Vad händer med barnen?

Dullknives

Trådstartare
Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha barnen, och dessutom har soc utrett att barnen inte ska bo där. Vad händer med barnen om boendeföräldern dör?

Görs en ny utredning på den andra vårdnadshavaren eller hamnar de "automatiskt" i familjehem? Får syskon i så fall vara i samma familj eller separeras de?
 
Det är snart måndag igen, försök hålla ut till dess så du kan prata direkt med soc om dina tankar och funderingar. Exakt vad som skulle hända i just er familj om en vårdnadshavare dör är svårt att veta, men jag är säker på att de socialsekreterare som redan är involverade kan berätta för dig hur det skulle kunna bli.

Jag har läst en del av det du skrivit tidigare och förstår att du är i kris och att det är kaos i livet. Du har försökt ta ditt liv och är kanske där igen.

Jag hoppas du kan försöka ta dig framåt en bit till, ta en del av dygnet i taget och överlev natten, överlev morgonen, överlev dagen, kvällen osv.
Oavsett hur du kommer känna för livet framöver tänker jag att du behöver få klarhet i hur det ska bli för barnen. Jag gissar att en del i det som får dig att må dåligt är att det är tufft att känna att man inte orkar vara en så bra förälder som man vill.
När man inte känner att man räcker till är det lätt att tänka att barnen har det bättre utan mig- men det är självklart inte sant. Du är jätteviktig för dina barn, och i allt du skrivit lyser det fram mellan raderna hur mycket du bryr dig om dem och vill att de ska ha det bra. Försök hitta igen den känslan i dig och låt den vara din styrka nu när du överlever i den här svåra situationen. En timme i taget. Ge dina barn den tiden, och se vad som händer med dina känslor. Ingenting varar för evigt och även den värsta kris går över.

Jag känner inte dig alls, men bara av det du har skrivit här tycker jag att det vore en tokförlust för världen om du lämnar den. Du verkar både smart och stark, du fightas och kämpar. Det är riktigt bra egenskaper, försök komma ihåg det i mörkret! Jag tror på dig och att efter regn kommer solsken ☀ 💗!
 
Jag mår inte bra.

Jag vet att jag är viktig för mina barn just nu, det är dom som håller mig vid liv. Men det är heller inte humant att tvingas leva i den här kroppen och med den här hjärnan, och någon gång behöver jag också göra det som jag vill.

Men, då behöver jag ju också se till att det blir bra för barnen när jag lämnar.
 
Det bästa du kan göra för dina barn just nu är att ta hand om dig själv. På det du skriver låter det som det bästa vore om du kan ta dig iväg till Psyk Akuten. Har du någon hos dig? Någon du kan ringa?
Jag tar mina mediciner som jag ska så jag gör det jag kan.

Psykakuten är inte ett alternativ och jag tar självklart inte mitt liv när jag är ensam med barnen.
 
Om ett barn har båda sina föräldrar som vårdnadshavare och en av vårdnadshavarna går bort blir den andra föräldern automatiskt ensam vårdnadshavare och boendeförälder. Om denne personen inte kan hantera situationen får denne ansöka om familjehem hos socialtjänsten. Man brukar anstränga sig för att inte separera syskon.
 
Om ett barn har båda sina föräldrar som vårdnadshavare och en av vårdnadshavarna går bort blir den andra föräldern automatiskt ensam vårdnadshavare och boendeförälder. Om denne personen inte kan hantera situationen får denne ansöka om familjehem hos socialtjänsten. Man brukar anstränga sig för att inte separera syskon.
Söker man som regel efter familjehem i barnens släkt? Till exempel mormor och morfar.
 
Söker man som regel efter familjehem i barnens släkt? Till exempel mormor och morfar.
Just mormor och morfar blir ofta bortvalda på grund av sin ålder, men föräldrars syskon tittar man på om de är lämpliga. När jag själv växte upp hade min mamma och moster kommit överens om att ifall det hände dem något skulle de ta hand om varandras barn.
 
Just mormor och morfar blir ofta bortvalda på grund av sin ålder, men föräldrars syskon tittar man på om de är lämpliga. När jag själv växte upp hade min mamma och moster kommit överens om att ifall det hände dem något skulle de ta hand om varandras barn.
Jag förstår. Finns det någon maxålder?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 540
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 753
Senast: niardasp
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp