Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dax att utforska auktionskamrarnaJa det kanske hade varit snyggt!
Dax att utforska auktionskamrarna![]()
Då är det ju bara att göra ett tillägg på önskelistan... en som passar med bordet såklartJag har en kompis som jag sätter på detta. Han håller som bäst på att leta ett nytt bord till mig![]()
Det tror jagJa det kanske hade varit snyggt!
Jag tänker åka till thaivagnen i Enviken och köpa middagJag skyller det på min avlidna spis
(att jag har vedspis talar vi tyst om
).
Tack vare denna diskussion har jag nu lärt mig:Vilket väl iofs stödjer tesen att det GÅR att få vård även om man inte åker charter. (Och att man blir lite extra tacksam över att sjukvården här hemma är gratis)
Halvt kl
Kände att min allmänbildning på kolera var undermålig så var tvungen att läsa på lite (avstår helst från praktisk erfarenhet).
Verkar som att det, likt andra allvarliga diarréer, främst är vätskeförlusten som är problemet. Uttorkningen gör att man mår dåligt, får cirkulationskollaps och eventuellt kolar vippen (helt obehandlat upp till 50 % dödlighet i epidemier!). Behandlas i enklare fall med att dricka vätskeersättning, i svårare fall med stora mängder intravenös vätska. I riktigt allvarliga fall kan droppet kombineras med antibiotika.
Blir man allvarligt sjuk är det alltså bättre, både ur resistenssynpunkt och för sin egen överlevnads skull, att pallra sig iväg till sjukan och få dropp, än att självmedicinera med antibiotikatabletter.
Smittar via kontaminerat dricksvatten så det är antagligen säkrare att dricka vin (sistnämnda är egen slutsats, har ingen källa på detta).
Har slagit igen jobbdatorn efter ännu en intensiv arbetsdag som avslutades med att jag tog mig för pannan och utbrast högt, på svenska "Men är du helt jävla dum i huvudet eller?". Nej, jag är inte stolt över den reaktionen men den kom verkligen bara helt spontant och jag vill ändå påstå att jag hade väldigt goda grunder för den eftersom den rör en kollega som i princip aldrig kan göra något rätt. Det är helt otroligt! Det är liksom inga avancerade grejer heller, utan det bottnar sig till 90% i rent slarv. I just det här fallet rörde det sig om en graf som jag bett hen korrigera tre gånger nu. Varje gång jag får tillbaka den "korrigerade" versionen är det ett nytt slarvfel som behöver fixas. JAG BLIR TOKIG.
Ja ja, nu ska jag lägga detta bakom mig och traska bort till gymmet en sväng för att pysa av mig lite. Ser extremt mycket fram emot att landa i soffan med ett glas rödvin och en skål chips sen!
Det måste jag trycka på. Försäkring! Det är skitsurt (haha) när 45 dagar förfaller men alla pengar på en vidare försäkring är värt det! Jag satt sista betalningsdagen och tänkte ”för dyrt”, vad kan hända här? Jag betalade och 3 dagar senare låg jag på sjukhus på Malta med antibiotika-dropp och sjukhuset och SOS fixade allt pappersarbete.Jag har oturen att
1. Flugit ambulans-propellerflyg i Mexikos vildmark (gött med utökad reseförsäkring)
2. Fått kolera på Kuba
3. Dragit på mig Denguefebern i djungeln
(Ja jag borde resa charter)
Det måste jag trycka på. Försäkring! Det är skitsurt (haha) när 45 dagar förfaller men alla pengar på en vidare försäkring är värt det! Jag satt sista betalningsdagen och tänkte ”för dyrt”, vad kan hända här? Jag betalade och 3 dagar senare låg jag på sjukhus på Malta med antibiotika-dropp och sjukhuset och SOS fixade allt pappersarbete.
Samma sak när jag drabbades av den där sjukdomen (minns inte namnet) som var halvstor i Kambodja/Thailand, nån lunggrej (inte Covid-19).
verkligen, försäkring är ett måste åk fasiken utan en.Det måste jag trycka på. Försäkring! Det är skitsurt (haha) när 45 dagar förfaller men alla pengar på en vidare försäkring är värt det! Jag satt sista betalningsdagen och tänkte ”för dyrt”, vad kan hända här? Jag betalade och 3 dagar senare låg jag på sjukhus på Malta med antibiotika-dropp och sjukhuset och SOS fixade allt pappersarbete.
Samma sak när jag drabbades av den där sjukdomen (minns inte namnet) som var halvstor i Kambodja/Thailand, nån lunggrej (inte Covid-19).
Tror det finns också i extraförsäkringen. Den ska jag med ta när jag ska åka till vithajarnaJag har också lagt till ngt att de kommer flyga hem mina kvarlevor. Kan vara bra att ha till nästa resa![]()