Vad gör vi häst-edition del 1

Vi tog ett dressyrpass med fokus på galoppslutor och piruetter. Slutor är iofs att ta i - vi får inte riktigt till böjningen än utan det är mer motställda skänkelvikningar. Men jag låter det vara så just nu och fokuserar på att få flyt - böjningen får komma senare. När det gäller piruettarbetet blir det så mycket bättre de gånger jag kommer ihåg att titta upp och inte glo mer i marken någon meter bredvid inner bog. Synd att jag är så sjukt dålig på att komma ihåg det bara!
 
Idag invigde vi hemmagjorda hovstödet. Godkänt betyg från både människa och häst.

20230515_190210.jpg
 
Vår grässlinga är äntligen hård nog att rida på. Passade på att öva enkla byten. Med rätt energi så räcker det att sitta till, behöver inte använda handen alls.
Han är magisk min lilla häst, han gör mig orimligt lycklig!
Det tog tid att hitta honom, men det känns som han varit min häst alltid ♥️

IMG_5045.jpeg
 
Skickade min hovis en lång film på en verkning jag var nyfiken på att se vad min häst tyckte om. Kör på svarade hon, eventuellt vant sig vid mina idéer genom åren 🙄 3 h senare såg det ändå bättre ut än före och hästen var inte blockhalt ut i hagen. Vi får se hur snett och vint hon tycker det är när hon kommer i morgon men de tusen bilderna fick iaf ett första godkänt 😅

InstaCollage_1684170063000.jpg
 
Nu närmar sig allt sommaren: plötsligt har myggen kommit som jag avskyr men fåglarna måste ju ha mat 🥰. Pållan var pigg idag och tyckte nog kompisens häst var trälig som tvärnitade framför några gånger och hon blev inte mindre stark på det raka tränsbettet när han drog av ett par bocksprång på fältet 😅, fick nästan dra till lite en gång- vilket jag vanligtvis INTE vill göra eller behöver men ja idag tydligen! 🙃. Fortsatte en stund på ridbanan med trav- och galopparbete; jag vill SPRINGA "sa" pållan min- var ju några dagar sedan jag red i alla gångarter så det var ju vad hon ville och behövde och galoppen var härligt fin 😍🥰.
 
Igår blev det nya bakskor. Hade kunnat slå på dem själv då allt egentligen var fixat förutom just att sätta dit skorna 😆 Ganska glad ibland över min kurs i tappsko, har under åren underlättat.
Imorgon ska han köras första gången på isch tre veckor och en massage/elterapi. Hade hunnit med ett idag om det inte är för att vi ska ta i mot tvåringen hemma och i samma veva skicka med dem ett åringen ned på bete.

Vi får se hur Mr reagerar när 2 åringen kommer hem efter 13-14 månader borta.
IMG_20230515_151128.jpg
 
Var glad att den satt på 😅 Så många skydd av olika slag som försvunnit i hagar😬 Nu senast en limsko som inte är billig och dessutom tidskrävande att passa in:cautious:
Jotack, damen ifråga är en expert på att ta av sig flughuvor när hon bestämmer sig för att de inte längre behövs. Märkligt nog är det aldrig någon som ser henne klä av sig dem utan antingen står hon nöjd med den på, eller så är den borta :rofl:
 
Pigga bushäst! 🤪Hon testade min balans två gånger då hon höll på att bocka av mig under ridturen 😆. (Hon blir mer triggad när den piggelina islänningsstoet är med och vi var längst bak 😆) Första var en såndär liten så jag bara skrattade åt försöket men sen! ....Det tredje var iaf lättare och häva och då gav hon sig 😄 (brukar ju ta i såhär annars när ingen pilot sitter på 😄). Det kändes som att jag var rätt nära att flyga av över halsen på henne 😆 då bomlösa sadeln tippar ju lite framåt när jag får tyngdpunkt framåt= ännu värre men balanstest check ✔️✌️. Hade egentligen inte tänkt rida in på ridbanan idag med efter den kortare ridturen men tyckte det var lika bra att trava och galoppera lite till men då funkade det fint med islänningen fast jag var beredd men nope! Sen skritta av utanför ridbanan slog hon tvärnit för hon tyckte hon var klar men bara att vara envisare innan hon insåg hon skulle komma tillbaka till stallet inom kort igen 😄.
 
Min fröken testade också min balans i går. Markarbete/ hoppning ( när det är hinder på 60+ cm tycker jag att det är hoppning). Lektionen innan var lite försenad så vi började värma upp i skritt och trav på stora utebanan. Hon var pigg men ovillig att ställa och böja åt vänster till en början. Och så finns det nog ett fjordhästätande monster på ena långsidan mot skogen.

Vi var långt bort när vi blev insläppta på banan och det var tydligen hemskt att bli lämnad på efterkälken så hon började redan där att småskutta lite för att hinna ikapp. Så några varv i trav på banan och vips så galopperade alla kors och tvärs men vi gjorde mest helomvändningar i gångarten bocksprång och bakutspark, så det blev ingen galopp för oss på uppvärmningen!
När övningarna kom i gång hade hon taggat ned. Först trav över bommar på mitten, sedan galopp över dem och svänga höger varann gång och vänster varannan gång. Det flöt på bra! Sedan blev det en liten bana med ett litet hinder i mitten på medellinjen, svänga ut på spåret, vända snett igenom på ett litet kryss, en båge till ett annat kryss på andra snett igenom linjen och fortsätta runt kortsidan och så hindret i mitten från andra hållet. Inga konstigheter! Och sist en annan rutt då vi började med snett igenom krysset, vända i en u-sväng runt mittenhindret och över sockerbitsskutt och en oxer, över mittenhindret, förbi ett hinder och snäv sväng mot det andra snett igenom hindret från fel håll. Dit red vi och var nöjda med det. De andra fortsatte med en sväng till vänster efter krysset och tog hela långsidan i en linje ( upprättstående, ett antal galoppsprång och så sockerbit + oxer). Fick lite krångel med att ta oss förbi ett hinder för det kom en väldigt envis närgången kråka, men vi redde ut det. Fick driva på ordentligt mellan sockerbiten och oxern och tog ett rejält mantag ifall jag skulle tappa balansen. Men det gjorde jag inte! Var nöjd sedan och travade av medans de andra höjde upp linjen och hoppade lite till.
 
Hade en så himla mysig ridtur. Vi var tre som skulle rida men vi delade på dessa två istället. Imorgon är tanken att jag ska ta första barbacka premiärturen 🤩👏

Är så kär i våra otroliga ridvägar här. Om några helger ska vi testa oss på att korsa väg 55 för att rida Haga-turen som jag bara hört gott om. Längtar 😍

20230518_110401.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 503
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 926
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp