Vad gör ni med kycklingfiléer?

Springsteen

Trådstartare
Jag ska, ve och fasa, laga mat. Kycklingfiléer står på menyn.

Frågan är vad ni har för favoritrecept när det kommer till kycklingfiléer? :D

Sv: Vad gör ni med kycklingfiléer?

Jag tycker det är gott att snitta dem och fylla dem med mozzarella, örtkryddor och tomat. Sedan bryna dem och in i ugnen! :d

Limekyckling (kycklingfiléer med limesås) tillhör ett av mina favoritrecept och är både supergott och enkelt att göra.

Olika sorters gratänger kan också vara gott tycker jag, eller om du strimlar dem och gör fajitas! :)

Sedan är det gott med wok också, lite nudlar som steks med soja, morötter, vattenkastanjer, paprika, vårlök och vad du nu vill ha i. Serveras med kycklingfiléer och sweet chili-sås eller något annat smarrigt :d

Ett jättegott recept för 4 personer är:
4 kycklingfileér
2 dl creme fraiche
1 dl vatten
½ lime
½ hönsbuljong
1 msk honung
Salt, svart och vitpeppar
Stek upp kycklingfiléerna (jag brukar dela de så de är mindre, avlånga bitar) tvätta rent en lime med diskmedel och vatten, skala det yttre av skalet på limen och dela i små smala strimlor och sedan i små bitar. Tryck ur limesaften och lägg på den nästan färdiga kycklingen tillsammans med resten av ingridienserna. Blir superkrämigt och gott :d

Jag brukar skära upp kycklingen i bitar, steka tills dom är klara.
Hälla i creme bonjour i valfri smak, jag brukar ta tacos.
På med lite grädde. Sen klart och jätte gott! :)

Eller:
Stek hela fileer tills dom är klara.
Dela på dom och lägg en röra av philadephia ost och paprika mellan de två bitarna.
Lägg tillbaka i pannan, stek en stund så osten blir någorlunda varm.
Klart! Och såå gott! :D

Tack för alla svar! Föreslog Flygande Jakob men min engelsman blev chockad över tanken på frukt och kött i samma maträtt. :p

Det som är så gott! Fast, ja, egentligen kanske det är lite underligt.. :D

Frukt, kött och nötter. :d

Haha, Ja det är ju gott! Men det mesta jag föreslår bemöts med en förskräckt uppsyn. :rofl:
Köttbullar och potatis gick hem, men allt annat är konstigt. ;)

Mitt favoritrecept på kyckling är på en maträtt jag åt hos min morfar en gång.(gjort den många gånger hemma efter det) Jag frågade inte efter exakta mått så därför är det improviserat. Lite höftat:

Kyckling
ca 2 dl creme fraiche
2-4 dl matlagningsgrädde (beroende på hur många det är som ska äta)
Några stora skedar Mango chutney. Jag brukar ta nästan en halv burk haha :d
Grillkrydda
Curry
salt
Valfritt tillbehör, jag kör med ris.
Dela kycklingen i bitar(storlek kan man välja själv, jag gör ganska små), krydda med grillkrydda och stek en kort stund i stekpanna så det blir en fin yta. Blanda creme fraiche, matlagningsgrädde, mango chutney, salt och curry i en ungsform och lägg sedan i kycklingen. Sätt in i ugnen 180 grader, 15-20 minuter. Jag brukar höja temperaturen en stund innan jag tar ut den så såsen verkligen kokar ihop och tjocknar till lite mer.
Man kan även lägga i paprika om man vill det.
Jättegott tycker jag! :)

Snitta, fyll med färskost vitlök och örter, linda bacon runt. In i ugnen. Ugnsrostade rotfrukter till.

Alt 2: stek lite snabbt, lägg i en ugnsform tillsammans med grädde, riven parmesan och cocktailtomater. Servera med ris och sallad.
Ädelost är också gott att ha i istället för parmesan.

Världens godaste kycklinggryta :love:
Kycklingfilé
Matlagningsgrädde
Röd paprika
Soya
Mango chutney
Vitlök

Låter nog inte så speciellt, men är galet gott!!

Här är mina tre favvisar. :d De två översta är enkla, den sista tycker jag basilikakrämen är lite svår att få lagom (men den kan man skita i).

Marockansk kycklinggryta:
http://www.ica.se/recept/marockansk-kycklinggryta-714195/

Italiensk kycklinggryta:
http://www.arla.se/recept/italiensk-kycklingpasta/

Baconlindad kyckling:
http://www.alltommat.se/recept/Baconkyckling--med-basilikakram-10794
Jag brukar också skiva/dela vitlök o a med när jag steker. Slängs sen.

Skär i bitar och stek med lök och röd paprika. Ha i matlagningsgrädde, fetaost, kalamataoliver och skivad ölkorv gärna med lite sting i. Gott till både ris och pasta!

En av mina favoriträtter som jag lagade igår:
4 kycklingfileer
2 paprikor
2-3 dl chilisås
1 dl sweet chilisås
1 burk lättfraiche (eller mini, eller standard - efter behag)
1 - 2 vitlöksklyftor
Färsk eller torkad ingefära efter behag.

Skär upp kycklingen i lagom stora bitar. Blanda chilisås, sweet chilisås, pressad vitlök, ingefära och kyckling. Låt stå 0 - 10 timmar (kan alltså förberedas t.ex. på morgonen eller tidigare på dagen) i en lagom stor gryta.

Sätt grytan på spisen och låt blandningen "steka" (aka ganska hög värme) i ca 25-20 minuter.

Häll i creme freiche, låt koka upp och koka ca 5 minuter. Ha i skivad paprika och låt koka ytterligare 5 minuter, eller tills paprikan är lagom mjuk för din smak.

Servera med jasminris.

God och kryddig kycklinggryta. Indonesisk kycklinggryta tror jag receptet heter.

Lycka till!

Kycklingfilé i bitar
Tomater i halvor
Kronärtskockshjärtan
Oliver
Blandas med juicen av några citroner, salt, peppar, en söndersmulad buljongtärning, en rejäl skvätt olivolja och stora mängder rosmarin.

Häll allt i en form och ställ i ugnen på 175-200 grader i ca 1-1,5 timme. Smula sedan över fetaost och servera med bulgur:d

Ner i en ungsform, blanda passerade tomater, örter, kryddor och vitlök och ös över och in ugnen med hela klabbet ca 45 min på 175grader.
Serveras m ris, bulgur eller quinoa och sallad!

Då har jag en kycklingrätt som jag brukar göra och som även gick hem hos de engelska barnen när jag var barnflicka!! Som även är skitenkel att göra.

Blanda soja, BBQ-sauce, pressad vitlök, salt och peppar. Smörj in frysta kycklingfiléer i denna mörka sörja. Lägg filéerna i en ungsfast form med lite olja i. In i ugnen på ca 225grader. Vänta 20-50 min beroende på storlek. Om du är osäker, ta ut filéerna efter 20 min och gör ett snitt. Köttet ska vara nästan vitt och vätskan klar. (Jag tycker köttet kan vara liiite rosa, för det fortsätter baka sig själv en stund efter att man tagit ut dem ur ugnen, väntar man för länge blir köttet torrt.)

Servera med ris/bulgur och en god sås. Kanske t.o.m gravy ;)

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 043
Senast: starcraft
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 481
Senast: Freazer
·
Tjatter Detektivbuke hjälp mig! Igår fick jag ett julkort, det enda som står på är min adress. Ingen avsändare. Jag spricker nästan av...
Svar
10
· Visningar
880
Senast: Tofs
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka