Men usch, låter riktigt otäckt! Hoppas det inte händer igen.Nyss kommit in från stallet och är fortsatt chockad. Hade inackorderingshästen inne för lite klippning, gick ut till hagen för att släppa henne innan de skulle få kvällsmat, inga konstigheter. Men så börjar hon backa medan jag stänger grinden, jag hinner stänga övre delen och går med henne men håller kvar och ber henne stå stilla. Hon backar runt, börjar flåsa och benen bara stelnar och hon faller ihop, kommer upp, kastar sig runt, backar/ställer sig och går över staketets stolpe, kommer upp och står i elstaketet utan att verka märka elen och drar sedan med ett rep runt benet som släpper efter någon meter.
Det var något av det obehagligaste jag varit med om och jag är så glad att båda hästarna sprang inåt och in i andra hagdelen så att jag kunde stänga in dem. Fick ringa ägaren och förklara vad som hänt, hästen hade inga skråmor och verkar helt obrydd efter men något står ju inte rätt till. Det är en äldre häst som nyss ppid-testats pga olika symptom så jag tänker att det är något allvarligare iom detta... Usch, helt skakig.
Tack, det var riktigt obehagligt då jag hade noll aning om vad som hände. En häst som blir rädd för något och panikar genom ett staket kan jag liksom förstå och hantera men det här var helt otänkbar reaktion på att jag bara höll i grimskaftet på en lugn, gammal häst. Vi tycker ju att hon tacklat av lite i det senaste och det är därför veterinären varit ute nyss, så det är ju mycket möjligt att allt hänger ihop.Men usch, låter riktigt otäckt! Hoppas det inte händer igen.
Verkligen obehagligt när det bara händer så där. Skönt att det inte blev några skador iaf!Tack, det var riktigt obehagligt då jag hade noll aning om vad som hände. En häst som blir rädd för något och panikar genom ett staket kan jag liksom förstå och hantera men det här var helt otänkbar reaktion på att jag bara höll i grimskaftet på en lugn, gammal häst. Vi tycker ju att hon tacklat av lite i det senaste och det är därför veterinären varit ute nyss, så det är ju mycket möjligt att allt hänger ihop.
Eller hur, jag märkte inte förrän efter typ en timme att jag hade blåsor i handen från grimskaftet när hon gick över stolpen. Ägaren fick provsvar tillbaka idag på ppid vilket visade på att hon har det, misstänker att det kanske orsakat den akuta ataxin igår också kanske? Vem vet, hoppas det inte är återkommande bara och släpper med medicinering annars får hon nog vandra vidare.Verkligen obehagligt när det bara händer så där. Skönt att det inte blev några skador iaf!