S
stjarnfall
Red en häst (ingen unghäst) som jag aldrig ridit innan idag, ute. Ägaren sa innan att den kunde testa nya ryttare, snurra och så, och om man använder spö blir det bara värre. (Red ut några dagar tidigare på en annan häst med en annan som red den, och då gick hon hur snällt som helst)
Jaha, jag red iväg och hon skrittade på och var glad och framåt. Sen när vi hade kommit kanske 200m från stallet snurrade hon runt, jag vände tillbaka henne åt rätt håll och skänklade lite. Då började hon bocka, småstegra och snurra runt i cirklar typ och hoppa bakåt, och när jag vände tillbaka henne och skänklade (försiktigt!) gjorde hon samma sak igen. Och så fortsatte det, samma sak kanske 10ggr och jag ville ju inte ge upp, försökte att sitta kvar och vara lugn men bara jag smackade blev det rodeo, hon vägrade ta ett steg framåt
Slutade med att jag hamnade på marken, sen stack hon iväg mot stallet i full galopp innan jag hann ta tag i tyglarna. Och jag försökte inte igen, då var hon så uppstirrad redan.
Tja, syftet med tråden är väl att jag undrar vad man ska göra i en sån situation
Hoppa av och leda, rida hem eller försöka fortsätta? När hästen bockar, ska man dra i tyglarna eller släppa efter på dom då? Borde jag ha gjort nåt annat? Självförtroendet är inte det bästa nu precis.
Jag försökte att inte dra i tyglarna, släppa efter när hon stod still och ta det lugnt men det hjälpte inte nåt..
Nästa gång jag rider henne ska jag iaf ha sällskap med mgi. Häst
Ursäkta svamligt inlägg
Jaha, jag red iväg och hon skrittade på och var glad och framåt. Sen när vi hade kommit kanske 200m från stallet snurrade hon runt, jag vände tillbaka henne åt rätt håll och skänklade lite. Då började hon bocka, småstegra och snurra runt i cirklar typ och hoppa bakåt, och när jag vände tillbaka henne och skänklade (försiktigt!) gjorde hon samma sak igen. Och så fortsatte det, samma sak kanske 10ggr och jag ville ju inte ge upp, försökte att sitta kvar och vara lugn men bara jag smackade blev det rodeo, hon vägrade ta ett steg framåt
Tja, syftet med tråden är väl att jag undrar vad man ska göra i en sån situation
Nästa gång jag rider henne ska jag iaf ha sällskap med mgi. Häst
Ursäkta svamligt inlägg