Vad gör nosgrimman?

B&B

Trådstartare
Någon (minns inte vem) talade om för mig när jag var yngre att nosgrimman endast sitter som en säkerhetsrem om tränset skulle gå sönder... (Hm, för att ha något att leda i isåfall eller hur menade h*n då?)
Men eftersom det finns så många olika nosgrimmor borde de väl ha olika funktioner?

Rider med hackamore så har inte tänkt på det med nosgrimman,
men nu kom jag och tänka på det igen...
Påverkar den på något vis bettets verkan eller vad gör den egentligen?

Sv: Vad gör nosgrimman?

Många använder nosgrimma för att stänga igen en gapande mun vilket är fel! Då bör man kolla upp bett och tänder.
En nosgrimma ska sitta löst och inte spännas fast för att hästen ska bli lättare att hålla osv.
Egentligen anser väl jag att den gör att tränset sitter stadigare spec. nackstycke och att det är snyggt.

De har absolut olika funktioner också, men det blir ju olika funktioner beroende på vad man har för bett, hur högt/lågt man satt nosgrimmans samt hur hårt/löst

måste bara tala om att det roligaste svaret jag hört var någon som sa att nosgrimman på (tror det var kandar tom.) enbart satt där för att dela av det långa hästhuvudet... :D

sen ska man ju inte ha den enbart för "tvärtom" heller, dvs stänga ingen truten på hästen...
min egen häst hade jag aldrig nosgrimma på (bara när jag tävlade dressyr), hon gick likabra med som utan..
medryttarhästen red jag (på slutet) på pullargrimma för att hon drog mindre när vi hoppadedå..

FeatherCloud skrev:
måste bara tala om att det roligaste svaret jag hört var någon som sa att nosgrimman på (tror det var kandar tom.) enbart satt där för att dela av det långa hästhuvudet... :D

Det är ju därför man har nosgrimma när man visar häst, om hästen har långt huvud, men jag har inte hört nån som sagt att det är därför man rider med den. Fast kanske, ser hästen bättre ut så är dte väl ingen nackdel på en dressyrtävling.

det här var ett svar under ett teoriprov på en "ridledarkurs" i utlandet... så det bör ju ha gällt ridning :D

Man har ju så på travhuvudlag. En spärrgrimma som fungerar som trutigenstängare, och en typ... ja.. annan nosgrimma som ska hjälpa till att hålla tränset kvar/bettet i munnen om tränset går sönder.

De olika nosgrimmorna har inte olika funktioner, alla är där för att hästen inte ska kunna gapa. Men trycket är olika från de olika nosgrimmor, och det gör att vissa är bättre än andra.

Alltså jag själv är smått förbryllad över det här med hur folk väljer nosgrimmor (funderade på det så sent som i dag). Hur kan det komma sig att (så gott som) alla islandshästar har remontnosgrimmor, t.ex.? Själv har jag islandshäst men rider med engelsk nosgrimma för jag tycker den är snällast, funderar dock på att börja försöka ta bort nosgrimman helt och hållet snart, vill i alla fall se hur han går utan.
Tycker det är dumt att en del folk faktiskt bara har nosgrimma för att de tycker det ser snyggt ut. Herregud, de människorna kan ju inte tänka mycket på sin häst...

jag har alltid fått lära mig ett remontgrimman är snällast? :confused: iom att man har den på unghästar osv.. engelska kan väl klämma och orsaka rätt otäcka skav etc?

har hört orsaken till att man har den (remonten) främst när det gäller isisar, men har glömt det.. *typiskt*

Vanity skrev:
Tycker det är dumt att en del folk faktiskt bara har nosgrimma för att de tycker det ser snyggt ut. Herregud, de människorna kan ju inte tänka mycket på sin häst...
Tja, det finns ju två sidor att se på det. Som vanligt. Man kan spänna en nosgrimma så pass löst att den bara är där för det estetiska. Och dessutom följer nosgrimmorna med tränsen när man köper dom (med undantag för isis- och westernträns), och folk har en tendens att inte reflektera särskilt mycket över funktionen i den utrustning de använder. Det gäller allt ifrån bett till nosgrimmor till broddar och hjälptyglar.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 276
Senast: corzette
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 926
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 003
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 048
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka