Bukefalos 28 år!

Vad händer om man kombinerar

Nikki o Fabian

Trådstartare
djävulsklo o glukosamin?

Sen en fråga till: vad var det djävulskoln hade för verkan?
// En totalt förvirrad Nikki
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Vad som händer om man blandar vet jag inte, men djävulsklo är väl både smärtstillande och antiinflamatoriskt så vitt jag vet.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

hm..... ok. Men är det bra att det är smärtstillande? då vet man ju inte om hästen får kotledsinflamation igen.

Det finns nämligen djävulsklo från dodson&horrell som inehåller nypon mm, någon som vet om det är bra?
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Du kan på ett naturligt sätt hålla inflammationen borta.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Djävulsklo är antiinflammatoriskt och smärtstillande. Glukosamin har en reparerande effekt på ledbrosket. Man kan använda preparaten tillsammans. En del köpeprodukter innehåller både och. Om det är bra med smärtstillande eller inte beror på vad man har för problem. Om din häst har kotledsinflammationer bör du följa veterinärs ordination och då antar jag att den också är behandlad med något annat preparat som gör att du kanske ska avstå från djävulsklo eller åtminstone kolla med vet först.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Lejonelle skrev:
Djävulsklo är antiinflammatoriskt och smärtstillande. Glukosamin har en reparerande effekt på ledbrosket. Man kan använda preparaten tillsammans. En del köpeprodukter innehåller både och. Om det är bra med smärtstillande eller inte beror på vad man har för problem. Om din häst har kotledsinflammationer bör du följa veterinärs ordination och då antar jag att den också är behandlad med något annat preparat som gör att du kanske ska avstå från djävulsklo eller åtminstone kolla med vet först.

Alltså han är behandlad med tuppkam o butta o friskförklarad. Men jag har ju fått två olika svar från vet. det ena var att han endast kommer hålla till att gå som körhäst rakt fram, det andra var att han kanske inte kommer kunna gå kur-klasser:confused:

Vad ska man tro lixom.......
Jag har bestämmt mej fö att rida/köra på som vanligt, håller han så håller han, gör han inte det så blir det himmlen.

Men just nu har har vi avslutat tredje veckan av igångsättningen, så på lördag är det dax för 40 min skritt o 10 min trav.
Själva grejjen är att han känns likadan som innan han blev halt, o då säger vet att han troligtvis har gått med inflamationen lääänge, så kanske han har fått tillbaka inflamationen redan men att det visra sej om 1 månad eller kankse 1 år........
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Inflammation i en led bryter ned ledbrosket och det blir förslitningar som kan göra att pålagringar av ben bildas. Ben nöter mot ben och leden blir deformerad. Hästen får ont. Om din häst hade ledförändringar som gick att se på röntgen så är det detta som har hänt. En häst som har pålagringar kan ju funka i lättare arbete men det beror helt på var de sitter, om de stör ledens rörelseomfång. I en kota så kanske pålagringarna bara är i vägen om leden belastas mycket (t ex landar efter hinder) eller också är de i vägen på böjda spår.. gissar att dina veterinärer har försökt göra en gissning och kanske de gissade lite olika, det här är ju inget exakt utan veterinären försöker göra en bedömning av hur leden ser ut och vad hästen jobbar med.

Smärtan ska skydda hästen från att göra sånt som gör skadan värre och om du tar bort smärtan går hästen kanske bättre men sliter sitt ledbrosk mer. Å andra sidan kan smärtan göra att hästen belastar sig felaktigt och därför får skador någon annanstans. Så för mig är det omöjligt att säga om det är rätt eller fel att ge djävulsklorot, tycker du ska fråga veterinären. Däremot glukosamin/chondroitin har ingen skadlig inverkan, men om det kommer göra någon skillnad eller inte kan vara svårt att lova. Det kostar en del men kan vara värt att prova. Det används på människa och inom veterinärmedicinen just vid den här typen av problem i leder.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Lejonelle skrev:
Inflammation i en led bryter ned ledbrosket och det blir förslitningar som kan göra att pålagringar av ben bildas. Ben nöter mot ben och leden blir deformerad. Hästen får ont. Om din häst hade ledförändringar som gick att se på röntgen så är det detta som har hänt. En häst som har pålagringar kan ju funka i lättare arbete men det beror helt på var de sitter, om de stör ledens rörelseomfång. I en kota så kanske pålagringarna bara är i vägen om leden belastas mycket (t ex landar efter hinder) eller också är de i vägen på böjda spår.. gissar att dina veterinärer har försökt göra en gissning och kanske de gissade lite olika, det här är ju inget exakt utan veterinären försöker göra en bedömning av hur leden ser ut och vad hästen jobbar med.

Smärtan ska skydda hästen från att göra sånt som gör skadan värre och om du tar bort smärtan går hästen kanske bättre men sliter sitt ledbrosk mer. Å andra sidan kan smärtan göra att hästen belastar sig felaktigt och därför får skador någon annanstans. Så för mig är det omöjligt att säga om det är rätt eller fel att ge djävulsklorot, tycker du ska fråga veterinären. Däremot glukosamin/chondroitin har ingen skadlig inverkan, men om det kommer göra någon skillnad eller inte kan vara svårt att lova. Det kostar en del men kan vara värt att prova. Det används på människa och inom veterinärmedicinen just vid den här typen av problem i leder.


Alltså, själva grejjen med vad vet har sagt om vad för arbetsuppgift Fabbe kommer klara av så är det en o samma som sagt så olika, en sak säger han till mej o en sak säger han till ägaren.

Till mej har han även sagt att han inte ska köras på böjda spår, utan köras rakt fram i stort sett.

Någon hopphäst behöver jag inte, men jag har ju ändå dressyren som mitt huvudintresse och då blir det en del böjda spår.

Men då känns det dumt att dölja hans smärta, om han får ont igen, då är det bättre o låta honom sluta sina dagar på en gång.

En sak jag fortfarande undrar över är varför han har fått kotledsinflamation.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Du kan egentligen likställa djävulsklo med fenylbutazon (butta). Verkningsmekanism och effekt sägs ska vara densamma, vilket preparat som är effektivast och har lägst biverkningsfrekvens känner nog ingen säkert till eftersom några sådan tester inte utförts på djävulsklo.

Precis som du knappast käkar magnecyl i förebyggande syfte mot huvudvärk eller muskelont finns det absolut ingen anledning att ge din häst smärtstillande i förebyggande syfte. I dagsläget har han ju inte ont och det enda du kan uppnå är 1. biverkningar (främst magsår) och 2. Att du maskerar symptomen på smärta om de kommer tillbaka. Du kan inte förbättra hans hållbarhet, snarare tvärtom, eftersom en falsk smärtfrihet kan göra att han tar i för mycket.

Gilla läget, antingen håller han eller så håller han inte. Bygg upp honom långsamt och låt det ta tid, det är det bästa råd jag kan ge dig. En kotledsinflammation utan några skelettdefekter eller andra bakomliggande faktorer brukar generellt sett inte leda till en obrukbar häst.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Nikki o Fabian skrev:
vad vet har sagt om vad för arbetsuppgift Fabbe kommer klara av så är det en o samma som sagt så olika, en sak säger han till mej o en sak säger han till ägaren.

Kommunikation är svårt. En person ska lyckas säga vad han/hon menar och den andra personen ska lyckas höra samma sak. Vad som går fram brukar påverkas kraftigt av mottagarens förkunskaper, förväntningar och önskningar. Så vad som sägs och vad som förstås behöver inte vara samma sak, speciellt inte om informationen lämnats vid olika tillfällen. Det är alltså inte så konstigt utan tvärtom helt naturligt att du och ägaren tolkat budskapet helt olika därför att ni uppfattat olika delar av vad veterinären sagt, dessutom sagt vid två olika tillfällen.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Hej,

Varför inte prova ge Flexijoint istället? Bara ett tips har fungerat bra på våran Lukas. Han har också haft kotledsinflamation i februari i år.

~Ingrid
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

TantEster skrev:
Gilla läget, antingen håller han eller så håller han inte. Bygg upp honom långsamt och låt det ta tid, det är det bästa råd jag kan ge dig. En kotledsinflammation utan några skelettdefekter eller andra bakomliggande faktorer brukar generellt sett inte leda till en obrukbar häst.


Det är precis vad jag sagt, att det bara är att gilla läget o låta tiden avgöra om han kommer att hålla. Dock har han ju pålagringar i båda kotor fram. Så jag tror ju då inte att det kommer sluta lyckligt.

Men som jag oxå sa tidigare så kommer han inte få djävulsklo om det är smärtstillande för jag vill veta om han får ont igen.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Varför inte prova ge Flexijoint istället? Bara ett tips har fungerat bra på våran Lukas. Han har också haft kotledsinflamation i februari i år.

~Ingrid

Det har jag hört är mycket bra, det och även kortaflex, men jag känner att jag inte har råd att lägga 1000+ i månaden. Tyvärr.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Nikki o Fabian skrev:
Det har jag hört är mycket bra, det och även kortaflex, men jag känner att jag inte har råd att lägga 1000+ i månaden. Tyvärr.

Glucovett då?
Det ska jag prova nu iaf....
Inte lika dyrt heller - tvärtom.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Nikki o Fabian skrev:
Det har jag hört är mycket bra, det och även kortaflex, men jag känner att jag inte har råd att lägga 1000+ i månaden. Tyvärr.

Hej,

Så mycket kostar det då rakt inte. Jag skickar ett pm så får du tips vart du kan beställa till lägre pris.

~Ingrid
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Zandrah skrev:
Glucovett då?
Det ska jag prova nu iaf....
Inte lika dyrt heller - tvärtom.

Kan du berätta lite om det? när jag söker finns det bara för hundar. Är det typ samma som flexijoint?
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Jag har ingen erfarenhet av att använda det själv, men jag tänkte prova. Det finns både för hund och häst - det för häst innehåller mer av "allt", vilket är MSM, Glukosamin och Chondroitin. Har ju fått höra att det är bäst att ha ett preparat som innehåller både MSM och Chond.

Har oxå tittat på Flexijoint, men den innehåller mindre av allt detta, samt att produktens innehåll inte stämmer med antal gram den innehåller, så man blir ju lite misstänksam över vad resten innehåller.

Har annars tänkt prova det oxå, men jag ska börja med glukovett.
Kostar 460:- för 900g.... Och tidigare har jag köpt bioglukosamin som kostar 400:- för 500g så....och det innehållet varken Chond. eller MSM....Alltid värt att prova iaf :)

Ska tillägga att jag väen ger Litovet oxå, så det har säkert oxå en viss effekt.
 
Sv: Vad händer om man kombinerar

Zandrah skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att använda det själv, men jag tänkte prova. Det finns både för hund och häst - det för häst innehåller mer av "allt", vilket är MSM, Glukosamin och Chondroitin. Har ju fått höra att det är bäst att ha ett preparat som innehåller både MSM och Chond.

Har oxå tittat på Flexijoint, men den innehåller mindre av allt detta, samt att produktens innehåll inte stämmer med antal gram den innehåller, så man blir ju lite misstänksam över vad resten innehåller.

Har annars tänkt prova det oxå, men jag ska börja med glukovett.
Kostar 460:- för 900g.... Och tidigare har jag köpt bioglukosamin som kostar 400:- för 500g så....och det innehållet varken Chond. eller MSM....Alltid värt att prova iaf :)

Ska tillägga att jag väen ger Litovet oxå, så det har säkert oxå en viss effekt.

Vad är litovet då?
Vart får du tag på glucovet?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
588
Senast: Karolina90
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 291
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
11
· Visningar
1 651
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp