Vad göra???

Z

Zommergluckchen

Min kompis har en valp som hon inte riktigt kan bemästra. det är en korsning mellan bl.a gråhund och schäfer, men också lite anat. Hon är väl lite mer än ett halvår gammal, och lyder inte alls. Hon biter på saker, och när man säjjer ifrån så bryr hon sig inte, utan fortsätter. Om man då ger henne typ ett "tjuvnyp" i t.ex örat, så vänder hon sig m och biter i handen. Inte hårt, men utmanande.
Mig har hon lite mer respekt för, för jag har satt henne på plats ett par ggr, så hon vet vad som gäller. men min kompis KAN inte sätta henne på plats, hon är för mesig. Även om hon gör som jag visat så blir det bara fel. Vad ska vi göra? :eek: :confused:
 
men min kompis KAN inte sätta henne på plats, hon är för mesig.

Din kompis borde lämna ifrån sig hunden till någon som kan redan nu om hon inte slutar vara så mesig. Hunden blir bara förstörd annars.
 
Ta hjälp.
Uppmuntra din kompis att gå kurs med hunden eller skaffa en privat instruktör. Det är alltid lättare att ta råd från någon utomstående vars kunskap man kan lita på än sina vänner. Det blir lätt så konkurrensartat och känsligt om man som vän ska ge råd.
 
Råkade ut för samma sak en gång. Jag tog en 5 månaders omplaceringshund, stor som en gråhund redan då. Hon lyssnade inte ett dugg och ändå är jag inte rädd att säga ifrån. Hon bet så fort jag öppnade munnen. Efter tre dagar var jag helt knäckt och fick som tur var lämna tillbaka hunden annars hade jag garanterat hamnat på psyket. När vi någon gång ibland pratar om hunden går hon under namnet "monsterhunden". Det låter hemskt men det var verkligen ingen hund för mig (det var min tredje hund så lite hundvana hade jag ändå). Nu är jag lycklig ägare till en superhärlig cocker-spaniel som jag har älskat sedan dag ett!

Så jag kan bara hålla med föregående talare, se till att din kompis söker hjälp med sin hund NU! Annars kommer det att bli jättejobbigt. Och hon kanske måste inse att denna hund inte passar henne! Hoppas det löser sig på et bra sätt för er alla tre!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 209
Senast: Migo
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 079
Senast: soom
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 026
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp