Vad gör Regeringen? Del I

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut. Det ingår i satsningen på infrastruktur i punkt 1. Då skapas det både jobb för de som ska rusta järnvägen plus att det sparar miljön om folk kan använda tågen mer plus att det möjliggör för människor att kunna ta jobb som de behöver tågpendla till.
Men kommer man lägga ner de kopiösa summor som behövs efter extremt många år av eftersatt underhåll. Jag tror det blir som vanligt lite kosmetiska åtgärder där pengarna försvinner i adminsitration och så står tågen ändå still.

Vad gäller elbilarna tycker jag det är häftigt vad fort utvecklingen går där. Mycket tack vare Elon Musk: https://www.ted.com/talks/elon_musk_the_mind_behind_tesla_spacex_solarcity
Nu har jag inte läst länken men framgång inom elbilsteknologin drivs knappast av svenska subventioner. Nya typer av drivmedel behövs men att satsa så hårt på det området och mer eller mindre skita i det som kan ge snabb miljönytta verkar rätt korkat. Saken är den att man har drivit debatten om drivmedel så hårt så den numera är ekvivalent med miljöförbättring för många. Därmed sitter man fast i höja skatt på drivmedel och och slänga in småsummor till järnvägen. Jag tror för övrigt att politikerna skulle få panik om bensin och dieselförsäljningen minskade. Det är en gigantisk kassako för staten och hur gärna många än skulel vilja så kan de inte minska sitt bilkörande då det skulle betyda att de fick säga upp sig.
 
Men kommer man lägga ner de kopiösa summor som behövs efter extremt många år av eftersatt underhåll. Jag tror det blir som vanligt lite kosmetiska åtgärder där pengarna försvinner i adminsitration och så står tågen ändå still.


Nu har jag inte läst länken men framgång inom elbilsteknologin drivs knappast av svenska subventioner. Nya typer av drivmedel behövs men att satsa så hårt på det området och mer eller mindre skita i det som kan ge snabb miljönytta verkar rätt korkat. Saken är den att man har drivit debatten om drivmedel så hårt så den numera är ekvivalent med miljöförbättring för många. Därmed sitter man fast i höja skatt på drivmedel och och slänga in småsummor till järnvägen. Jag tror för övrigt att politikerna skulle få panik om bensin och dieselförsäljningen minskade. Det är en gigantisk kassako för staten och hur gärna många än skulel vilja så kan de inte minska sitt bilkörande då det skulle betyda att de fick säga upp sig.
Åh centern och Anna Karin Hatt gjorde ett enormt bra arbete med energin. De började ju ta tag i den. Vi var på gång att bygga solel på alla våra ladutak när denna regering tog över. De skattar alla miljövänliga alternativt , det är ju föga tröst att de ökar skatten på bensin ännu mer.

Oljan kommer att gå upp och de här skattehöjningarna innan tekniken har blivit billig kommer att vara förödande för färder på landsbygden.

Tyskarna har lagt ned kärnkraftverk och leder utvecklingen, Obamaadministrationen har lagt ned stora pengar på alternativa el och kineserna och våra asiatiska vänner har byggt billigt. Sverige är långt utanför kartan med massa felinvesteringar som etanol etc.
 
Åh centern och Anna Karin Hatt gjorde ett enormt bra arbete med energin. De började ju ta tag i den. Vi var på gång att bygga solel på alla våra ladutak när denna regering tog över. De skattar alla miljövänliga alternativt , det är ju föga tröst att de ökar skatten på bensin ännu mer.
Fast är det försvarbart att använda solceller i Sverige? Nu kanske det kommit ny teknik men tidigare innehöll solceller extremt sällsynta metaller. En solcell är ett utmärkt sätt att få energi men med tanke på utbytet bör den användas i trakter där solinstrålningen är hög och dit räknas knappast vårat mörka land.
 
Men kommer man lägga ner de kopiösa summor som behövs efter extremt många år av eftersatt underhåll.
Definitivt. Regeringen storsatsar på järnvägen, den har hög prioritet; bra både för att människor ska kunna jobba och ta sig fram, att företagen ska kunna leverera sitt gods och för miljön.

2015: 620 miljoner extra. Därefter: 1,24 miljarder extra varje år till 2018. Så rejält med pengar.

Trafikverket får också en ny generaldirektör (mycket kompetent och erfaren) nu från 1 sept, som ska styra upp verksamheten och de problem som finns i organisationen, så att pengarna används till det som är tänkt:

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/06/pressinbjudan-ny-generaldirektor-for-trafikverket/


Här är planen som Trafikverket har gjort för hur pengarna ska användas:

http://www.jarnvagsnyheter.se/2015/...-r-620-miljoner-extra-till-j-rnv-gs-underh-ll


Förutom underhåll av befintlig järnväg pågår även:

"De kommande åren startar byggnationen av Sveriges första höghastighetsjärnvägar. När höghastighetsbanorna är färdigställda skapas helt nya förutsättningar för snabba persontransporter mellan våra tre storstäder. Därtill avlastas det befintliga järnvägsnätet vilket underlättar för godstrafiken. I norra Sverige är det 2018 byggstart för Norrbotniabanans första etapp, med start i Umeå."

http://www.regeringen.se/debattarti...rbete--men-vi-ar-fast-beslutna-om-att-na-dit/

Så jag tycker det ser ljust ut vad gäller våra järnvägar.
 
"De kommande åren startar byggnationen av Sveriges första höghastighetsjärnvägar. När höghastighetsbanorna är färdigställda skapas helt nya förutsättningar för snabba persontransporter mellan våra tre storstäder. Därtill avlastas det befintliga järnvägsnätet vilket underlättar för godstrafiken. I norra Sverige är det 2018 byggstart för Norrbotniabanans första etapp, med start i Umeå."

http://www.regeringen.se/debattarti...rbete--men-vi-ar-fast-beslutna-om-att-na-dit/

Så jag tycker det ser ljust ut vad gäller våra järnvägar.
Järnvägar är infrastruktur. Och infastruktur måste vara självklar för hela landet.

jag tycker att höghastighetstågen är prestigeprojekt som noga måste vägas mot volymresandet. Dvs de dagliga arbetsresorna och tillgängligheten över hela landet.

Visst är det finfint att affärsresenärerna kan åka fort mellan stora orter. Men nog är väl ändå vanligt folks resande viktigare? Och livsviktiga linjer som för landsbygdens industrier och råvaroproducenter.

Minns med viss sarkasm vårt kommunalråds jubel en gång för länge sedan - över att X2000 skulle stanna i vår kommun. Samtidigt var vanliga jobbresenärer som jag på undantag, för vi kunde inte nyttja tåget eftersom tiderna var helt galna för pendling. Vi hade inte råd att åka x2000. Det var kanske en handfull som klev på dyra tåget och alla de fick sina resor betalda av sina företag. Vi som betalade resorna själva var flera dussin.

Synsättet hänger kvar fast åren gått.
 
Själv så är jag fascinerad över Miljöpartiets miljöpolitik.
Gör det så svårt som möjligt att bedriva jordbruk, skogsbruk och leva i hela landet. Importera hellre alla varor från länder där vi inte kan påverka hur dessa varor tas fram. Frakta dem sedan hit. Så länge ingen miljöpåverkan finns i Sverige så har vi lyckats alltså? Inget hur miljöpåverkan är i andra länder?

Tvinga folk att flytta till städer där det är trångbott, istället för att använda fullt funktionsdugliga hus som bostäder. Viktigast är att bygga nytt nytt nytt.

Straffbeskatta allting utan att ge ett alternativ eller en morot åt ändring, ett givande sätt att ta död på tillväxt och inflöde av skattepengar.

Jag glömde dödandet av den biologiska mångfalden, men den är nog inte så viktig. ..
 
Själv så är jag fascinerad över Miljöpartiets miljöpolitik.
Gör det så svårt som möjligt att bedriva jordbruk, skogsbruk och leva i hela landet. Importera hellre alla varor från länder där vi inte kan påverka hur dessa varor tas fram. Frakta dem sedan hit. Så länge ingen miljöpåverkan finns i Sverige så har vi lyckats alltså? Inget hur miljöpåverkan är i andra länder?

Tvinga folk att flytta till städer där det är trångbott, istället för att använda fullt funktionsdugliga hus som bostäder. Viktigast är att bygga nytt nytt nytt.

Straffbeskatta allting utan att ge ett alternativ eller en morot åt ändring, ett givande sätt att ta död på tillväxt och inflöde av skattepengar.

Jag glömde dödandet av den biologiska mångfalden, men den är nog inte så viktig. ..
JA för mångfalden är ju inte så viktig speciellt inte när det gäller respekt för människor. Förintelsen förminskas, Romson i ett debattprogram, och när förminskningen ska försvaras så används Z-ordet om romer. Något den gruppen inte vill.
 
Mycket intressant intervju med vår Framtidsminister Kristina Persson:

http://www.etc.se/inrikes/framtidsministern-jag-ar-inte-optimistisk

Ett strategiskt och spännande beslut med en Framtidsminister i Regeringen, med blicken i horisonten och ett helikopterperspektiv; som en internkonsult. Hennes arbete med samarbetet mellan de nordiska länderna är också lovande.

"Mitt arbete går ut på att verka för en långsiktig idéutveckling inom Regeringskansliet. Det kommer att handla om den gröna omställningen, jobben och fördelningen samt initiativ för att påverka den globala agendan för hållbar utveckling. Vidare ska jag verka för att de nordiska länderna samarbetar och drar nytta av sin sammanlagda styrka. Tillsammans är vi en aktör som väger tungt."

http://www.regeringen.se/sveriges-regering/statsradsberedningen/kristina-persson/
 
Punkt 2; satsningen på skolan:

"Idag presenterar regeringen investeringar på 2,4 miljarder kronor i skolan. Tillsammans med satsningarna på samma områden som aviserades i vårbudgeten 2015 innebär det investeringar på närmare 5 miljarder kronor 2016.

Regeringens investeringar i skolan syftar till att vända utvecklingen med de fallande kunskapsresultaten. Regeringen fokuserar på att göra läraryrket mer attraktivt genom bland annat ett lärarlönelyft, en mer jämlik skola, tidiga insatser och utbildning för jobb. "

http://www.regeringen.se/pressmedde...-2016-investeringar-i-skolan-for-mer-kunskap/
 
http://www.di.se/artiklar/2015/8/31/debatt-romsons-kalkbeslut-skapar-rattsosakerhet/

Lite partisk debattinlägg angående Ojnareskogen av VD för branschorganisationen för gruvor, mineral-och metallproducenter i Sverige.

Men jag anser att han belyser att antal problem ex. arbetstillfällen, tillgång till framtida kalk, import av ny kalk som i sin tur kräver transporter etc. som jag även kan knyta till andra områden där Miljöpartiets konsekvensanalys nog är lika med noll.

(Ibland är det kanske intressant om vad politiken ger utslag på, inte bara läsa om politikernas idéer)
 
http://www.di.se/artiklar/2015/8/31/debatt-romsons-kalkbeslut-skapar-rattsosakerhet/

Lite partisk debattinlägg angående Ojnareskogen av VD för branschorganisationen för gruvor, mineral-och metallproducenter i Sverige.

Men jag anser att han belyser att antal problem ex. arbetstillfällen, tillgång till framtida kalk, import av ny kalk som i sin tur kräver transporter etc. som jag även kan knyta till andra områden där Miljöpartiets konsekvensanalys nog är lika med noll.

(Ibland är det kanske intressant om vad politiken ger utslag på, inte bara läsa om politikernas idéer)

Jag jobbar ju i branschen så givetvis är jag partisk ;) men jag ifrågasätter också det lagliga i det här beslutet. Det finns en pågående rättsprocess och helt plötsligt lägger sig en minister i. Ministerstyre är inte acceptabelt i en demokrati. Nu tror jag (och hoppas) att både Nordkalk och SMA Mineral kommer att överklaga beslutet.

Det jag gärna skulle vilja veta är vad MP anser att vi ska jobba med och tjäna pengar på? Stryker vi gruvnäringen, den tunga industrin, skogsbruket och jordbruket finns det inte så mycket kvar. Producerar vi heller då inga varor som är gjorda av tex stål så vill jag veta var vi ska få dem ifrån (bortsett då från att vi inte kommer att ha råd att importera något).

Hittills har ingen MP:are kunnat ge ett ordentligt svar på den frågan (och jo, jag har frågat flera) utan börjar oftast svamla om solceller och vindkraft. Jag undrar om de vet vad de sakerna är byggda av :banghead: andra alternativet är att de börjar metaforiskt hålla för öronen när jag frågar om sådant här :meh:
 
Lite partisk debattinlägg angående Ojnareskogen av VD för branschorganisationen för gruvor, mineral-och metallproducenter i Sverige.
Det är ju många intressen som ska vägas emot varandra i ett sådant här beslut. Att gräva ett stort hål på Gotland är ju irreversibelt; den naturen går förlorad för alltid. För att inte tala om tillgången på vatten för de boende. Jobb däremot kan man skapa på annat sätt. Vilket man nu satsar 100 miljoner kr på; för att ta fram ett näringslivspaket till Gotland:

"Ojnare blir naturskyddsområde och regeringen satsar för industriell näringslivsutveckling på Gotland

Regeringen föreslår nya områden och utvidgning av befintliga områden på Gotland att bli Natura 2000-områden. Bland dessa ingår Ojnareskogen kring Bästeträsk. Regeringen kommer att utse en statlig kontaktperson som, tillsammans med regionen, näringslivet och facket, ska ta fram ett näringslivspaket för Gotland om 100 miljoner kronor.

Regeringen prioriterar arbetet med att stärka och bevara den biologiska mångfalden på land och i vatten.

- Området kring Bästeträsk är ett världsunikt och omistligt naturområde. Dagens beslut visar att regeringen tar skyddet av Sveriges natur på stort allvar, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.

För att utforma näringslivspaketet kommer Peter Larsson, idag samhällsvetenskaplig chef på Sveriges ingenjörer, att utses till statlig kontaktperson av regeringen. Utformandet kommer att ske i samverkan med regionen, näringslivet och fackliga organisationer på Gotland. Paketet kommer att uppgå till 100 miljoner kronor.

- Regeringen anser att det är viktigt att Gotland fortsatt har en livskraftig industri och näringsliv. Därför kommer vi tillsammans med regionen att ta fram ett näringslivspaket som särskilt fokuserar på framtida industriell utveckling, säger Åsa Romson.

Regeringen och Vänsterpartiet är överens om denna satsning.

http://www.regeringen.se/pressmedde...industriell-naringslivsutveckling-pa-gotland/
 
Det är ju många intressen som ska vägas emot varandra i ett sådant här beslut. Att gräva ett stort hål på Gotland är ju irreversibelt; den naturen går förlorad för alltid. För att inte tala om tillgången på vatten för de boende. Jobb däremot kan man skapa på annat sätt. Vilket man nu satsar 100 miljoner kr på; för att ta fram ett näringslivspaket till Gotland:

"Ojnare blir naturskyddsområde och regeringen satsar för industriell näringslivsutveckling på Gotland

Regeringen föreslår nya områden och utvidgning av befintliga områden på Gotland att bli Natura 2000-områden. Bland dessa ingår Ojnareskogen kring Bästeträsk. Regeringen kommer att utse en statlig kontaktperson som, tillsammans med regionen, näringslivet och facket, ska ta fram ett näringslivspaket för Gotland om 100 miljoner kronor.

Regeringen prioriterar arbetet med att stärka och bevara den biologiska mångfalden på land och i vatten.

- Området kring Bästeträsk är ett världsunikt och omistligt naturområde. Dagens beslut visar att regeringen tar skyddet av Sveriges natur på stort allvar, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.

För att utforma näringslivspaketet kommer Peter Larsson, idag samhällsvetenskaplig chef på Sveriges ingenjörer, att utses till statlig kontaktperson av regeringen. Utformandet kommer att ske i samverkan med regionen, näringslivet och fackliga organisationer på Gotland. Paketet kommer att uppgå till 100 miljoner kronor.

- Regeringen anser att det är viktigt att Gotland fortsatt har en livskraftig industri och näringsliv. Därför kommer vi tillsammans med regionen att ta fram ett näringslivspaket som särskilt fokuserar på framtida industriell utveckling, säger Åsa Romson.

Regeringen och Vänsterpartiet är överens om denna satsning.

http://www.regeringen.se/pressmedde...industriell-naringslivsutveckling-pa-gotland/
Det är i mångas intressen liknande spelar in, bla. Svensk ekonomi. Påhittade skatteintäkter i ett näringslivspaket tror jag personligen inte på... Men iofs, de kommer nog slå sig för bröstet för Gotlands bryggeris utökning och x antal fler anställda som en del i näringslivspaketet. Även om denna satsning kommit fram långt före...

Men jag har egentligen ingen åsikt om själva Ojnareskogens bevarande eller ej. Men jag tror som jag skrev i tidigare inlägg, problemet flyttas bara från Sverige till ett annat land och där kan vi inte påverka hur varorna tas fram+att de måste fraktas.
 
Regeringen vill skärpa insynen i offentligt finansierad privat vård och skola

"Som medborgare har man rätt att veta hur våra skattemedel används, även inom privat vård och skola som är offentligt finansierade. Därför tillsätter vi nu en utredning som ska ge förslag på hur det ska genomföras." säger folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström.

http://www.regeringen.se/pressmedde...offentligt-finansierad-privat-vard-och-skola/
 
Ur budgetpropositionen för 2016:

Borttagande av bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen

Som ett steg mot en mer trygg, effektiv och förutsägbar sjukförsäkring kommer den bortre gränsen i sjukförsäkringen, som i normalfallet infaller efter två och ett halvt år, att avskaffas.
Förslaget ska genomföras från och med den 1 februari år 2016.

Höjd grundnivå i föräldrapenningen

Höjningen stärker ekonomin i barnhushåll med låga inkomster.
Under år 2013 tog kvinnor ut 92 procent av all föräldrapenning som betalades ut på grundnivå. En höjning förbättrar därmed även kvinnors ekonomiska situation.
Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari år 2016.

http://www.regeringen.se/pressmedde...-bortre-tidsgransen-och-hojd-foraldrapenning/

Regeringen gör kunskapssatsning inom äldre- och funktionshindersomsorgen

För att alla äldre kvinnor och män och personer med funktionsnedsättning ska få det stöd och den omsorg de behöver är personalens kompetens, utbildning och erfarenhet avgörande.
Satsningen ska underlätta för kommunerna att erbjuda riktad kompetensutveckling för den personal som ger stöd till personer med funktionsnedsättning.

http://www.regeringen.se/pressmedde...de-budgetsatsning-utbildning-i-aldreomsorgen/

Viktiga investeringar i kvinnors hälsa i budgeten

Totalt kommer ytterligare 1,3 miljarder att gå till satsningar för att stärka kvinnors hälsa över de kommande fyra åren. Detta är utöver den satsning på 1,8 miljarder kronor (för 2015-2019) på förlossningsvård och kvinnors hälsa som presenterades i vårbudgeten.
- Jag är glad över att vi som en feministisk regering kan ta ytterligare steg för att investera i kvinnors hälsa. Det är en viktig del i att minska ojämställdheten mellan kvinnor och män, motverka sjukskrivningar hos kvinnor, och ett sätt att minska hälsoklyftorna i samhället säger Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister.

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/09/viktiga-investeringar-i-kvinnors-halsa-i-budgeten/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp