Vad gör vi häst-edition del 1

Vilodag för pållan igår och bara gjorde tillsyn, gav b-vitamin och e-plus som hon får även på "bete" och idag en härlig omkring en halvtimmes ridtur I alla gångarter I skogen utmed sjön, jättehärligt! Blev en liten till galopp på hemvägen på skogsvägen som vag längesen då den blev förstörd av skogsmaskinerna men nu äntligen igen och hon blir ju rätt stark där men vi njöt båda två 😍.
 
DDD82E85-0A85-4B06-AE19-BCC83F59C975.jpeg

Händelserik dag i en tvåårig slyngels liv igår! Först tömkörningspromenad (utan Norlie!) vilket gick sådär. Sofia gick med framme och annars hade det blivit tvärstopp 😛 Han går på så himla fint med sällskap, tar gärna täten osv men själv blir han harig och tittig och stannar, dyker av vägen in i buskarna osv 🙈

Sen var det ihopsläpp med den nya hästen Bruno också född -21! Gick hyfsat lugnt till, lite spring och drakvrål från dom som brukar känna sig manade att markera men Kaj hölls på behörligt avstånd från nykomlingen av Norlie och Bri 😜
 
Idag har jag varit På hästloppis på Enköpings ridklubb. Mycket bra anordnad loppis tycker jag. Blev ett par sprojlans nya zaczess byxor för 400 kronor och en betesreducerare.

Jag blev lite nojig över att de bara har kort gräs i hagen där nere så tänkte testa på Halle. Säger han prompt nej till den så behöver han inte ha den. Han får bestämma lite själv där. Vill inte tvinga honom till något eller behöva jaga honom för att ens få på den liksom. Han har inget behov av den på samma sätt som de andra två som har munkorg så därför får han bestämma själv. (Hade han varit risk för fång så hade jag jagat han till Kina och tillbaka med munkorg i högsta hugg såklart.) Men nu är det kort gräs och felgäsning i magen som gör mig orolig.

Totalt köp idag 450 kronor. 🤟😃
Sveriges största hästloppis? :)
 
Det blev det en härlig ridtur I eftermiddags med sällskap och våra hästar tyckte det var lika roligt som vi att trava ikapp lite sida vid sida på grusvägen, sen tog pållan och jag lite trav-och galopparbete på ridbanan men det blev inte långvarigt pga dammet, desto härligare var det att ta en galopp till ute med pigg pålla 😍.
 
Min prins fick nya skor idag. Älskar verkligen vår hovslagare, hon är så himla bra. Rolig att snacka med också, hanterar alla hästarna bra. Idag fick Halle vila, han var sååå trött idag. Alla hästarna sov under skoningen. :sleep:

Imorgon blir det nog tömkörning över bommar i trav är tanken.
Längtar! :rofl:
 
Lite svettigt I stallet idag: när jag hämtade in hästarna passade jag på att försöka jämna till de torra knögglerna i hagen med att trampa igen och dels fylla det värsta med lite mindre sten. Efter först en extrem blöt höst/vinter/vår för att sen torka istället vilket ju inte är jättelämpligt för hästarna- klart som fasen det inte är lätt att vara nöjd med vädret när det måste va så extremt åt bägge hållen 👎.
Sen avsutten och bettlös (repgrimma) motion tillsammans med pållan; promenad med klättring, skönt att röra på sig! Innan jag åkte hem hann jag få min "storbeställning" (citronella, probolja, ekoltvål och ask, liten rund svamp, liten flaska foxfire och så sadelpadd från Börjes tingsryd och jag reagerade direkt på att den mjuka padden till bomlösa sadeln är omgjord- frågan är om det blir till det bättre eller sämre! 😊
 
Red ut idag. Hade tänkt rida lång runda på grusvägar, men coben ville hellre ut i skogen så vi tog en kortare bit uppe på grusvägarna och gick sedan hem med en vända genom skogen istället. Ju mer kuperat det är i skogen, desto roligare tycker fröken att det är. :p
 
Iiih, på söndag ska jag få rida westernhäst! :laugh:
Ännu en braig födelsedagspresent från maken. Jag har ridit westernridna hästar några gånger förr, men då har det bara varit ut i skogen typ. Så det ska bli superkul att få rida en riktig lektion på en riktig westernhäst!

(Jag kan inget om westernridning alltså, men det verkar fett kul!)
 
Tömkörde i dag. Ställde ut en bana med lite sockerbitar att svänga runt och emellan och två bommar att gå igenom och parkera emellan, som två skaklar. Tömkörde alltså på ”körvis” och inte dressyr eller tömlongering. Travade också lite runt banan. Och avslutade med att skritta ut en liten runda. Hade körspö med mig denna gång för att kunna stävja gräsätning i tid. Det funkade bra och efteråt gick vi ut på en liten gräsätarrunda.
 
Både den unga och den äldre fick jobba på banan idag. Jag har varit på tjänsteresa några dagar, det märks på den äldre som blir spänd och het, men inte på den yngre :-) Båda jobbade dock på bra och jag kände att hemma är alltid bäst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp