Vad gör en fårskinnspadd?

lady_vip

Trådstartare
Jag har en bomlös sadel som ligger bra på min häst, enligt mig iaf. Igår hade jag ute kiropraktorn som också tyckte att sadeln låg bra, men jag kunde gott ha en fårskinnspadd enligt henne.

Dock rekommenderade hon samma sak till de vars sadlar hon dömde ut totalt och de inte fick rida med längre, "jag skulle vilja ha fårskinn om jag var häst". Jo, visst verkar det mjukt och mysigt. Min häst är ganska bred, därav den bomlösa, funderar nu på vad som händer om jag lägger en padd under..? Sadeln är ju ganska flexibel, en vanlig sadel blir ju trängre om man lägger padd under, blir min bomlösa det också?

Sv: Vad gör en fårskinnspadd?

En fårskinnspadd under en bomlös undviker jag absolut. Dels ger det mig sämre koll på hur sadeln ligger, hur hästen rör sig och sedan breddar det en del också när det inte finns någon fast konstruktion. Instabilitet bidrar det också till, när vi pratat om bomlöst.

Renskinn är bättre, det bygger inte lika mycket, och är lättare att hålla rent.

Jag tyckte också det verkade meningslöst. Hon menade att sadeln inte riktigt ligger an, i samma andetag undrade hon vad det var för sadel (hon hade kanske aldrig sett en bomlös, jag vet inte). Men padden skulle då hjälpa till så att sadeln låg an bättre, vilket inte gick ihop i mitt huvud. Dessutom tycker jag att man kommer så högt upp med padd.

Men är den bomlös ligger den ju självklart inte ann hela vägen. Den ligger där ryttaren placerar vikt. Och sedan - beroende på konstruktion - ligger den ju mer eller mindre på övriga delar. Men den fördelar ju inte vikt över hela sin längd.

Ungefär som att lägga fårskinn under ett täcke, för att det inte ligger ann hela vägen...

En bra bomlöspad är det viktigaste. Men vissa hästar får problem med friktion, särskilt så här års, när vinterpälsen är spröd.
Där är renskinnet bäst. Men du kan inte ta bort padden som har kanal.

Jag har för mig att TS har en sadel med bossor, om jag inte missminner mig en Startrekk. Padd är alltså inte nödvändig på dessa modeller.

Jag har en ST Dressage, så alltså har jag inga bomlöspaddar.

Men är den bomlös ligger den ju självklart inte ann hela vägen. Den ligger där ryttaren placerar vikt. Och sedan - beroende på konstruktion - ligger den ju mer eller mindre på övriga delar. Men den fördelar ju inte vikt över hela sin längd.

Ungefär som att lägga fårskinn under ett täcke, för att det inte ligger ann hela vägen...

Men precis, men eftersom jag tänkte att hennes erfarenhet av bomlös var begränsad så kände jag att en utläggning om hur bomlös funkar inte riktigt hade gått in. Samma person sa nämligen till personen med (för mig uppenbar) för trång sadel att använda fårskinn...

Aha. Jag tycker inte du ska lyssna på den utprovarens råd, om du nu inte vill ha fårskinn för att du tycker det är snyggt.

Så bra. Då har vi samma smak. Dessutom, med massa fluff får inte sadeln att ligga helt still.

Låter som en väldigt oseriös (okunnig) utprovare som bara säger till alla att använda fårskinnspad? :crazy:

Vad padden "gör" beror på hästrygg, pad och sadel. Jag har en pad som inte påverkar sadelns passform mer än ett lite tjockare schabrak och en som gör den smalare. Beror på paddens passform och hur tjockt/stoppad tygdelen är. Många paddar har tjock vaddering och dåligt fårskinn, då tar de upp mkt plats.

Senast ändrad:

Låter som en väldigt oseriös (okunnig) utprovare som bara säger till alla att använda fårskinnspad? :crazy:

Vad padden "gör" beror på hästrygg, pad och sadel. Jag har en pad som inte påverkar sadelns passform mer än ett lite tjockare schabrak och en som gör den smalare. Beror på paddens passform och hur tjockt/stoppad tygdelen är. Många paddar har tjock vaddering och dåligt fårskinn, då tar de upp mkt plats.

Nu var det ju itne en utprovare TS använde sig utav utan en kiropraktiker. Viss skillnad..

Men det låter lite som att kiropraktikern inte har riktigt koll på detta med bomlösa sadlar helt enkelt

Märkligt att hon rekommenderade alla att använda fårskinnspad, det ska absolut inte användas i onödan för då riskerar man att få för högt tryck under sadeln om paden inte behövs. Ligger sadeln bra utan pad ska man således inte använda en pad.

Hon är som sagt inte utprovare, utan kiropraktor. Så jag kan väl förstå att hon vill titta på sadlarna för att se hur de ligger, dock verkar hon inte ha så mycket att säga om min sadel.
Jag vet ju hur fårskinnspaddar funkar, men tänkte mest om det verkligen skulle kunna bli bättre med en padd i detta fallet. Vilket jag inte trodde och här fick medhåll. Läget var ju inte riktigt så att jag köpte en padd på vägen hem från stallet;)

Märkligt att hon rekommenderade alla att använda fårskinnspad, det ska absolut inte användas i onödan för då riskerar man att få för högt tryck under sadeln om paden inte behövs. Ligger sadeln bra utan pad ska man således inte använda en pad.

Jag tror att hon förmänskligar hästarna ganska mycket... De skulle ha tjocka täcken, mycket fluff, mycket mjukt. Hon får gärna tycka vad hon vill, hon kan kiropraktik iaf:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 219
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Just nu funderar jag på... Del 3
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur