Vad göra med kollegan?

Grejen är väl att jag aldrig ens skulle tänkt att ”i eftermiddag ska vi ha det riktigt mysigt” skulle tolkas sexuellt, men Gud förbjude så kanske ngn gjort det. :(

För mig är det så uppenbart ”i eftermiddag kommer det bli rejält stökigt och hätsk stämning, men sånt är livet”.

Ordet mysigt har liksom aldrig betytt något ens i närheten av sexuellt, blir lite kall vid tanken på att det kan ha tolkats så, så sjukt pinsamt. :(
Fast det säger du knappast till en person som du
A) inte känner
B) Har haft som kollega i 2,5 vecka och inte skämtat med tidigare
C) uttrycker dig som "X och jag ska myyysa lite vid 14" med lite lagom hes röst.
 
Ordet mysigt har liksom aldrig betytt något ens i närheten av sexuellt, blir lite kall vid tanken på att det kan ha tolkats så, så sjukt pinsamt. :(

Helt uppriktigt hade jag inte tolkat det på annat sätt än sexuellt. Någonsin.

Jag tycker också det är ett extremt olämpligt ord att använda i andra sammanhang är de där man är 110 % säker på att det uppfattas rätt. Och det hade jag aldrig varit säker på i arbetssammanhang.
 
Fast det säger du knappast till en person som du
A) inte känner
B) Har haft som kollega i 2,5 vecka och inte skämtat med tidigare
C) uttrycker dig som "X och jag ska myyysa lite vid 14" med lite lagom hes röst.
C kan jag i vart fall skriva under på, så skulle jag aldrig säga, A och B däremot är jag inte lika säker på, just för att det för mig varit helt utan någon form av annan laddning än möjligen lite "ja, det känns lite motigt detta vi ska göra, så vi skämtar om det för att lätta upp stämningen".

Jag har senast för ett par veckor sedan bjudit in vänner och bekanta till "Mys på XX (Gatunamn)" förresten. Kan ju vara intressant om någon dyker upp och tror att det är swingersparty. :D
 
Helt uppriktigt hade jag inte tolkat det på annat sätt än sexuellt. Någonsin.

Jag tycker också det är ett extremt olämpligt ord att använda i andra sammanhang är de där man är 110 % säker på att det uppfattas rätt. Och det hade jag aldrig varit säker på i arbetssammanhang.
Oj.

Jag tycker att jag dagligen ser inbjudningar av typen "Glöggmys", "Bebismys" och liknande. Mys för mig är när något är just mysigt. Sex är sex. Jag tänker typ "tända ljus, the, pepparkakor och julmusik" när jag tänker "mysigt". Inte exakt som engelskans cozy men nära. Nåväl, språklig utveckling kanske jag ska lämna därhän för att inte ytterligare förstöra ts tråd.
 
Oj.

Jag tycker att jag dagligen ser inbjudningar av typen "Glöggmys", "Bebismys" och liknande. Mys för mig är när något är just mysigt. Sex är sex. Jag tänker typ "tända ljus, the, pepparkakor och julmusik" när jag tänker "mysigt". Inte exakt som engelskans cozy men nära. Nåväl, språklig utveckling kanske jag ska lämna därhän för att inte ytterligare förstöra ts tråd.

Men det är väl ingen som tolkar bebismys som bebissex? Nu blir det ju bara tramsigt. Mys är nog för de flesta, om jag ser till min omgivning arbetsmässigt och i privatlivet, en omskrivning för någon form av sexuell aktivitet.

Fredagsmys är tacos, bebismys är en motsägelse i sig själv (personlig uppfattning). Själv tycker jag det är ett överanvänt ord med rätt mycket tramsvarning (glöggmys? Really?!) . Som ensamord ser jag det inte som ett motsatsord (kaos) utan som en sexuell anspelning. Varken i ena eller andra fallet ser jag att det bör användas i en arbetsmiljö.
 
Men det är väl ingen som tolkar bebismys som bebissex? Nu blir det ju bara tramsigt. Mys är nog för de flesta, om jag ser till min omgivning arbetsmässigt och i privatlivet, en omskrivning för någon form av sexuell aktivitet.

Fredagsmys är tacos, bebismys är en motsägelse i sig själv (personlig uppfattning). Själv tycker jag det är ett överanvänt ord med rätt mycket tramsvarning (glöggmys? Really?!) . Som ensamord ser jag det inte som ett motsatsord (kaos) utan som en sexuell anspelning. Varken i ena eller andra fallet ser jag att det bör användas i en arbetsmiljö.
Som sagt var, jag lämnar det därhän, ämnet känns uttömt. Uppenbart är att vi har väldigt olika utgångspunkt både vad gäller vad vi tror om våra kollegor och om hur de uttrycker sig.
 
Vadå "vad vi tror om våra kollegor"?
Det var riktat till personen jag skrev till och åsyftade presumtionen att kollegan var (ej direkt citerat, orkar inte leta upp inlägget) lat och försökte få andra att göra jobbet åt honom. Det hade krävts ENORMT mycket för att jag ens skulle börja tänka så om en kollega. Och där är vi olika helt enkelt, jag tror mina kollegor om gott.
 
Mys är för mig sånt man gör med varm choklad, filtar och hundvalpar. Det vill säga raka motsatsen till att rensa avloppet, gå ut i snöblandat regn eller göra något annat jobbigt elände. Jag skulle absolut kunna använda det som @SaraMara även med folk jag inte känner alls, om jag tror att personen är någorlunda kapabel att förstå uppenbar ironi.

Mys som omskrivning för sex känns väldigt mycket som Familjelivsvokabulär för mig. Kommer det från en typ som konstant står för nära, är för fysiskt och allmänt gränslös hade jag dock tyckt att det var obehagligt.
 
Som sagt var, jag lämnar det därhän, ämnet känns uttömt. Uppenbart är att vi har väldigt olika utgångspunkt både vad gäller vad vi tror om våra kollegor och om hur de uttrycker sig.

Fast när man försöker få någon annan att sköta ens jobb (se beskrivningen från TS) då kan jag faktiskt inte utgå från något annat än att man försöker smita från sina egna uppgifter - lättja. Lat.
 
Tolkar/använder inte mys som som ett sexuellt ord. Men har förstått att andra gör det, tex när jag och en kollega grejade med en Galt (en stor terränggående bil typ) ensamma i en hangar och sen kom tillbaka, då var det direkt ''åhh har ni haft det myyyyysigt'' med fånigt tonfall.

Jag tycker tonfallet säger mycket, om någon sarkastiskt säger att den ska göra något mysigt så förstår nog de flesta att personen är just sarkastisk.
 
Tolkar/använder inte mys som som ett sexuellt ord. Men har förstått att andra gör det, tex när jag och en kollega grejade med en Galt (en stor terränggående bil typ) ensamma i en hangar och sen kom tillbaka, då var det direkt ''åhh har ni haft det myyyyysigt'' med fånigt tonfall.

Jag tycker tonfallet säger mycket, om någon sarkastiskt säger att den ska göra något mysigt så förstår nog de flesta att personen är just sarkastisk.

För mig är det skillnad om jag kommer in apskitig och någon reflekterar: oj, du ser ut att ha haft det mysigt (ingen interaktion med annan) eller om jag kommer in med Stefan och någon säger: oj, ni ser ut att ha haft det mysigt (indikerar att tolkningen är att vi tillsammans haft något fuffens).
 
För mig är det skillnad om jag kommer in apskitig och någon reflekterar: oj, du ser ut att ha haft det mysigt (ingen interaktion med annan) eller om jag kommer in med Stefan och någon säger: oj, ni ser ut att ha haft det mysigt (indikerar att tolkningen är att vi tillsammans haft något fuffens).

Ja men precis, så var det när vi kom från hangaren. Den indikerades att vi skulle haft sex på motorhuven typ. Och det hände varje gång jag gymmat med en man, lunchat med en man, åkt bil med en man, öht varit i närheten av en man. Så som du säger så är det ju att man indikerar att personerna minsann gjort något heeelt annat än tex jobbat ihop.
 
Ja men precis, så var det när vi kom från hangaren. Den indikerades att vi skulle haft sex på motorhuven typ. Och det hände varje gång jag gymmat med en man, lunchat med en man, åkt bil med en man, öht varit i närheten av en man. Så som du säger så är det ju att man indikerar att personerna minsann gjort något heeelt annat än tex jobbat ihop.

Mmm, för så fort det är en kvinna inblandat uppför sig bägge parter som löpska hundar. Tröttsamt. :meh:

Så mycket hö-hö-hö-attityd att en storknar.
 
Jag använder "mysigt" rätt ofta på jobbet :o Jobbar på en gruppbostad och det är ju ofta vi gör mysiga saker :p Sa det senast igår "Åh vad MYSIGT vi ska ha det på julafton när vi jobbar!". Jag förstår ju att ordet "mys" kan tolkas sexuellt men det finns ju inte enbart den tolkningen och förhoppningsvis har folk tolkat mig som peppad på julgodis och glögg och inte något sexuellt. Det måste ju ändå vara beroende på sammanhang.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 538
Senast: BernT
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp