Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Igår var en lugn dag, vi tränade lite passivitet vid en busshållplats med inte så strålande resultat, han börjar bli väldigt skällig men det är väl vårhormoner.
Idag är det kurs på schemat.
Och i maj verkar det som att han ska få göra sin MH här i Uppsala
Idag har vi en lugn dag, så jag tror vi ska strosa femkilometarn i ett motionsspår. Skitbra träning, det rör sig två älgar där. Ja, på och bredvid spåret.
Sist stod dom precis bredvid spåret och jag blev lite tveksam hur kon med kalven skulle reagera på hund, så jag stannade och avvaktade lite. Det var lugnt, en joggare kom och klappade i händerna för att skrämmas och när kon satte sig i rörelse och vände sig mot ljudet passade jag på att skrämma iväg dom med rösten. Har pasat på både det ena och det andra i mina dar
Hunden reagerade inte nämnvärt. Eller så var det så att hon märkte att jag skötte situationen? Jag hade lixom inte tid att läsa min hunds reaktion, var ju tvungen att hålla ögonen på älgarna.
Idag har vi varit på en längre promenad nu på morgonen och kört lite lydnad. Sen har han fått umgås med två barn som han tycker är väldigt intressanta Vi ska nog ut lite senare igen och njuta av vårsolen.
Vi har morgonjoggat i ett underbart solig och nästan försomrigt Malmö. Matten var på föreläsning och nu ska vi träffa en islänsk fårhund med tillhörande matte, på strandpromenaden för lite fritt bus och spring i soooolen. Gud vad det är skönt med värme
Morgonen var det inte så mycket med, Elvis fick tillbringa morgonen i trädgården istället för promenad (stressad matte) Och sen var jag iväg och red lite och hund fick stanna hemma, efter det gick vi en långis i det fina vädret (värmeeee ) och ikväll när värmen har lagt sig ska vi köra ett lydnadspass då vi ska iväg och träna i morgon. Elvis är väldigt loj nu när när första värmen kom så våra dagar är rätt lugna, vi vaknar till framåt kvällen när det är lite kyligare
Valpen har spenderat en mycket tidig morgon med att tugga sönder mattes datorkabel, så vi har vackert fått lov att spendera förmiddagen med en skön promenad upp till föräldrarnas villa där det Råkar finnas en likadan kabel i.... ehm... låt oss säga 'reserv' (som i att de inte behöver den lika mycket som jag gör. xD ) och här sitter vi nu - snart dags att åka in till BK för lite agility med den ena och allmänlydnad för den andra.
Nu har Edwind fått springa lite med cykeln och det är KUL men han har ingen kondis, fast han tror det
Sedan var vi 90min på passivitetsträning, det var bara två andra hundar där och det passade rätt bra. Han lugnade sig hyffsat fort och skällde inte så mycket.
Efter det liten kisspaus inför unghundskurs, andra omgången.
MYCKET tystare idag, det gick tom att få kontakt med honom med jämna mellanrum
Hemläxa till nästa torsdag är att träna på "gå fint".
Rover följde med ut till stallet och fick en lekstund på ridbanan med en hundpolare. Han fick vänta i bilen medan jag la ett spår och pysslade lite med hästen. Sedan blev det en skogstur som avslutades med spåret, han blir verkligen bättre och bättre - det är kul att se!
kl
Vi har varit ute en kortis nu på morgonen och snart ska jag iväg och jobba någon timme, och då får cyckeln och klöven följa med så att jag kan lägga ett gött spår åt tjejerna innan jag åker hem. Väl hemma ska matte tvätta lite innan vi beger oss ut i skogen! Förhoppningsvis hinner det sluta regna också.
Nu på förmiddagen har jag och grabbarna varit uppe på berget och gått en promenadslinga, busat och tränat lite på vägen. Hoppa upp på/över saker, tränat inkallning mm. Så skönt ute, och grabbarna har varit jätteduktiga idag
Ännu mer rullande i äckelpäckel? Men Maija! XD
Mina kontrade i och för sig med att rulla sig i en rutten fisk som spolat iland nu när isen på älven släppt.. så jag ska la ingenting säga.
Kom precis hem från en runda på ca 2h. Jag la ett spår i början på promenaden till mallenutten.
Vi gick promenaden och dom var kanonduktiga! Vi siktar tillbaka till spårtsarten och när vi har ca 300m kvar så rullar sig Kajan hejdlöst i en hög med bajs
Båda bogarna, halsen, och tom i öronen hade han oragefärgat bajs. Jag stod och svor över honom i 5 min, han verkade dock nöjd med sin bedrift...
Jag bet ihop och krängde på honom selen (en Y-sele) som gneds i bajset på hans hals. Mmmm....
Han spårade dock fint, hade velat att han var ngt lugnare, men överlag helt klart godkänt. Så jag kanske kan förlåta honom för hans räliga beteende.
Hundavel & Ras
Konstig rubrik kanske, men....
Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...