Vad göra med lågt blodtryck?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kollapsade häromdagen i vad som initialt behandlades som en misstänkt stroke. Nu var det tack och lov inte så illa och jag kunde åka hem igen. Varför jag var så yr, hade synbortfall och hela ena sidan bortdomnad utreddes inte vidare. Jag är fortfarande yr, mår illa och domningarna kommer och går liksom synbortfallet.
Det jag själv i efterhand reagerade på när jag läste journalen är att jag i ambulansen hade ett blodtryck på 100/70 och en puls på 58. Med tanke på hur enormt stressad jag var där och då borde det varit väldigt mycket högre så kanske handlar det om en kombination av lågt blodtryck och all den press och stress jag har utsatts för och utsätts för. Katastroferna avlöser varandra i mitt liv. Det har de gjort länge och det kan jag tyvärr inte göra så mycket åt då det ligger utom min kontroll men kanske kan jag få upp blodtrycket något? Jag har tidigare flertalet gånger försökt få hjälp av vården med det låga blodtrycket men bara fått svaret att jag ska vara glad att det är lågt då det minskar risken för diverse hjärt-kärlsjukdomar och visst, jättebra men det är inte jättekul att få sådana blodtrycksfall att man svimmar när man är ute och går eller rider.

Jag rör mig ganska mycket. Snittar på 10000 steg utomhus dagligen. Dvs. jag rör mig nästan hela den aktiva tid jag har per dygn vilket är tre-fyra timmar i dagsläget. Jag dricker minst 3 liter vatten/dag nu när det inte är så varmt. Jag äter på fasta tider och jag är noga med vad jag äter. Slarvar jag med maten dippar jag direkt så det låter jag bli. Det jag möjligtvis skulle kunna öka på är saltet då men jag får i normalfallet i mig vad som borde vara fullt tillräckligt. Lakrits kan jag inte äta. Jag gillar det inte och det triggar hortonanfall så det går bort.

Jag är tyvärr van vid att jag får detektiva själv men just blodtrycket hittar jag inte så mycket om och jag orkar liksom inte. Det är så mycket annat jag behöver prioritera nu så jag måste bara fungera det lilla jag kan.
 

Tre liter låter ju jättemycket. Hur får en i sig tre liter?

Jag har också lågt. Typ 95/55. Blir lite yr ibland. Inte så stor påverkan av stress heller. Försöker ta det lugnt och inte resa mig för fort.
 
Tre liter låter ju jättemycket. Hur får en i sig tre liter?

Jag har också lågt. Typ 95/55. Blir lite yr ibland. Inte så stor påverkan av stress heller. Försöker ta det lugnt och inte resa mig för fort.
Jag dricker när jag är törstig och är törstig ofta. På sommaren/när det är varmt dricker jag mer.

Att resa mig är inga problem. Det kommer när jag redan är uppe och går. I undantagsfall när det är riktigt illa kan jag ha svårt att böja mig ner men vanligtvis inte. Vad jag har för blodtryck i normalläget vet jag inte. Det här var ju i en extremt stressad situation. Jag vet dock sedan tidigare ambulansfärder att jag har haft bra mycket högre blodtryck då än senare typ nästa dag när det har varit lugnt.
 
Bortdomningar... Hur ligger du till med kalium ?
Vet inte. Jag har haft kaliumbrist förr men det var när gastroparesen var riktigt illa och jag spydde många gånger dagligen. Då var det inte så ovanligt att jag fick ligga med kaliumdropp för att det var så lågt. Numera är det inte så illa längre tack och lov och jag minns inte hur det kändes då heller mer än att jag hade hjärtklappning ofta då med. Kan vara värt att kolla upp dock.
 
Har du migrän? Det finns patienter med migrän som haft strokesymtom när de haft ett migränanfall (utan smärta).
Det har jag och det diskuterades som tänkbar förklaring samtidigt som de i nästa sekund avfärdade det med att det var extremt ovanlig när man är 47 år att plötsligt få neurologisk påverkan av migrän. Även ögonmigrän diskuterades med tanke på synbortfallet och de menade att det var mer tänkbart i min ålder men det förklarar ju inte hjärtklappningen och inte heller de neurologiska symptomen eller yrseln.
 
Du måste till vården för att utredas mer!
Det är INTE ok att må som du gör och bli hemskickad. Man kan behandla lågt blodtryck också.

Men en sak jag reagerar på är ditt vattenintag, det är för mycket. Även om du rör dig massor.
Om du dessutom ligger lågt i saltbalansen så lakar vattnet ut saltet ur kroppen fort.
Jag har lidit av låg saltbalans och fått yrsel, huvudvärk och bortdomningar av det. När jag fick koll på att jag behöver lite mer salt än andra, eftersom jag har celiaki och mitt upptag är skadat, så upphörde det.
 
Vet inte. Jag har haft kaliumbrist förr men det var när gastroparesen var riktigt illa och jag spydde många gånger dagligen. Då var det inte så ovanligt att jag fick ligga med kaliumdropp för att det var så lågt. Numera är det inte så illa längre tack och lov och jag minns inte hur det kändes då heller mer än att jag hade hjärtklappning ofta då med. Kan vara värt att kolla upp dock.
Kan det låga blodtrycket ha en koppling till gastroparesen? Kanske i kombo med blodsockersvängningar?
 
Du måste till vården för att utredas mer!
Det är INTE ok att må som du gör och bli hemskickad. Man kan behandla lågt blodtryck också.

Men en sak jag reagerar på är ditt vattenintag, det är för mycket. Även om du rör dig massor.
Om du dessutom ligger lågt i saltbalansen så lakar vattnet ut saltet ur kroppen fort.
Jag har lidit av låg saltbalans och fått yrsel, huvudvärk och bortdomningar av det. När jag fick koll på att jag behöver lite mer salt än andra, eftersom jag har celiaki och mitt upptag är skadat, så upphörde det.
Jo jag vet det och jag kan ärligt säga att jag är besviken eller hur jag ska uttrycka det att de bara släppte det helt på akuten. Inte så att jag förväntar mig att de skulle göra mer där och då, på akuten avvärjs dödsfall och allvarlig skada/sjukdom men kanske en remiss eller så till någon som kan utreda på icke akut tid. Jag får försöka ringa vårdcentralen men jag ska orka ta tag i det och ha tid att prioritera mig själv också. Som sagt så är det mycket nu.

Jag har alltid legat på runt 3 liter vatten/dag så länge jag kan komma ihåg. Jag har aktivt försökt dricka mindre men det slutar alltid med en extrem huvudvärk och svimningskänsla.
 
Kan det låga blodtrycket ha en koppling till gastroparesen? Kanske i kombo med blodsockersvängningar?
Nej det tror jag inte. Gastroparesen är väldigt "snäll" nu och jag kan äta och dricka om inte som vanligt så nästan och det är inget jag ens tänker på längre i vardagen utan egentligen bara om jag ska äta någon annanstans men jag är ju inte läkare så jag vet faktiskt inte.

Jag hade 4,5 (vilken enhet det nu är) i blodsocker i ambulansen. Då hade det gått nästan två timmar sedan jag åt frukost och hen sa inget om att det var något konstigt.
 
Spontant och utan att vara läkare tycker jag det låter konstigt att blodtrycket skulle gett dina besvär. Jag hade som yngre väldigt lågt blodtryck. Så lågt att de var förvånade jag kunde resa mig utan att svimma. Låg stadigt runt 90/60 I sjukhussituation. Hade inte högre blodtryck stående eller utan vila innan heller.

Min erfarenhet är att stress inte nödvändigtvis skickar upp blodtrycket direkt via automatik. Och att ev toppar kan dippa fort. T ex när jag hade 120/80 på akuten så efter 5 min liggande i ambulansen hade jag 90/60 igen trots att det här med ambulans inte var särskilt nervlugnande, tvärtom.

Min pappa har högt blodtryck sen många år. Rejält högt. När de försökt justera hans blodtryck har de ibland råkat ta I för mycket och han har hamnar neråt ditt blodtryck du beskriver. Då har han inte mått särskilt bra, och varit trött, yr osv. Men inga domningar etc.

Så det känns som det borde vara något annat eller i alla fall något mer som påverkar? Då sagt helt utan att vara läkare.

Jag har numera fö ett blodtryck som är något högre än tidigare men marginellt, typ 100/65 och märker inte av det nu heller. Men blodtryck är ju individuellt.
 
@TinyWiny Jag skulle släppa tankarna på blodtrycket, det är inte alls säkert att du har rätt. I stället skulle jag ringa vårdcentralen på måndag om jag hade de kvarstående symtom som du beskriver: ”Jag är fortfarande yr, mår illa och domningarna kommer och går liksom synbortfallet.” Det bör de ta på allvar och ev remittera dig vidare.
 
Spontant och utan att vara läkare tycker jag det låter konstigt att blodtrycket skulle gett dina besvär. Jag hade som yngre väldigt lågt blodtryck. Så lågt att de var förvånade jag kunde resa mig utan att svimma. Låg stadigt runt 90/60 I sjukhussituation. Hade inte högre blodtryck stående eller utan vila innan heller.

Min erfarenhet är att stress inte nödvändigtvis skickar upp blodtrycket direkt via automatik. Och att ev toppar kan dippa fort. T ex när jag hade 120/80 på akuten så efter 5 min liggande i ambulansen hade jag 90/60 igen trots att det här med ambulans inte var särskilt nervlugnande, tvärtom.

Min pappa har högt blodtryck sen många år. Rejält högt. När de försökt justera hans blodtryck har de ibland råkat ta I för mycket och han har hamnar neråt ditt blodtryck du beskriver. Då har han inte mått särskilt bra, och varit trött, yr osv. Men inga domningar etc.

Så det känns som det borde vara något annat eller i alla fall något mer som påverkar? Då sagt helt utan att vara läkare.

Jag har numera fö ett blodtryck som är något högre än tidigare men marginellt, typ 100/65 och märker inte av det nu heller. Men blodtryck är ju individuellt.
Nej jag vet inte. Jag försöker detektiva själv som sagt. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av att få hjälp av vården och det har allt som oftast varit så att jag har fått lägga fram det jag tror för att jag överhuvudtaget ska få någon hjälp. Så ska det såklart inte vara men det är så det har varit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp