Vad gör Regeringen? Del I

Status
Stängd för vidare inlägg.
"I dag presenterar jag Sveriges nya strategi mot terrorism. Strategin tar avstamp i förändringarna i vår omvärld och regeringens analys av de utmaningar vi ser framför oss för att säkra frihet, säkerhet och trygghet.

... Sveriges nya strategi mot terrorism går att dela in i tre områden; förebygga, förhindra och försvåra terrorism. Det handlar om att i ett tidigt skede hindra personer från att vilja delta i terroristhandlingar. Det handlar även om att förhindra att någon bygger upp en förmåga att utföra en illgärning, exempelvis efter att ha deltagit i ÌSIL:s illgärningar i Syrien. Vi måste även försvåra för den, som trots insatser, har ambitionen att begå ett terrordåd.

... Regeringen kommer noga att följa att strategin införlivas, efterföljs och utvecklas. Strategin är i sig inte hela lösningen, den syftar till att ta ett samlat grepp och peka ut vägen framåt. Strategin får inte bara bli en produkt i regeringskansliets skrivbordslådor. Den ska därför omsättas i myndighetsuppdrag och lagstiftning så att den får effekt i det dagliga arbetet i kommuner, inom Polisen, Säkerhetspolisen och andra aktörer.

... Vi måste inom ramen för ett rättssäkert samhälle göra allt för att motverka radikalisering, stoppa rekryteringen till, och hindra de som vill ta klivet in i en terrororganisation. Det handlar också om att strypa de resurser som krävs för att utföra terroristdåd.

Regeringen tillsatte omedelbart efter sitt tillträde en utredning för att utöka kriminaliseringen av resor som syftar till att utveckla förmågan att begå terroristhandlingar. Under hösten kommer regeringen att lägga fram ett lagförslag som gör det kriminellt att delta i träningsläger för terrorism, att resa i syfte att begå terroristbrott och att samla in resurser till en terroristorganisation oavsett vad pengarna ska användas till.

Regeringen utreder också hur en kriminalisering av själva deltagandet i strid bör utformas.

... Nyckeln till att försvåra terroristattentat är förbättrad kontroll. Regeringen kommer att vidta åtgärder för att minska missbruket av svenska pass. De brottsbekämpande myndigheterna ska också ges förutsättningar att, med hänsyn till skydd av den personliga integriteten och rättssäkerheten, upprätthålla sin förmåga att inhämta information. Så kan myndigheterna antingen hålla personer under uppsikt eller styrka ett brott.

För den som tar det slutgiltiga beslutet att delta i strid ska konsekvenserna vara solklara. Våldsbejakande extremister ska lagföras för de brott som de begår. Den som reser för att delta i det brutala våldet och terrorn ska veta att det väntar åtal och fängelse när de återvänder. Att direkt eller indirekt ha bidragit till ISIL:s mördande måste få tydliga konsekvenser.

Frihet och säkerhet är varandras förutsättningar. Politiken måste därför göra allt i sin makt för att på ett demokratiskt och rättssäkert sätt stoppa terrorismen. Det gör vi lika mycket genom förebyggande arbete som repressiva åtgärder.

Anders Ygeman Socialdemokratisk inrikesminister"

http://www.dn.se/debatt/lagarna-mot-terrorism-ska-utvidgas-och-skarpas-i-host/


Mycket bra helhetsgrepp.
 
Startskott för Samling mot rasism

Den 27 augusti högtidlighålls Raoul Wallenbergs dag. Med dagen vill man stå upp för humanitet och motverka rasism och liknande former av fientlighet. Dagen är också startskottet för en turné ”Samling mot rasism” som kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke genomför under hösten.

- Antisemitism, antiziganism, islamofobi, afrofobi och rasism mot samer är uttryck för ett samhälle i vilket människan förnekas rätten att vara sig själv fullt ut, säger Alice Bah Kuhnke.

Kultur- och demokratiministern vill med höstturnén lyssna till och samtala med bland andra regionala och lokala politiker och tjänstepersoner samt med representanter för utsatta grupper. Hon kommer till exempel att besöka Luleå för att samtala om islamofobi, vara med vid biopremiären av filmen om Katarina Taikon, diskutera afrofobi i Malmö och medverka vid Mänskliga rättighetsdagarna i Göteborg.

- Samling mot rasism innebär såväl en intensifiering av regeringens arbete mot rasism som ett förarbete för en samlad nationell strategi mot olika former av rasism och hatbrott som jag och regeringen avser att ta fram. Tillsammans kan vi kraftsamla mot rasismen!

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/08/startskott-for-samling-mot-rasism/
 
"Regeringen fortsätter att underlätta plan- och byggprocessen

I dag gav regeringen Boverket i uppdrag att i samverkan med länsstyrelser och Sveriges kommuner och Landsting att utarbeta en vägledning och anordna komptensinsatser för att snabba på planprocesserna.

- Det måste gå snabbare, bli lättare och billigare att bygga fler bostäder. Regeringen fortsätter regelförenklingsarbetet steg för steg
och vi hoppas nu att de kompetenshöjande insatser som Boverket får i uppdrag att genomföra är ett ytterligare steg för att snabba på byggprocessen, säger bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan."

http://www.regeringen.se/pressmedde...atter-att-underlatta-plan--och-byggprocessen/
 
@tanten Syftet är att de som har ett intresse av vad Regeringen gör i olika aktuella frågor ska kunna diskutera det.
Fast det blir lite konstigt.

Du diskuterar ingenting. Verkligen ingenting.
Du lägger okritiskt in regeringens egna texter.

Det blir upprapning, ingen diskussion alls. Du kan inte bara kopiera in utan att ställa en fråga. Detta är regeringspolitik men det blir ren partipropaganda.

Jag skulle inte drömma om att lägga in alla Centerpartiets utspel och program. Däremot skulle jag kunna hänvisa till något, och ställa frågor, be om infallsvinklar och synpunkter.

Är du intresserad av diskussion kanske det är bättre att istället klippa och klistra med några tidningars ledarsidor som kommenterar regeringspolitiken? :)
 
Du lägger okritiskt in regeringens egna texter
I en tid då många får sina nyheter via sociala media tycker jag det är bra att visa den direkta källan; var man hittar information om vår Regering och Riksdag. Jag har inget emot ledarsidorna, jag länkar gärna de också. Medias granskande roll av makten är mycket viktig.

Många har gått på myten att "ingen gör något"; vilket ju faktiskt inte är sant. Jag tycker Regeringen gör ett fantastiskt arbete. Tråden är varken till för propaganda, politiskt käbbel eller smutskastning. Det är en tråd för de som har ett intresse för vad vår Regering gör och vill prata om det. Det är frivilligt att delta.
 
Många har gått på myten att "ingen gör något"; vilket ju faktiskt inte är sant. Jag tycker Regeringen gör ett fantastiskt arbete. Tråden är varken till för propaganda, politiskt käbbel eller smutskastning. Det är en tråd för de som har ett intresse för vad vår Regering gör och vill prata om det. Det är frivilligt att delta.
Om du varken vill göra propaganda eller käbbla så tycker jag du missar målet rätt ordentligt.

Allt det där du lägger in kan ju vem som helst googla fram på ett par sekunder.

Var är dina åsikter i respektive fråga?

.
 
Många har gått på myten att "ingen gör något"; vilket ju faktiskt inte är sant. Jag tycker Regeringen gör ett fantastiskt arbete. Tråden är varken till för propaganda, politiskt käbbel eller smutskastning. Det är en tråd för de som har ett intresse för vad vår Regering gör och vill prata om det. Det är frivilligt att delta.
Visst görs det saker men det som görs är brandkråsutryckningar. Man har inget mål om hur samhället ska se ut om 10, 15 eller 50 år. Det går att lägga hur mågna bra förslag som helst men finns det ingen tydlig målbild bakom dem så slutar det med att folk både tappar intresset och förtroendet.

Du skjuter rätt rejält över ditt mål med den här tråden. De som hämtar sin information via sociala medier orkar/vill inte läsa igenom de massiva textmassor du lägger in här. Det lilla jag läst är för mig mest blaha.Det låter fint på papper men kan i praktiken betyda precis vad som helst. Det är vissioner vilket jag efterlyser men vissioner utan tydliga mål och utan någon antydan till väg att uppnå dem.
 
Da det inte finns nagot gott godis i USA (vilket faktiskt inte hinrar mig fran att ata godis ... och klaga) haller jag pa att ata ihjal mig har i Sverige. Punchpraliner finns faktiskt ocksa.
 
Det betyder precis vad det står.
Okej då kan du kanske förkllara vad det nedan betyder för jag kan läsa in oändliga möjligheter i det.

2. Utvecklingen i skolan är allvarlig. Sverige har haft sjunkande kunskapsresultat under flera år och allt för många elever lämnar nian utan behörighet till gymnasiet. Samtidigt har ojämlikheten i skolan ökat. Vi gör därför satsningar för att alla skolor ska vara bra skolor, för att alla elever ska få en ärlig chans och för att fler lärare ska vilja stanna och utvecklas i yrket.
Det här kan betyda att man ska ändra läroplanen, undervisningsmetoder, längd på lektioner, antal lärare/elev och massor av fler saker.

Världen står inför ett vägskäl för att klara klimatomställningen och nå tvågradersmålet. Inför toppmötet i Paris i höst behövs länder som tar på sig ledartröjan. Klimatomställningen är inte en belastning utan innebär en möjlighet att skapa nya jobb och företag när hela världen ställer om. Att ta ansvar på hemmaplan är att visa ledarskap globalt. Vi kommer att presentera förslag som underlättar för företag, kommuner och enskilda att välja det klimatsmarta alternativet.
Det här tror jag att jag vet vad det betyder. Som vanligt ska man lösa klimatfrågan genom att höja skatten på drivmedel. Men defacto står det ingenting om vad man vill göra.
Jag skulle bli förvånad om man försökte lösa den på ett vettigt sätt som genom att se till att det går att pendla till jobb med buss eller tåg utanför storstäderna. Järnvägen behöver rustas så den blir tillförlitlig.
Den så kallade 'gröna skatteväxlingen' som det talas så mycket om är inget som en normal människa i Sverige har någon möjlighet att ta del av. Grön skatteväxling betyder för mig högre kostnad. Hur vore det om man istället gav rejäla bidrag för att byta fönster och tilläggsisolera hus från 40- och 50- talet. Min kåk är byggd 1949 och i originalutförande så består isoleringen av ett stycke tretexskiva och 15 cm kutterspån på vinden. HÄR skulle man kunna göra en gigantisk miljövinst men vad gör man? Jo man subventionerar så kallade miljöbilar. Det är inte en omfördelning av varifrån vi tar vår energi som behövs. Vi behöver minska energiförbrukningen rejält. Hur miljövänliga de bilarna är kan verkligen ifrågasättas. Hur mycket miljö kostar det att tillverka batterier till elhybrider? Hur länge räcker de batterierna? Sist jag åkte med en sådan bil var de fulladdade batterierna slut efter mindre än 3 mil resten av resan kördes på bensin (tjänstebil med maxsubvention).
 
Okej då kan du kanske förkllara vad det nedan betyder för jag kan läsa in oändliga möjligheter i det.
Det förstår jag. Det beror på att de inte har presenterat detaljerna i punkt 2 och 3 än. Punkt 1 är jobbagendan; den presenterar de nu - i den ingår a) bostäder och infrastruktur (se till att tågen går bla), b) aktiv näringspolitik (hjälpa företagen) och c) kunskap/matchning (se till att människor får utbilda sig och att de matchas med rätt jobb)

Sen står det: "Vid sidan av jobben så kommer vi under de närmsta veckorna också att presentera förslag för att vända resultaten i skolan (punkt 2) och för att Sverige ska ta sig an klimatutmaningen (punkt 3). Så detaljerna kring det kommer snart.
Järnvägen behöver rustas så den blir tillförlitlig.
Absolut. Det ingår i satsningen på infrastruktur i punkt 1. Då skapas det både jobb för de som ska rusta järnvägen plus att det sparar miljön om folk kan använda tågen mer plus att det möjliggör för människor att kunna ta jobb som de behöver tågpendla till.

Vad gäller elbilarna tycker jag det är häftigt vad fort utvecklingen går där. Mycket tack vare Elon Musk: https://www.ted.com/talks/elon_musk_the_mind_behind_tesla_spacex_solarcity
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp