Vad göra av "oönskad" katt?

Misiaczek

Trådstartare
Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och hanen skaffade han för ett par månader sen. Efter att han skaffade hanen så insåg han hur mysigt det egentligen kan vara med katt då hanen är översocial och rolig och lekfull som kattungar är, medan honan varit skygg och tillbakadragen sen hon var liten i princip. Nu har han fått för sig att han inte vill behålla honan längre och vill göra sig av med henne. Han har väl försökt genom fb att annonsera ut henne men inget napp.. Han överväger därför att avliva henne nu.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta.. självklart är det hans val, men jag tycker nämligen väldigt synd om henne :( Känner inte riktigt att hon fått en ärlig chans då han lever som en typisk "ungkarl" och har ofta fester och folk på besök så tror att hon helt enkelt inte trivts med den lite stökigare atmosfären. För han säger att med bara honom så är hon rätt social och kelar osv, men så fort det kommer någon hem till honom så ligger hon under soffan eller sängen tills personerna gått..

Hon är i alla fall rumsren, liten och nätt, väldigt söt och med fin teckning, så tror inte att det vore heelt omöjligt att hitta ett nytt hem åt henne.
Men VART vänder man sig om man vill omplacera en katt? Är blocket enda alternativet eller finns det någon omplaceringsorganisation för katter också, typ sånna som anordnar jourhem kanske som det finns för hundar? Ägaren är nämligen väldigt emot att lämna henne till något katthem där hon blir instängd i bur, och han tror inte på att någon vill ha en sådan osocial innekatt, därav hans förklaring till varför avlivning vore det bästa.

Är det kanske bättre för henne att somna in än att behöva genomgå en flytt när hon är så rädd av sig?
Hur hade ni gjort?
 
Sv: Vad göra av "oönskad" katt?

Om en ägare vill omplacera sin katt är det ägarens eget ansvar och uppgift att hitta ett nytt hem till katten. Katthem är till för hemlösa och omhändertagna katter (inte katter vars ägare tröttnat på dem), så det är inte ett alternativ. En del katthem upplåter dock utrymme för privata omplaceringsannonser på sina hemsidor.

Blocket och andra annonssidor är bra ställen att annonsera på. Med fin bild och en rättvis, men positiv, kärleksfull och charmig beskrivning av kattens egenskaper och personlighet.

Jag hoppas att ägaren bryr sig om katten så pass mycket att han åtminstone försöker hitta ett hem som passar henne bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra av "oönskad" katt?

Tyvärr kan man ju inte tvinga någon att hitta ett nytt hem åt sitt djur och som ägare har man ju rätt att avliva djuret. Klart han önskar att katten kunde få ett roligare liv, men han verkar gett upp om att hitta ett nytt hem. Därför jag vill hjälpa till och han har inget emot att jag försöker, och jag har redan sagt att jag ska göra mitt bästa för att kolla upp alla möjligheter att omplacera katten.

Okej. Syftade inte på katthem för hemlösa katter, utan något i stil med omplaceringsorganisationer för hundar, där ägarna ofta säger att dom avlivar hunden om inget hem hittas (känner själv en person som har hand om en sådan organisation). Där anordnar de även jourhem där hunden kan vara tills de hittar ett permanent hem. Så trodde det fanns något sådant för katter också..
Men får fråga ägaren om jag får lägga ut annons på blocket då.
Så hoppas jag att katten får ett nytt bra och livslångt hem.
 
Sv: Vad göra av "oönskad" katt?

Det har beräknats att det finns minst 100000 hemlösa katter i Sverige,en del är tama.De har övergivits av sina ägare, ägaren har dött, de är på rymmen etc.
Med det vill jag säga att det är en stor brist på jourhem.
Man får annonsera själv och ha kvar katten tills nytt hem hittas.

Jag förstår inte att det ska vara så bråttom att göra sig av med en katt som man har haft i flera år.Är det nya katten väldigt kelig gör det väl inget om den gamla katten inte är lika kelig.

Sen undrar jag om inte den här mannen efter ett tag tycker att kattkillen är för kelig, eller nåt annat och vill göra sig av med den.

Lycka till med omplaceringeni alla fall
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 829
Senast: Sel
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
616
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp