Vad göra åt passtakt i högre tempo?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare deer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 989
D

deer

Min häst är 7 år gammal och när jag rider honom i högre tempo i tölten så blir han passtaktig. Vad gör man åt det? Misstänker att han ännu inte byggt upp tillräckligt med muskler och balans för att hålla takten, kan det stämma? I lägre och "vanligt" tempo så är det allra oftast ren takt.

Sv: Vad göra åt passtakt i högre tempo?

Det kan säkert stämma. Hästen har ju ofta från början ett lite smalare temporegister som den är bekväm i (för min häst har det alltid varit lite högre tempo), och hamnar man utanför det blir det jobbigt för hästen, och då kan det bli passtakt eller travtakt eller rollningar eller....

Det man får göra är ju helt enkelt att successivt kräva lite, lite högre tempo av hästen. Dels måste du ju rida i långsamt till mellantempo en del, för att bygga upp uthållighet och styrka. Och så då och då kräva precis så högt tempo att hästen fortfarande orkar vara ren i takten. Förhoppningsvis kan du så småningom pressa den till lite högre tempo med bibehållen takt, och sedan ytterligare lite högre, och efter en tid har du utökat hästens temporegister lite uppåt.

Antagligen är det, som du säger, brist på muskler och balans eller så kan det ligga i att hästen inte har tillräckligt med samling och faller då isär i det högre tempot vilket gör att du får in passtakt.

Rid sidförande i det lite högre tempot, voltarbete o.s.v. samt öka inte så långa sträckor. Då kommer h*n antagligen lossna i takten och om ett tag även klara av att öka tempot i en renare takt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 634
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka