vad hade ni gjort?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jassica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 186

jassica

Trådstartare
som tidigare trådar har jag en femårig valack.

hade honom hos proffstränare där han blev en helt ny häst, åkte hem nöjd och glad och trodde att efter några banjobb blir det provlopp.

kom hem, från dag ett har han varit dålig rent ut sagt. Tar inte ut sig alls, travar såklart, i låga tempon, i högre funkar det inte alla gånger för herrn. När han tar i och själv vill, känner man vilken kapacitet han har, han travar som han inte gjort annat och allt stämmer, han är stor och lämnar mycket mark. Just detta visade han i proffsstallet, här hemma har han visat det någon gång sen vi kom hem i januari.

Har testat hur mycket som helst, lite utevistelse, mycket uteviselse, mycket vila, mycket träna. Just nu har vi kört intervaller varannan dag, varannan vila.

Cirka 4intervaller runt 35-40 tempo, dock tar han inte i för fem öre.

Givetvis förstår vi själva att han trivdes mycket bra i proffsstallet och tände till, dock vill jag inte ha han ståendes där hela livet, även om detta är möjligt.

Hur hade ni gjort med denna häst? ibland känns det som att det inte är något att hålla på med då man oftast blir frustrerad och faktiskt förbannad, men samtidigt vet jag ju vad han kan och känns dumt att sluta när man faktiskt har en jävla bra häst.

men han vill inte, inte ofta iallafall. Han är genomgådd av tandläkare, massör och vetrinär, och det är inga fel på honom så det har inte med det att göra.

träna på säger alla så släpper det, det konstiga som vi inte kan släppa är att i proffsstallet släppte det, och han blev bra där, men hemma försvann steget, viljan ja allt. han äter samma mat här som han gjorde där så det har inte heller med det att göra.

Sv: vad hade ni gjort?

tränaren är en vän till mig och som jag jobbat åt i omgångar, jag var där och jobbade i vintras och hade då min häst med mig, så jag tränade honom själv.

för örvrigt tycker tränaren att det är mycket konstigt, precis som alla andra vi pratar med.

hade han haft fel eller ont vore det lättare, då kunde man åtgärda det. Det är ingen balanseringsgrej heller.

Senast ändrad:

Åk tillbaka.... :d
Något måste det vara som kan göra skillnad. Rutiner tränings kompisar.... ja något. Fanns det någon häst där eller annat djur som kan saknas?

Har också funderat på att åka tillbaka, men stallet ligger 25 mil härifrån, och jag har en till häst osv, så vill hålla mig på hemmaplan, och jag vill att han ska funka här hemma också, jag vill inte behöva ha han ståendes i proffsstall hela livet, funkar han bara där och inte här så är det inget att hålla på med.

Han stod där nere cirka 6-8 veckor, minns inte riktigt. Han trivdes ju kanon där, han är en OTROLIGT social häst som älskar när det händer saker med människor inblandat. där nere var det ju folk hela tiden, och det hände alltid något, och det blev han nog pigg och glad av. Svårt för oss att uppnå här hemma i vårat lilla stall. Vet inte om han saknar någon kompis där nere, han gick i egen hage, fast boxkompisarna gillade han, speciellt den ena.

vi ska lägga om träningen och hoppas vi hittar den berömda nyckeln.. Ska börja köra honom lite i tryckvagn bla

Han kanske inte trivs helt enkelt...jag har haft hästar som älskar att stå på banan , trots att man tycker dom ska älska landet...

trivs tror jag att han gör, han står i stallet han är född i. Han är glad och äter som han ska och ser inte ut att vantrivas.

han går både ensam och med sällskap, vilket han gjorde hos tränaren också, där var han lika taggad ensam som med sällskap. Första veckorna var han som han är här hemma, men sedan släppte det, och han blev då en annan häst, supertaggad.

Här hemma blir det ingen större skillnad om han går i lag med någon.

såg att jag skrivit fel, han är 4år, vilket egentligen inte har någon större betydelse.

Du skriver att hästen är stor. Kan det vara att banan hos dig är annorlunda än den hos proffstränaren? Att den känns trängre och han har svårare att slappna av? Är han känslig för underlag?

Hade hästen varit min hade jag definitivt skickat tillbaka honom till proffset igen. Du vill väl ha ut honom på tävlingsbanan så att framgångarna kommer?

han var aldrig inne på banan hos proffstränaren, så det är det inte.

Jovisst vill jag ha ut han på tävlingsbanan, men jag vill inte skicka bort honom till någon proffstränare, då jag vill träna honom själv, och så tycker jag så mycket om hästen så jag vill inte vara i från honom.

Jag vill ju att han ska funka här hemma!

Senast ändrad:

Jag hade bara skrittat med honom hemma och sen åkt in till banan en gång i veckan (eller två om möjlighet finns) för snabbjobb, kanske provlopp?

ja vi ska testa att bara skritta ett tag, dock aktiv skritt och ingen halvsovskritt. Vi hr möjlighet att åka in två gånger i veckan, då det bara tar typ 20min att åka.

Dock funkar han bättre tempomässigt när vi kör intervaller hemma än på banan. på banan gick han 50 sist har jag för mig, alltså inte i närheten av provlopp.

Men om du vet att han KAN - varför inte ut i provlopp?

Vill inte hästen då heller får du göra ett val.

Om de inte vill finns det ju inte så hemskt många alternativ, och det är ju du som måste bestämma hur mycket tid du vill lägga på hästen.

För 50-tempo är ju verkligen skitdåligt, det kan jag bara acceptera av en häst det är nåt fysiskt fel på i den åldern. Även om hästen är stor, den blir ju frånsprungen av ponnyerna i det tempot.

Nu har jag haft turen att slippa hästar som inte vill, men tragglat för länge med några som inte kan.

Trivs dom inte så går det inte. Att hålla humöret uppe på en häst är något av det viktigaste. Det verkar som om din häst helt enkelt inte trivs i ditt stall. Vill du ha hästen till start utan att få gråa hår så är det nog bara att skicka tillbaka honom till proffset. Varför hålla på att traggla när du har svaret och lösningen? Vilket är viktigast för dig? Att pyssla och träna hästen eller ha en träningsvillig häst som presterar optimalt?

Svarar båda,

ja nu tycker jag ju inte 50 tempo är nå vidare merit. Hemma går han 35 tempo cirkus.

Jag får väl vara dum eller naiv och träna på, men det är ju som du säger när de inte vill så är det svårt. Jag har bara honom och en till, och båda ihop med en annan person, så jag har all tid i världen för herren. Så där klämmer inte skon.

Visst kan jag ta honom till proffstränaren igen, men när jag varit där så har jag jobbat åt tränaren, men stallet ligger 25 mil härifrån, men jag vill vara här hemma, då jag har min andra häst här, och av diverse andra orsaker.

Att skicka honom till någon annan proffstränare är inte aktuellt, då ekonomi inte finns och jag inte vill skicka iväg honom.

Senast ändrad:

Då får du väl bita i det sura äpplet o ha honom hemma som halvkass.

Jag hade absolut skickat iväg hästen om han trivdes så! :)

Då får du väl bita i det sura äpplet o ha honom hemma som halvkass.

Ja, jag får väl det, samtidigt hästen är fyra år, missat nästan hela tvåårssäsongen, växt närapå en decimter under väldigt kort tid på senhösten som 3 åring, så bara för han är "halvkass" nu behöver det inte betyda att han är det hela livet, och det finns många hästar som kommer ut sent.

Senast ändrad:

Om det inte är några fysiska fel på hästen (han har alltså inga problem att trava?) så skulle jag skritta hemma en månad (minst 1 1/2 h varje gång, helst varje dag) sen anmäla till provlopp och sätta upp en riktig kusk. Det är ju på banan han måste fungera, och kan han inte hänga med i 30-tempo så lär det ju bli svårt.
Är han seg och bekväm (?) för er så kanske han tänder till med ny kusk.

ja, vi tänker också i de banorna, med mycket skritt. Hade mätare på idag, han låg runt 7km/h.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 628
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka