så lämpar de över det till Posten (jag har glömt vad de heter nu helt plötsligt! :o) och Posten levererar det fast det är AU som fått betalt. Och då i sin tur tvärtom, jag skickar tillbaka det och betalar det Posten begär, så levererar AU "gratis". Därför skiljer priserna beroende på vilket håll man skickar åt, fast paketet gör exakt samma resa.

Kan det ha något med det att göra? Visst, DHL är ju samma företag i båda länderna, men... öhm... konkurrenslagar? Äsch, jag vet inte. :o

Ja beroende på vilket fraktbolag som det kommer med från utlandet så tar olika svenska fraktbolag över. Kan vara posten, DHL eller schenker beroende på vad det "kommer in" med. Men med tanke på hur mkt näthandeln från EU ökat borde det blir ett jätteproblem ekonomiskt om det fraktbolag som sköter det på svensk mark gör det gratis? Lite det jag funderade över ang om det på svenska sidan går minus när det kommer en 15 euro i frakt-försändelse från Tyskland tex?

Förlusten skulle då i sig förklara varför det är så mycket dyrare skicka ut från Sverige, det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna typ. Men då borde utrikesfrakten skenat uppåt i pris säg senaste 3-5 åren - någon som vet hur prisbilden/utvecklingen sett ut på konsumentsidan? (Jag har inte skickat ut förrän nu senaste året. Däremot vet jag att för företag har det varit såhär nästan i "alla tider")
 
Ja beroende på vilket fraktbolag som det kommer med från utlandet så tar olika svenska fraktbolag över. Kan vara posten, DHL eller schenker beroende på vad det "kommer in" med. Men med tanke på hur mkt näthandeln från EU ökat borde det blir ett jätteproblem ekonomiskt om det fraktbolag som sköter det på svensk mark gör det gratis? Lite det jag funderade över ang om det på svenska sidan går minus när det kommer en 15 euro i frakt-försändelse från Tyskland tex?

Förlusten skulle då i sig förklara varför det är så mycket dyrare skicka ut från Sverige, det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna typ. Men då borde utrikesfrakten skenat uppåt i pris säg senaste 3-5 åren - någon som vet hur prisbilden/utvecklingen sett ut på konsumentsidan? (Jag har inte skickat ut förrän nu senaste året. Däremot vet jag att för företag har det varit såhär nästan i "alla tider")

Jag vet inte, mina vaga minnen av hur det hänger ihop är inte så detaljerade. Jag antog att man kanske hade något slags viktad ersättning efter ungefärlig volym också, på något slags sätt, men jag har ingen aning... (Vi lär ju belasta China Post bra mycket mindre än de belastar Posten, tex. :angel:)
 
Något jag alltid funderat över är hur sjutton när man köper på ebay, Kina har fri frakt till Sverige?!? Det måste fuskas något alldeles otroligt med den kinesiska posten, men kostar det inte att frakta även inom Sverige när det kommer från utlandet?

Jag brukar beställa från zooplus, centrallager i Tyskland som allt skickas från men dyrare priser för samma varor i Sverige än i Finland och Danmark. Jag trodde i min enfald att det är momsfritt inom EU så varför skillnaden i pris? Är det en svensk franchise som betalar mer i skatt och därför måste hålla högre priser? Frakten från Tyskland till Sverige går på 50 kr för 45 kg kattsand och ytterligare några kilo kattmat.
 
Igen. Priset skiljer lika mycket mellan privatpersoner som helt utan avtal går in på närmsta kontor.

Priset skiljer lika mkt när ett svenskt företag utan avtal anlitar DHL som när ett tyskt företag utan avtal anlitar DHL.
Det enda jag vill framföra att det är mycket som kan påverka prisbilden och att enstaka stivkprov inte alltid ger hela bilden. Jag har inte påstått att slutsatsen är felaktig.

Det är lite som att jag när jag beställt varor (skickade inom sverige) har totalkostnaden inkulsive frakt ibland varit billigare än vad jag själv fått betala för mostvarande frakt och jag tvivlar på att de inte tjänar någon krona på affären.
 
Det enda jag vill framföra att det är mycket som kan påverka prisbilden och att enstaka stivkprov inte alltid ger hela bilden. Jag har inte påstått att slutsatsen är felaktig.

Det är lite som att jag när jag beställt varor (skickade inom sverige) har totalkostnaden inkulsive frakt ibland varit billigare än vad jag själv fått betala för mostvarande frakt.

Fast det är två olika exempel

Och du anser att priset för konsument och privatfrakt utan avtal är "enstaka stickprov som inte ger hela bilden"? Det är ju banne mig det ENDA sättet en vanlig privatperson skickar saker? Företag kan ha olika lösningar och avtal absolut. Men hela privatmarknaden då? Den är inget stickprov?
 
Ett problem med kostnaden för frakt i Sverige är att vårt land faktiskt är stort och glest befolkat. Det påverkar förmodligen kostnaden en hel del bortsett från moms, lönekostnader och skatter.

Det är billigare att dela ut post i Fjollträsk än Lappland och vanligen är avgiften den samma oavsett om du ska skicka till grannen 1 km bort eller från Smygehuk till Treriksröset.

Sverige är ett av det glesast befolkade länderna i Europa.
 
Senast ändrad:
Fast det är två olika exempel

Och du anser att priset för konsument och privatfrakt utan avtal är "enstaka stickprov som inte ger hela bilden"? Det är ju banne mig det ENDA sättet en vanlig privatperson skickar saker? Företag kan ha olika lösningar och avtal absolut. Men hela privatmarknaden då? Den är inget stickprov?
Det inlägget jag svarade handlade om frakt mellan två företag om jag minns rätt och hela frågeställningen om frakt i stort och inte en viss typ av frakt.
 
Ett problem med kostnaden för frakt i Sverige är att vårt land faktiskt är stort och glest befolkat. Det påverkar förmodligen kostnaden en hel del bortsett från moms, lönekostnader och skatter.

Det är billigare att dela ut post i Fjollträsk än Lappland och vanligen är avgiften den samma oavsett om du ska skicka till grannen 1 km bort eller från Smygehuk till Treriksröset.

Sverige är ett av det glesast befolkade länderna i Europa.

Det köper jag. Men innebär det då att svensk speditör går med förlust när paket från utlandet delas ut? Och det är den förlusten som måste hämtas hem genom dyrare frakt åt andra hållet? Om man undantar de som debiterar utefter var man bor och avstånd då (de finns ju med)
 
Precis det där jag menar. Det är sådana extrema prisskillnader för exakt samma gods, sträcka, frakttyp osv. Enda som skiljer är "vilket håll" det går åt.
Det är helt sjukt. En del av förklaringen var tydligen att det enbart går att skicka med flyg här uppifrån. Tog ändå en vecka för det att komma fram. Upp skulle det tydligen gå på vägen. :confused:
 
Kan med vara hur frakterna planeras, kan det hända att detta att fraktledare och tillochmed chaufförer sitter och "hugger på godset" för att få lite last i bilarna, vara ett galet system. Flera bilar ibland från samma bolag åker och hämtar små poster på samma ställe - som ska till samma ställe. På vägen hugger de på annat som då behöver mer plats och så ställs det av på terminal på vägen för att bereda plats. Och där på terminalen kan det inte stå - så då ställs det på nån bil som förhoppningsvis åtminstone går åt rätt håll. Alla inblandade säger att det är korkat - men då alla skyller på "de" andra kommer ingen att vilja förbättra hur det fungerar - bara en sak är de överens om, att de får för dåligt betalt. Tacka fan ätt det är dåligt betalt med när saker kör kors och tvärs på dyra övertidstimmar med stressade förare som gasar bort dieseln till ingen nytta.

Skulle branchen sluta att lova att saker kommer fram innan det skickats samordna åtminstone sina egna resurser utefter lite rimlig arbetsmiljö - så skulle godset komma fram när det lovats.

Vissa bolag gör på detta viset - av någon anledning är det ofta de som klagar minst.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp