Vad göra med kollegan?

Oj, känner att jag varit borta från Sverige väldigt länge när jag läser sånt här. Min chef avslutar sina mail "Med vänlig hälsning".

För mig känns den "kramiga" stilen väldigt oprofessionell när den kommer från en chef. Man sätter ju folk i en slags situation de inte bett om och kanske har svårt att värja sig för. Så där tycker jag man får tänka ännu mera i det förhållandet än mellan kollegor. Där man givetvis också måste vara väldigt lyhörd för vad andra människor är ok med.
Ha ha det är verkligen inte kutym i sverige att avsluta brev till personal eller kunder med kram eller puss. Det får nog ses som väldigt udda även med svenska mått mätt.
 
Han ställer sig väldigt nära (läs nästan på mig). Han lägger handen på min axel (vilket var vardag på min förra arbetsplats men då med en helt annan skämtsamhet som var ömsesidig). Han berättar 'förtroenden' osv.
Jag vet att jag hakat upp mig på honom men hittills har han bara tagit utan att ge någonting alls. Han förväntar sig att jag som helt ny ska lösa hans problem och så då de där ovälkomna närmandena.
Varna honom ordentligt en gång, en rak höger och en fläskläpp är inte heller önskvärt. ;)
 
Såna energitjuvar tycker jag man blir man bäst av med om man mer eller mindre ignorerar. Får man uppgifter hävda på sig så kontrar man med ”det har X inte pratat med mig om, du måste nog fråga X direkt”. Ringer folk olägligt utanför arbetstid så svarar man inte om man inte tror att det är jätteviktigt. En markering som antyder att ett beteende eller skämt är lite väl olämpligt brukar få folk att tänka efter också gärna framlagt som att ”när du gör si så uppfattar jag det så, det kanske inte är så du menade?”. Gärna sagt högt så andra hör.
När folk kramar eller tar på en ovälkommet stirrar man helt enkelt med dödsblicken tills dom släpper, folk uppskattar generellt INTE arg stadig ögonkontakt. Ett ”jag är inte så mycket för kroppskontakt” brukar fungera hyfsat också. Gör det inte det så råkar man peta tafsaren i ögat eller liknande (ojdå, så klumpigt av mig, du borde nog hålla dig på lite större avstånd...:angel: ).

Personligen skulle jag heller aldrig skriva kram eller liknande i jobbsammanhang men folk med andra personlighetstyper kan säkert göra det utan att tänka närmare över det.
 
Det brukar vara effektivt!
och du är kvinna och du kände dig hotad då får man försvara sig sa farbro blå till mig när jag nitade en som tafsade.
Bra där, oftast är det det enda språk dom förstår och eftersom vi är på ett hästforum så har vi ju alla sett vad som händer om nån annan häst håller på med det den inte ska hålla på med.

Ger man dom ett par chanser att sluta i stil med "lägg av", "lägg av eller det smäller" och dom inte lyssnar så får man visa vad som gäller.
 
Du tycker kanske inte att det är svårt, men uppenbarligen gör jag det
Nej, för mig är det inte svårt att låta bli att dra skämt som anspelar på sex på jobbet. Jag arbetar med brottsutsatta kvinnor främst och skulle förmodligen få foten om jag gick omkring och höll på att tramsa om att "mysa" med kollegor [som jag inte känner och vet att jag kan skämta så med].

Bra att tråden fick dig att reflektera lite över hur du bemöter dina kollegor!
 
Nej, för mig är det inte svårt att låta bli att dra skämt som anspelar på sex på jobbet. Jag arbetar med brottsutsatta kvinnor främst och skulle förmodligen få foten om jag gick omkring och höll på att tramsa om att "mysa" med kollegor [som jag inte känner och vet att jag kan skämta så med].

Bra att tråden fick dig att reflektera lite över hur du bemöter dina kollegor!
Grejen är väl att jag aldrig ens skulle tänkt att ”i eftermiddag ska vi ha det riktigt mysigt” skulle tolkas sexuellt, men Gud förbjude så kanske ngn gjort det. :(

För mig är det så uppenbart ”i eftermiddag kommer det bli rejält stökigt och hätsk stämning, men sånt är livet”.

Ordet mysigt har liksom aldrig betytt något ens i närheten av sexuellt, blir lite kall vid tanken på att det kan ha tolkats så, så sjukt pinsamt. :(
 
Grejen är väl att jag aldrig ens skulle tänkt att ”i eftermiddag ska vi ha det riktigt mysigt” skulle tolkas sexuellt, men Gud förbjude så kanske ngn gjort det. :(

För mig är det så uppenbart ”i eftermiddag kommer det bli rejält stökigt och hätsk stämning, men sånt är livet”.

Ordet mysigt har liksom aldrig betytt något ens i närheten av sexuellt, blir lite kall vid tanken på att det kan ha tolkats så, så sjukt pinsamt. :(
Mysa är nog den vanligaste omskrivningen för sex jag kan tänka mig. Möjligen kommer busa rätt nära också. Kanske det blivit vanligare med internetdejting när män vill vara rak på sak utan att vara rak på sak.

Utan tonfall att ta hänsyn till tolkar jag helt klart mysigt som något sexuellt, men beroende på hur det sägs skulle jag ev. kunna göra samma tolkning som dig också.
 
@SaraMara Väldigt många använder mysa som en omskrivning för sex. Trodde inte det gick att undgå att höra/läsa/känna till.

Oavsett så SKA man ju faktiskt inte mysa med kollegan, man ska ha ett möte, så varesig man ser kopplingen till sex eller ej så är det ju en otroligt märklig beskrivning.
 
Mysa är nog den vanligaste omskrivningen för sex jag kan tänka mig. Möjligen kommer busa rätt nära också. Kanske det blivit vanligare med internetdejting när män vill vara rak på sak utan att vara rak på sak.

Utan tonfall att ta hänsyn till tolkar jag helt klart mysigt som något sexuellt, men beroende på hur det sägs skulle jag ev. kunna göra samma tolkning som dig också.
Skyller på att jag inte dejtat sen 90-talet ;)

Mysigt använder jag rätt ofta, typ som ”åh, så mysigt du har det” när ngn typ skottar gödselstack eller tömmer avlopp i spolspiltan, så har väl följt med över till yrkeslivet. :(
 
@SaraMara Väldigt många använder mysa som en omskrivning för sex. Trodde inte det gick att undgå att höra/läsa/känna till.

Oavsett så SKA man ju faktiskt inte mysa med kollegan, man ska ha ett möte, så varesig man ser kopplingen till sex eller ej så är det ju en otroligt märklig beskrivning.
Jag hade nog inte heller kopplat att ordet "mysigt" var en synonym till sex. Ska jag göra den kopplingen så behöver det finnas en kontext där meningen med ordet blir tydlig.

Men ja, ordet passar inte i jobbsammanhang.
 
Skyller på att jag inte dejtat sen 90-talet ;)

Mysigt använder jag rätt ofta, typ som ”åh, så mysigt du har det” när ngn typ skottar gödselstack eller tömmer avlopp i spolspiltan, så har väl följt med över till yrkeslivet. :(

Jag har svårt att tro att någon misstolkat ditt "mysigt" som i "kaos" till något sexuellt faktiskt :) I regel har man ju en tydlig ironisk ton då.
Jag använder också det ordet så emellanåt, senast i måndags när vi skulle ta tag i världens längsta projektlista som kantats av kaos hela hösten. "åh, vad mysigt vi ska ha nu.. :wtf:"

För mig är det enorm skillnad mot hur ordet används av kollegan i TS inlägg!
 

Liknande trådar

Samhälle När Tant konflikträdd krockar med tigermamman... Gymnasieungdomen skulle få åka på utlandspraktik om ett par veckor (blev tillfrågad och...
2
Svar
26
· Visningar
3 307
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 558
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp