Vad gör vi häst-edition del 1

Försöker sätta igång min ena häst. Skrittade barbacka på henne häromkvällen. (fantastisk häst, fullblod som inte blivit riden sen 2019 typ, bara hoppa upp barbacka o skritta ut i skogen). En kompis säger efter 20 min ”din häst blöder näsblod”.
Jag hoppade av och det forsade verkligen ut. Aldrig sett så mycket blod. Gick hem med hästen så det blev blod länge asfalten, på mig, på hästen, bettet, tyglar, boots osv.
Boxen helt blodig, stallgolv, grannarnas boxdörrar, maten… ja ni fattar. Hon frustade och frustade o det gjorde ju att det spreds sig i hela stallet o aldrig slutade.
Fick tillslut stopp på det efter 30 min. Sen började det igen.
Igår på morgonen var det inget men på eftermiddagen var hon helt blodig igen. Flugorna var helt tokiga…
Ringde veterinär då.
Igårkväll badade jag henne och inatt har hon inte haft nån episod. Får se när jag kommer snart till stallet.
Men vill mest berätta att näsblod kan verkligen se jättehemskt ut!
Men herregud! :eek:
 
Försöker sätta igång min ena häst. Skrittade barbacka på henne häromkvällen. (fantastisk häst, fullblod som inte blivit riden sen 2019 typ, bara hoppa upp barbacka o skritta ut i skogen). En kompis säger efter 20 min ”din häst blöder näsblod”.
Jag hoppade av och det forsade verkligen ut. Aldrig sett så mycket blod. Gick hem med hästen så det blev blod länge asfalten, på mig, på hästen, bettet, tyglar, boots osv.
Boxen helt blodig, stallgolv, grannarnas boxdörrar, maten… ja ni fattar. Hon frustade och frustade o det gjorde ju att det spreds sig i hela stallet o aldrig slutade.
Fick tillslut stopp på det efter 30 min. Sen började det igen.
Igår på morgonen var det inget men på eftermiddagen var hon helt blodig igen. Flugorna var helt tokiga…
Ringde veterinär då.
Igårkväll badade jag henne och inatt har hon inte haft nån episod. Får se när jag kommer snart till stallet.
Men vill mest berätta att näsblod kan verkligen se jättehemskt ut!
Fy så hemskt, och håller med om att näsblod ser förskräckligt ut! Vaknade i bloddränkt säng och näsan forsandes på en jobbresa för ett par veckor sedan, kändes inte kul att gå och berätta att hela rummet var nedblodat En häst är rätt mycket större! Hoppas ni lyckas reda ut vad det beror på och/eller att det inte kommer igen.
 
Försöker sätta igång min ena häst. Skrittade barbacka på henne häromkvällen. (fantastisk häst, fullblod som inte blivit riden sen 2019 typ, bara hoppa upp barbacka o skritta ut i skogen). En kompis säger efter 20 min ”din häst blöder näsblod”.
Jag hoppade av och det forsade verkligen ut. Aldrig sett så mycket blod. Gick hem med hästen så det blev blod länge asfalten, på mig, på hästen, bettet, tyglar, boots osv.
Boxen helt blodig, stallgolv, grannarnas boxdörrar, maten… ja ni fattar. Hon frustade och frustade o det gjorde ju att det spreds sig i hela stallet o aldrig slutade.
Fick tillslut stopp på det efter 30 min. Sen började det igen.
Igår på morgonen var det inget men på eftermiddagen var hon helt blodig igen. Flugorna var helt tokiga…
Ringde veterinär då.
Igårkväll badade jag henne och inatt har hon inte haft nån episod. Får se när jag kommer snart till stallet.
Men vill mest berätta att näsblod kan verkligen se jättehemskt ut!
Ja fy ja blir ju verkligen blod överallt....! :(
 
Fy så hemskt, och håller med om att näsblod ser förskräckligt ut! Vaknade i bloddränkt säng och näsan forsandes på en jobbresa för ett par veckor sedan, kändes inte kul att gå och berätta att hela rummet var nedblodat En häst är rätt mycket större! Hoppas ni lyckas reda ut vad det beror på och/eller att det inte kommer igen.
Det har hönt en gång innan men då kom det bara lite blod, som droppar. Detta var groteskt. Såg ut som man slaktat något. Jag hade blod i hela ansiktet, på kläder, oxh när jag kom hem så såg jag i appen att vattnet var avstängt i området pga för lite vatten i kassunerna :rofl:

Vi tror det är allergin. Hon frustar ju extremt mycket nu, så troligen en kombination av allergin, lite spröda blodkärl pga ålder och så torkan med väldigt dålig luftfuktighet. Idag har det regnat och inget blod och inget frustande!
 
Klockan drog iväg efter att pållan fick komma in och äta lite hö och jag fota lite hästgrejer att försöka sälja så red jag max 20 min;. skrittade ut barbacka längs grusvägen ett varv idag med vid 21-tiden och fångade de sista solstrålarna 😍 men då kom ju de förbannade myggen ikapp...Var säkert delvis därför pållan la i den högre växeln idag; ingen slö skritt här inte! 😄. Från ikväll fick bästa pållan och hagkompisen också börja sova ute, de verkade nöjda 🥰.
 
Terrängträning idag och Luvan fick prova att hoppa lite svårare vatten, och det var väl inte svårt tyckte hon! ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_7182.jpeg
    IMG_7182.jpeg
    186,8 KB · Visningar: 74
Red ett markarbetspass i dag. Stod redan bommar och hinder på banan och jag behövde testa min nya sadel. Så det blev lite travbommar och två små kryss. Det var lagom men blev svettigt för både häst och pilot, så vi höll inte på så länge.
 

Bifogade filer

  • E97E6757-B0C3-4BB0-A4BE-4279CEDCC17E.jpeg
    E97E6757-B0C3-4BB0-A4BE-4279CEDCC17E.jpeg
    664,6 KB · Visningar: 38
Red idag med och då det ju fortfarande var så varmt- inte alls långt under 25 grader ens då- blev det svettigt både för pållan och mig 😄. Började på ridbanan där vi red I alla gångarter, även lite galopp på volt och hästen min stannade flera gånger om som om hon vore nödig men nada...Upplevde att hon hade "handbromsen" i lite i galoppen..Antagligen både nödig ocb kanske mitt bäcken hämmar (funderat på) då hon ändå slog ivrigt med huvudet litegranna när hon vill springa och så skrittade vi en kort runda med min kompis och hennes islänning. Pållan min blev inte nöjd först när vi fortsatte ett kort stycke i trav från stallet utan dem men när vi tog en galopp in i skogen verkade hon desto mer nöjd, härligt 😍 (lite hosta efteråt, lite typ ytlig rethosta.Pollengul i näsborrarna och ridbanan dammade ju lite- reeeegn behövs). Men en i övrigt pigg och glad fjordfröken som verkade pigg på att få gå ut i hagen igen 🥰.
 
På banskissen inför söndagens tävling visade det sig att det är ett gäng hinder som ska ridas med lans i hand. Det var ett tag sen, så jag satte fram sidvärtsbom, tre tunnor och hopphinder och en lans och red lite fram och tillbaka med olika anridningar på hindren i olika ordning. Det funkade helt ok, men det finns en del saker att jobba med, bl a går det ibland lite väl fort. Jag orkade inte ta undan hindren, så jag kommer göra precis samma sak ikväll, ett rätt kort pass precis som i går.
 
Lite gräsätning innan dressyrlektionen. Blev inte så långvarigt pga myggattack. Stora svärmar med myggor!
 

Bifogade filer

  • 9DEA6978-290E-40F7-B5AC-012F14042BD3.jpeg
    9DEA6978-290E-40F7-B5AC-012F14042BD3.jpeg
    410,9 KB · Visningar: 38
Veterinären var här ikväll. En av stallets hästar hade kolik känning. Visade sig vara gräsgäsning = mycket gaser.

Var obehagligt att se en häst ha så ont och vilja kasta sig ner på backen flera gånger. Det har förmodligen gått bra, natten får säga sitt.

Ligger utslagen i sängen nu och ska äta mat innan läggdags 🥱
 
Sååååå trött pållan var idag nu efter två första nätter ute 😴. Tänkte att efter att ha ridit tre dagar så skulle det få bli aktiv vila med lite avsutten motion och fokusera på det svettiga arbetet med att ösa ut bädden. En promenad blev lagom då som sagt hon var väldigt sömnig och även liiite lätt stel och liiite lätt ökad puls på vänster fram men bättre efter promenad. Inte hård i mankammen, inte varmare hovar än hagkompisen och absolut ingen feber. Ooooch så kom klådan runt svansen, sjö vid stallet är både helt underbart och mindre härligt pga myggjävlarna men mer probolja och citronella är precis beställt till fjordfröken 🥰.
 
Nyss kommit in från stallet och är fortsatt chockad. Hade inackorderingshästen inne för lite klippning, gick ut till hagen för att släppa henne innan de skulle få kvällsmat, inga konstigheter. Men så börjar hon backa medan jag stänger grinden, jag hinner stänga övre delen och går med henne men håller kvar och ber henne stå stilla. Hon backar runt, börjar flåsa och benen bara stelnar och hon faller ihop, kommer upp, kastar sig runt, backar/ställer sig och går över staketets stolpe, kommer upp och står i elstaketet utan att verka märka elen och drar sedan med ett rep runt benet som släpper efter någon meter.

Det var något av det obehagligaste jag varit med om och jag är så glad att båda hästarna sprang inåt och in i andra hagdelen så att jag kunde stänga in dem. Fick ringa ägaren och förklara vad som hänt, hästen hade inga skråmor och verkar helt obrydd efter men något står ju inte rätt till. Det är en äldre häst som nyss ppid-testats pga olika symptom så jag tänker att det är något allvarligare iom detta... Usch, helt skakig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 487
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp