Vad gör er klubb för de licensierade tävlingsryttarna?

break_a_leg

Trådstartare
Jobbar din klubb aktivt för att "värva" nya tävlingsryttare? Om ni gör det, hur gör ni?

Har ni möten inför varje tävlingsår grenvis? Vad diskuteras på det första mötet?

Får de licensierade ryttarna något av klubben (träningsbidrag, utrustning, licensen betald etc)?

Ni behöver inte nämna klubbens namn, men berätta gärna lite om klubbstorlek och sådant.

Sv: Vad gör er klubb för de licensierade tävlingsryttarna?

Nuvarande klubb vet jag inte. Före detta klubben gjorde knappt någonting för sina tävlingsryttare. (Jag vet att det fortfarande är så då min ponnys ryttare tävlar för den klubben.)
Träningsbidrag, utrustning, bensinpengar vid resor till tävlingar/mästerskap kunde man glömma. Man får inte ens ett grattis när det gått bra på någon tävling.
Licensen betald får man dock, man ska ha gjort minst tio starter på aktuell nivå under året. Det dåliga är att man inte får en återbetalning för året som gått utan får betalt året därpå. Gör det lite dumt då man kanske inte ska tävla för den klubben (eller tävla öht) året därpå. En av mina kompisar drabbades t.ex. av det då hon sålde sin ponny och slutade med hästar.

Klubben värvar inte nya tävlingsryttare. Snarare tvärtom, de stöter bort de befintliga ryttarna.
De vill inte heller ha hjälp att engagera nya tävlingsryttare. Pappa var kassör i styrelsen några år runt 2000, redde upp den förskräckliga ekonomin. Han frågade om de skulle lägga några planer för att värva nya ryttare, mål för befintliga tävlingsryttare osv. Men inte då, det var inte nödvändigt :smirk:

(Lite bitter, ja faktiskt.)
Klubbnamnet kanske jag inte ska nämna men det är en klubb i Östergötland. Hemsidan säger att klubben har ca 400 medlemmar men jag är lite skeptisk.

Vår klubb gör ingenting alls.
Eller jo jag tror att de har betalat lagavgifterna nångång, men helt säker är jag inte (Rättare sagt, jag tvivlar på det..)

Klubben har inte så jätte många medlemmar/ridande och så, så det tävlas inte så super mycket och bara på lokal nivå.

Värvas nya ryttare görs inte alls. Vill vi privatryttare tävla så får vi göra det helt enkelt. Är vi tillräckligt många så blir det allsvenska lag.
Är det något ridskoleekipage som skulle kunna tävla så får de göra det. Antingen frågar ridläraren eller så får ryttaren fråga :p

Vi har ett "möte" inför allsvenskan varje vår men det är väl allt.

får man fråga vilken din nya klubb är?

och ang. det du skrev ovan är jag inte ett dugg förvånad :angel: men knappast 400 medlemmar.

Min klubb värvar inte aktivt. Vi lockar däremot med en trevlig stämning och duktiga tränare. Tidigare kunde man jobba in tävlingsbidrag på start/anmälningsavgifter och ett transportbidrag. För det krävdes en ganska stor arbetsinsats. I år har vi gjort om det lite och betalar ut licensen till alla ryttare som arbetat minst 2 dagar på tävlingarna.
Klubben har ca 500 medlemmar och ca 70 licensierade ryttare (flest i distriktet). Den har lag från div 3 i ponnydressyr till elitserien i hoppning.
Tävlingssektionen ordnar kick off och i början på säsongen och tack off i slutet. På senaste tack offen var det 110 personer.
Grenledarnan ordnar träffar inom respektive gran i början på säsongen.

Vi är en liten förening och tävlingslivet är det relativt dåligt med. Vi arrangerar ett par tävlingar om året, hittills har det de senaste åren endast varit storhäst dressyr, på lokal och reg. nivå. I år arrangerade vi DM. Vi har inte särskilt många som tävlar för vår förening, det är en handfull bara.

Hittills har det inte arrangerats något särskilt för att få något ökat engagemang med fler tävlingsryttare till vår förening men vi har däremot t.ex. till de som Sålt bingolotter sponsrats med betald licens samt träning för en utbildad tränare men det har ju endast gynnat de som sålt lotter.

Tror klubben har stått för avgifter för lag och liknande när vi har haft det men nu var det flera år sedan vi hade några lag sist. Förut hade vi både hopp och dressyrlag både för ponny och häst men intresset verkar ha dött ut. Finns några tjejer som vill ut men det kräver att de får använda lektionshästar och jag är inte säker på att föreningen ens kommer stå för att vaccination utav hästarna :smirk:

Om man har tävlat 3 lokala tävlingar så får man sin lokal licens kostnad tillbaka.

Om man tävlat 5 tävliongar på minst regional nivå får man junior/senior licensen tillbaka

Nuvarande klubb vet jag inte. Före detta klubben gjorde knappt någonting för sina tävlingsryttare. (Jag vet att det fortfarande är så då min ponnys ryttare tävlar för den klubben.)
Träningsbidrag, utrustning, bensinpengar vid resor till tävlingar/mästerskap kunde man glömma. Man får inte ens ett grattis när det gått bra på någon tävling.
Licensen betald får man dock, man ska ha gjort minst tio starter på aktuell nivå under året. Det dåliga är att man inte får en återbetalning för året som gått utan får betalt året därpå. Gör det lite dumt då man kanske inte ska tävla för den klubben (eller tävla öht) året därpå. En av mina kompisar drabbades t.ex. av det då hon sålde sin ponny och slutade med hästar.

Klubben värvar inte nya tävlingsryttare. Snarare tvärtom, de stöter bort de befintliga ryttarna.
De vill inte heller ha hjälp att engagera nya tävlingsryttare. Pappa var kassör i styrelsen några år runt 2000, redde upp den förskräckliga ekonomin. Han frågade om de skulle lägga några planer för att värva nya ryttare, mål för befintliga tävlingsryttare osv. Men inte då, det var inte nödvändigt :smirk:

(Lite bitter, ja faktiskt.)
Klubbnamnet kanske jag inte ska nämna men det är en klubb i Östergötland. Hemsidan säger att klubben har ca 400 medlemmar men jag är lite skeptisk.

Klockren beskrivning av min klubb tyvärr:(
Det var den klubben jag lärde mig rida på, där jag har varit med och ställt upp i många år, suttit med i Usek, föräldrar i styrlesen.
Men ingenting får man. dom visar inget intresse för att värva nya ryttare, man får ingenting betalt och ingen uppmuntran. jag har inte tänkt särskilt mycket på att byta klubb, men nu tycker jag faktiskt att det börjar bli lite trist.

Ett leende, ett grattis eller en positiv kommentar skulle sitta fint ibland. (bitter här ocskå :angel:) DEt är skönt att jag inte är där särskilt ofta...

ja är på en ganska stor klubb i blekinge... vi får oftast shabrak med brodyr på till div. tävlingarna, halva priset på alla klubens tävlingar mm :) ja tkr inte mer behövs!

Min klubb har ett jättebra tävlingserbjudande detta året för att värva tävlingsryttare.

*Man får licensen betald om man deltar i minst 4 tävlingar på minst lokal nivå.

*50% rabatt på utvalda träningr i klubben (Klubben bet hälften)

*Blir man placerad i en klass får man anmälnings avgiften tillbaka av klubben.

*Och har för mig att vi kommer få ett tävlings schabrak med ;)

Har tävlat för en annan klubb detta året men funderar på att gå tillbaka då detta blir sååå mkt billigare :banana:

Senast ändrad:

Jobbar din klubb aktivt för att "värva" nya tävlingsryttare? Om ni gör det, hur gör ni? Nej. inte aktivt utan vi får ofta våra tävlingsryttare via andras rekommendationer

Har ni möten inför varje tävlingsår grenvis? Vad diskuteras på det första mötet? Ja. vi går igenom regler, TR-ändringar, våra tävlingstadgar och kollar intesse för vilka som vill tävla lag

Får de licensierade ryttarna något av klubben (träningsbidrag, utrustning, licensen betald etc)? licensen åter vid 3 arbetsdagar

Ni behöver inte nämna klubbens namn, men berätta gärna lite om klubbstorlek och sådant. ca 300st

Vill också passa på att vända på frågan:
Vad gör tävlingsryttarna för klubben. (syftar i första hand på lagryttare)
Då lagen kostar klubben pengar i anmälningsavgifter, plus att med dom nya reglerna där klubben måste arrangera tävling för att få anmäla lag till allsvenska serierna. Och att man måste anordna tävling för att få skriva ut regionallicenser.

Ställer ni tävlingsryttare upp för klubben då som funktionärer?

Sazalamel;9630097Ställer ni tävlingsryttare upp för klubben då som funktionärer?[/QUOTE skrev:
Vi funktionerar på flera tävlingar varje år hela familjen trots att det bara är en i familjen som tävlar.

:bow:

Önskar det fanns fler av er sort.
För tyvärr är det ofta som så att många (inte alla) är spårlöst försvunna när det är dags att vara funktionär.

Sedan är jag inte så säker på att tävlingsryttarna alltid är medvetna om "kraven" klubbarna har på sig om man har lag anmälda.
Och det får man ju som klubb ta på sig att informera om,

Min klubb gör inte jättemkt, men lite grann iaf. Man får halva licensavgiften om man tävlar på regional nivå och högre. Betalar anmälningsavgiften på lagtävlingar och vi som tävlar i lag får ofta träna gratis ungefär varannan vecka ca 2 månader (under tiden lagtävlingarna håller på) för lagledaren-utbildad ridlärare+att vi har mysiga lagträffar med fika, teori och genomgång av tävlingarna för att bli sammansvetsade. Jag skulle önska att det satsades ännu mer på tävlingsryttarna i klubben, men det är helt OK iaf :)
De flesta tävlingsryttarna hjälper till som funktionärer, stallvärdar mm. Och inte minst visar upp klubben ute på tävlingar så klart :)

Klubben är inte jättestor, har väl ca 200 medlemmar och arrangerar klubbtävlingar, ca 4-5 lokaltävlingar/år och en och annan regional. Satsar mer på ridskolan än på tävlingsryttarna.

Senast ändrad:

På förra klubben så fick man starta gratis på hemmatävlingarna om man hjälpte till. 1/2 dag blev en gratis start och jag som tävlade lokalt kunde jobba in mina starter dagen efter. Bra upplägg! Synd bara att klubben inte var konsekvent och lät en del slippa undan att jobba.

På nuvarande klubben så tävlar jag bara och har inget med klubben i övrigt att göra. Däremot så har jag inte fått licensen betald fastän den möjligheten finns, det känns inte riktigt rätt att ta emot när jag bara är med för att tävla och inte gör något annat för klubben.

kl
Skulle vilja vända på alltihop.
Vad gör du som tävlingsryttare för din klubb? Kommer du dagen efter tävlingen och städar parkeringen, eller bär undan allt hindermaterial, eller skriver propositioner, eller åker till affären och köper käk till hundratals människor.
Jag tävlar inte i någon gren och har varit funktionär i tio år på omkring åtta tävlingar om året. Alltifrån att vara tävlingsledare till att grilla korv.
Många föreningar lider av att ha svårt att engagera funktionärer till sina tävlingar, tävlingar som är till för att roa de som tävlar.
Undrar varför om synen på klubben och dess funktionärer har så lite respekt som det låter mellan raderna i den här tråden.
PS. Vi samlar våra tävlingsryttare, tränar tillsammans, gratis ridhustid, 50 % på anmälningsavgiften till våra egna tävlingar, reser tillsammans till tävlingar och hjälps åt. Betalar delar av startavgifter till alla lagtävlingar och mästerskap. Gratis käk och föreläsare på årsmötet. Gott om käk när du är funktionär.

Jobbar din klubb aktivt för att "värva" nya tävlingsryttare? Om ni gör det, hur gör ni? Nja det gör vi inte tror jag, eller visst slänger man ut sig om man vet att någon ska byta klubb osv.

Har ni möten inför varje tävlingsår grenvis? Vad diskuteras på det första mötet? Har 1 tävlingsmöte varje år. Sen har dom olika DIV II (hopp) av/uppsutten kickoffer.
PÅ tävlingmötena pratar vi om det gånga tävlingsåret, vad spom har hänt och vad målen är för nästa år osv.

Får de licensierade ryttarna något av klubben (träningsbidrag, utrustning, licensen betald etc)? Man får tillbaka sina licens pengar efter X antal starter. Sen så om man tävlar lag får man en betald kickoff träning.

Ni behöver inte nämna klubbens namn, men berätta gärna lite om klubbstorlek och sådant.[/

Tror vi har runt 150 - 200 medlemar. En känd ponnyklubb men som nu även börjar vissa sig på hästarnas tävlingar. På ponny har vi lag i ALLA DIV på hopp från DIV II - ELIT.

Har allt från skogmullar - Tävlingsryttare.

kl
Skulle vilja vända på alltihop.
Vad gör du som tävlingsryttare för din klubb? Kommer du dagen efter tävlingen och städar parkeringen, eller bär undan allt hindermaterial, eller skriver propositioner, eller åker till affären och köper käk till hundratals människor.
.

Jag sitter i våran klubbs styrelse har gjort detta i 2 år och är på omval i år. Har ALLTID ställt upp på klubbtävlingarna och även dom få lokala vi har kunnat anordna pga brist på utrymme.
Ja och min mamma hade cafet till tävlingarna hela förra våren + att jag hjälpte till som funktionär + att startade själv.

Jag tycker att man ska göra så mkt som man kan för sin klubb och inte bara hålla på att klaga osv.

För brukar vara att dom som inte gör något för klubben klagar mest, eller har jag fel ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag är lite halvt bitter på inackorderingsstall över lag. Eller ja specielt på det som jag idag har min häst i. Själv har jag haft...
Svar
18
· Visningar
3 881
Senast: metspo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka