Vad gör ni med mobilen en regnig ridtur?

Bukefalos 30 år!

WildHorse

Trådstartare
Ja som rubriken lyder hur löser ni logistiken kring mobil och regn?

Själv får jag väl erkänna att jag kör på dubbla (lr trippla :angel:) plastpåsar ända sedan den gången mitt dittills pålitliga regnjacka passade på att säga upp sig halvägs in i en körtur så både jag och fån blev dränkta. Jag överlevde men det gjorde inte mobilen. :cautious:
Men det är ju ganska opraktiskt om man behöver använda telefonen snabbt i en nöd situation.

Så blev nyfiken på hur buke gör? Invensterar ni i en vattentålig fån? Har den i en ficka i regnrocken och litar på att det håller tätt? Är dom där billiga "mobilpåsarna" som finns o köpa med touchplast pålitliga?
Nåt annat knep?

Vi går ju mot höst, regn och rusk snart nu. ☔️

Ja som rubriken lyder hur löser ni logistiken kring mobil och regn?

Själv får jag väl erkänna att jag kör på dubbla (lr trippla :angel:) plastpåsar ända sedan den gången mitt dittills pålitliga regnjacka passade på att säga upp sig halvägs in i en körtur så både jag och fån blev dränkta. Jag överlevde men det gjorde inte mobilen. :cautious:
Men det är ju ganska opraktiskt om man behöver använda telefonen snabbt i en nöd situation.

Så blev nyfiken på hur buke gör? Invensterar ni i en vattentålig fån? Har den i en ficka i regnrocken och litar på att det håller tätt? Är dom där billiga "mobilpåsarna" som finns o köpa med touchplast pålitliga?
Nåt annat knep?

Vi går ju mot höst, regn och rusk snart nu. ☔️
Är inte de flesta mobiler hyfsat vattentäta? Jag har en billig Samsung A53 och när jag googlar står det:
Samsung A53 5G är klassad som IP67. Baserat på testförhållanden för nedsänkning i upp till 1 meter sötvatten i upp till 30 minuter.
Jag har aldrig testat vattentåligheten 🤪, men räcker inte det för ett normalt regn?

Är inte de flesta mobiler hyfsat vattentäta? Jag har en billig Samsung A53 och när jag googlar står det:
Samsung A53 5G är klassad som IP67. Baserat på testförhållanden för nedsänkning i upp till 1 meter sötvatten i upp till 30 minuter.
Jag har aldrig testat vattentåligheten 🤪, men räcker inte det för ett normalt regn?

Precis. Har sedan många år köpt mobiler med hög IP klassning (även dammet i stall är mobildödare).

Enda gången jag använder vattentät påse är när jag är på vatten (paddlar, seglar osv). Men då är det mest för att påsen i sig flyter om man tappar den...

Inte den gången iaf trots iaf marknads förd som vattentät modell men minns inte mer än så nu, så länge sedan. 🙈 Jag hade en ännu äldre telefon som överlevde ett dopp i sjön trots att den ej skulle vara ens vattentålig dock. 😂 Men jag har trust issues :cautious:

Min nuvarande får dock spunk och går inte o ladda på jättelänge om den upptäcker minsta fukt i laddjacket vilket är lite drygt. 🙈

Jag har oftast telefonen i en innerficka både vid ridning och annan utevistelse när vädret är lite spännande (mina telefoner har heller inte tyckt om kyla...). En hyfsat vattentät jacka och en innerficka har funkat fint hittils. Lite väta får de allt klara av också, annars går det ju inte att använda telefonen utomhus när det regnar. Tror inte att mina har varit särskilt vattentåliga utan ganska mediokra.

Är väl iofs inte ute i blötväder, men köpte en smartklocka med en del av anledningen att slippa fram å fippla med mobilen ute. Då mest för att inte tappa den (har inga hällor på nya byxorna att surra den i). Men även för att nuvarande mobil inte haft fungerande högtalare i kyla sen inköp 😅
Blev även lurar med bygel för att kunna svara ute 😅

Inte den gången iaf trots iaf marknads förd som vattentät modell men minns inte mer än så nu, så länge sedan. 🙈 Jag hade en ännu äldre telefon som överlevde ett dopp i sjön trots att den ej skulle vara ens vattentålig dock. 😂 Men jag har trust issues :cautious:

Min nuvarande får dock spunk och går inte o ladda på jättelänge om den upptäcker minsta fukt i laddjacket vilket är lite drygt. 🙈

Är det en Google?
Isf kan du stänga av den varningen och ladda ändå.

Om man har tappat mobilen så kan det orsaka sprickor som gör att den inte längre är vattentät.

Hade en iphone som också var väldigt känslig för vatten och ofta vägrade ladda. Ibland när jag behövde ladda så ignorerade jag varningen men utvecklades snabbt till att den vägrade ladda helt🙄 Min nya iphone vägrar ibland ladda för att den är för varm istället😅

Om man har tappat mobilen så kan det orsaka sprickor som gör att den inte längre är vattentät.

Hade en iphone som också var väldigt känslig för vatten och ofta vägrade ladda. Ibland när jag behövde ladda så ignorerade jag varningen men utvecklades snabbt till att den vägrade ladda helt🙄 Min nya iphone vägrar ibland ladda för att den är för varm istället😅
Mycket möjligt att den som dog hade någon spricka som inte syntes. Är rätt klumpig, så att telefonen kommer tappas är mer ett faktum än ett undantag. :bag:

Det ända som händer när jag försöker ladda om de kommit in vatten är att telefonen vibrerar och tjuter samt att det dyker upp ett felmeddelande på telefonen om det inte går att ladda pga fukt är upptäckt.

Vanntette telefoner er fortsatt sårbare for vann. Blir det vann i lade åpningen, så er den død, kan ta kort eller litt lenger tid utifra mengden. Fukt der skaper irring inne i mobilen.

Har luren i ridbyxfickan. Händer lite då och då att den fått fukt i laddhålet och sagt ifrån men inget värre än så. Rider jag i regn/snö så har jag kappa el kjol över benen, så både jag och lur är torr.

Det var minst tio år sedan jag hade en telefon som inte var vattentät. Har då och då tagit bilder simmandes i havet (försöker undvika att doppa den helt i saltvatten, men blöt blir den ju) och sköljer av den under kranen om den fått salt på sig.

Har också en A53 och den är 4 år gammal. Bästa jag haft! Jag har tappat ner den i dynga, nerför trappor och i alldeles för många vattenbyttor och den har ändå bara en spricka:) det enda jag har problem med är att den la alla 14000 foton i papperskorgen för nån anledning och jag som inte märkte råka ta bort alla... :crazy: Jag brukar ha en tjock tröja under en tunnare regnjacka och några har ju fickor så då har jag dom där under:) men annars borde väl bara ha en lång regn jacka som går ner över låren och sen ha den i sido fickon på ridbyxorna funka? Då borde den ju inte bli mer än fuktig.

Är oftast inte ute (medvetet) i ösregn -men det händer ju.
Oftast har jag bara mobilen i ridbyxornas mobilficka, är jag ”planerad” så har jag regnjacka över, och är jag riktigt (😅) beredd på regn kanske jag rullar in telefonen i en typ fryspåse eller ziplock-påse också

Vanntette telefoner er fortsatt sårbare for vann. Blir det vann i lade åpningen, så er den død, kan ta kort eller litt lenger tid utifra mengden. Fukt der skaper irring inne i mobilen.

Nja. Har fått fukt i det uttaget flera gånger, enda som hänt är att den inte tar laddning förrän den torkat.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka