Vad gör man?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare stjarnfall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 875
S

stjarnfall

Red en häst (ingen unghäst) som jag aldrig ridit innan idag, ute. Ägaren sa innan att den kunde testa nya ryttare, snurra och så, och om man använder spö blir det bara värre. (Red ut några dagar tidigare på en annan häst med en annan som red den, och då gick hon hur snällt som helst)
Jaha, jag red iväg och hon skrittade på och var glad och framåt. Sen när vi hade kommit kanske 200m från stallet snurrade hon runt, jag vände tillbaka henne åt rätt håll och skänklade lite. Då började hon bocka, småstegra och snurra runt i cirklar typ och hoppa bakåt, och när jag vände tillbaka henne och skänklade (försiktigt!) gjorde hon samma sak igen. Och så fortsatte det, samma sak kanske 10ggr och jag ville ju inte ge upp, försökte att sitta kvar och vara lugn men bara jag smackade blev det rodeo, hon vägrade ta ett steg framåt :p Slutade med att jag hamnade på marken, sen stack hon iväg mot stallet i full galopp innan jag hann ta tag i tyglarna. Och jag försökte inte igen, då var hon så uppstirrad redan.

Tja, syftet med tråden är väl att jag undrar vad man ska göra i en sån situation :confused: Hoppa av och leda, rida hem eller försöka fortsätta? När hästen bockar, ska man dra i tyglarna eller släppa efter på dom då? Borde jag ha gjort nåt annat? Självförtroendet är inte det bästa nu precis.:p Jag försökte att inte dra i tyglarna, släppa efter när hon stod still och ta det lugnt men det hjälpte inte nåt..

Nästa gång jag rider henne ska jag iaf ha sällskap med mgi. Häst:devil:

Ursäkta svamligt inlägg

Sv: Vad gör man?

Försök att ha med dig nån ut om det känns säkrare. Om hon börjar bocka ska du få upp huvudet på hästen. Försök att driva med sitsen istället för med skänkel när hon protesterar så mot skänkeln.
Annars gör du nog rätt, bara sitt lugnt o vänta ut. Vänd tillbaka åt rätt håll varje gång hon snurrar.
När du har ridit henne några gånger så märker du på hästen innan den börjar snurra så då får du parera innan.
lycka till!

Håller med här men jag tycker ändå också att du ska ha med dig spö. Du behöver inte använda den ifall den blir värre av det, men där måste du ju även pröva. Ibland räcker det bara att man ha spö med sig, så går hästen som en filbunke. Till en början för att se reaktion kanske det räcker med en avbruten kvist, som du kan kasta ifall den skulle orsaka för mycket problem.

Men få upp huvudet mot hästen, hon måste väl bli ännu surare om jag drar i henne :confused:
Och om det inte funkar ändå, vad gör man? Hoppar av? Rider hem?

Men få upp huvudet mot hästen, hon måste väl bli ännu surare om jag drar i henne :confused:
Och om det inte funkar ändå, vad gör man? Hoppar av? Rider hem?

Om hon stannar och bara står - prova att leda med tygeln åt något håll och lägga vikten ditåt så hon måste ta ett steg för att bli av med "det obehagligt sneda". Du kan ju oxå ha någon med dig som kan leda hästen lite åt sidan så hon blir tvungen att ta ett steg. Det viktiga är inte hur du gör utan att du släpper efter och berömmer så fort hon gör rätt.

Rider du ensam eller är det fler hästar med? Det kan vara så att hon blir osäker och vill springa till tryggheten. Försök "bara" att vara lugn och visa tydligt vad du vill och sedan en tydlig eftergift och beröm!

Jag tror inte du har någon nytta av ett spö eftersom hon inte svarar särskilt positivt på skänklar och smackning.

fast om hon bockar måste du få upp huvudet. Eftergift när hon slutat. Rid INTE hem, helst ska du inte hoppa av heller men ibland måste man.

knapplån

Hur du ska göra beror på hur säker du är i sadeln. Eftersom hästen redan fått av dig en gång så kommer hon säkert att testa igen. Jag hade gjort som så att så fort hästen börjar krångla (innan den exploderar)sitt av och led som om inget hänt. När ni kommit förbi den kritiska biten sitt upp igen och rid. Blir det problem- sitt av och led.

Jag tror det viktiga är att du inte låter henne vända sig om hemåt en enda gång. Nosen ska peka åt det håll du vill punkt slut.

Egentligen är det väl bäst om du kan sitta kvar på hästens rygg och vänta ut henne att gå framåt, men jag förstår att det inte är kul att sitta på en bockmaskin..

Det verka som om att många hästar har antingen vårkänslor idag eller är lite ömma ochså vid den påbörjade pälsfällningen...

Rider till hästar åt folk, och höll på att bli avkastad 8 ggr idag:eek: hästen har aldrig gjort så innan under de 5 månader jag ridit henne, måste legat ngt i luften :crazy: :D ;)

Ja, det var så här också, både igår och idag; inte bara med min häst, utan även på ridskolan. Och på jobbet var det likadant.

Kan det ha att göra med hur ts hanterar tyglar, sin sits/balans/rädsla?
Upplever att jag numer kan parera bättre än tidigare, efter att ha lyckats få en nåågot mer balanserad sits. Den säkerhet som det medför smittar till hästen.

Det tro jag att det kan, absolut. Du ger säkrare signaler till hästen och den märker av det, självklart.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka