Stötta häst i sjukhage

Ise

Trådstartare
Hej!

Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled orsakat pga ordentlig vrickning och sne o felaktig hovslagare. Hon är behandlad och vi har bytt hovslagare och är nu så nära ren som är möjligt.

Hon har under hela tiden vi haft henne haft lätt till övervikt och hon gick under sensommaren och hösten upp lite mer än önskat. Nu senaste tre o en halv månaderna har hon börjat gå neråt igen.

Men nu till frågan. Senaste två tre veckorna har hon börjat tappa allt mer muskler. Absolut inte så mkt att hon är alldeles kantig men mer än tidigare. Jag förstår att det är det som händer när de vilar och inte håller igång kroppen. Så finns det något jag kan göra för att hjälpa kroppen att hålla sig i så bra skick som möjligt? Allt från foder till annan omvårdnad.

Kan tilläggas att hon innan den hastiga vilan var hon i full kondition och gick fälttävlan i höstas.

Hoppas jag har fått med det mesta, annars är det bara att fråga😊hoppas att ni har många kloka svar och idéer till denna nojiga hästägaren.
 
Har du räknat på foderstaten? Så här års ska hästarna börja sätta sommarpälsen och har de inte tillräckligt med protein för detta kan de falla ur.
Hon har nu uträknad Foderstat men ska absolut kolla över proteinet lite extra.
 
Kolla om det finns utrymme i foderstaten för mer protein, även om proteinet ser ut att vara täckt enligt tabellen. Många hästar kräver mer än tabellen visar och finns det utrymme att ge mer kan man alltid testa med det (utrymme i förhållande till maxgiva per dag).
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Prata med din veterinär. De brukar ha bra scheman med övningar man kan göra vid olika typer av konvalescens.
 
  • Gilla
Reactions: Ise

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: super
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 131
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp