Bukefalos 28 år!

Vad håller han på med? (unghund)

Turali

Trådstartare
I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra, rumsrenheten har inte varit några problem och han har inte tuggat på någonting i hemmet (däremot strimlar han sina egna tillhörigheter och det är helt okej). Han är snäll mot människor och hundar och är duktig på att charma in sig. Kryper gärna från knä till knä. Det finns en stor hund i hushållet också och de kommer bra överens och leker mycket ihop. Taxen kan bli lite sur när vinthunden kommer för nära när han äter, men annars är det inga problem.
Hundarna är på dagis 3-4 dagar i veckan och det fungerar också bra. Enligt dagisföreståndaren är de väldigt snälla och ligger och sover när de är i boxen. De får gå promenader och rusa av sig i rasthage under dagen. Ofta är de trötta när de kommer hem på kvällen och nöjer sig med en kortare kvällspromenad innan de somnar för kvällen.

Senaste veckan vet jag inte vad som tagit åt taxen och skulle behöva lite input. Förra lördagen var vi hos min familj och hälsade på och innan vi åkte hem på kvällen gick vi sista rastrundan. En timme senare är vi hemma och taxen kissar en stor pöl i vår säng och ligger kvar. Hunden åker ned på golvet och jag blir sur, men inget mer händer. Tänkte att han kanske faktiskt var nödig, men tyckte det var ett väldigt märkligt beteende.
Veckan har fungerat bra, han har börjat tröttna på sin mat men äter upp den i alla fall. Äter han inte direkt tar vi bort skålen och erbjuder ett par timmar senare.
Igår var jag ute med hundarna vid 19 och sedan var de ute vid 22. När vi lägger oss i sängen har taxen kissat i sängen igen och ligger kvar. Hunden reagerar inte på något vis, men åker ned på golvet och sover i sin säng hela natten. I morse hände ännu en olycka. Jag var ute med hundarna runt 7 och taxen gjorde både nr 1 och 2. En timme senare har han lagt en hög inomhus och strimlat en sak som låg på mitt nattduksbord.

Ensamhetsträningen har fungerat bra och vi har tagit det långsamt. Han ville vara väldigt nära när han var yngre och vi har tagit det extra lugnt för att han inte ska tycka det är obehagligt. Har pratat med grannarna flera gånger och de har inte hört honom. Oftast är han nyvaken när vi kommer hem. Senaste veckan har han givetvis dragit igång på den fronten med och varvar upp sig om vi (sambon och jag) går ut samtidigt.

I övrigt är han välaktiverad. Han får röja runt i trädgården ett par gånger om dagen utöver promenaderna och stannar på tomten trots att det inte finns staket. Inkallning är inga problem, det kan skymta lite bus i ögonen på honom - men han väljer ändå alltid att komma. Vi tränar viltspår på helgerna och busar mycket. Han älskar att tugga på armarna, men slutar när jag säger ifrån.

Nu är frågan, vad håller han på med? Tror inte på att hundar vill "ta över" eller trotsar för att vara dumma? Någon annan som har erfarenhet av problemet, mina tidigare unghundar har varit helt okomplicerade. Tror att det är en tillfällig fas han är inne i och att det kommer bli bättre med tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad håller han på med? (unghund)

Ligger han kvar i sängen där han har kissat? Det låter ju inte friskt alls. I så fall tror jag det är något fysiskt fel. Annars är det väl könsmognad på gång och då kan de bli lite snurriga i skallen.
 
Sv: Vad håller han på med? (unghund)

Ligger han kvar i sängen där han har kissat? Det låter ju inte friskt alls. I så fall tror jag det är något fysiskt fel. Annars är det väl könsmognad på gång och då kan de bli lite snurriga i skallen.

jag håller med. Ett ex hade en hund som kissade ned sig några gånger i sängen. Eftersom han låg kvar så verkar det rimligt att han bara sov så djupt att han inte vaknade. Det växte snabbt bort.
 
Sv: Vad håller han på med? (unghund)

Han ligger inte i själva pölen, utan verkar kissa och sedan lägga sig bredvid och sova vidare. Vi har inte märkt någonting förrän vi själva gått och lagt oss och i soffan gör han ingenting..Jag tror också på att han är snurrig i skallen just nu, i övrigt är han jättesnäll och håller inte på med några dumheter. Hanteringen är inga problem och könsmognad har vi inte märkt av.
Tror inte det är något fysiskt fel, taxen verkar vara bättre på att hålla sig än vinthunden som blir 3 i år. Min tidigare hund var inkontinent och det hände en del olyckor, hon hade ingen kontroll alls om hon inte gick på medicinering.
Blir bara inte klok på hur han tänker - är det här den beryktade 9-18 månadersperioden då alla hundägare blir allergiska? ;)
 
Sv: Vad håller han på med? (unghund)

Låter ändå märkligt att den ligger kvar bredvid. Unghanar som vill börja markera inomhus brukar ju mer småskvätta någonstans och då gärna på stolsben, långa gardiner osv. Inte rakt ner i en bädd. Vore jag er, så skulle jag börja med att ta ett morgonurinprov och ta med till veterinär för att utesluta ev urinvägsinfektion.
 
Sv: Vad håller han på med? (unghund)

Jag tycker det låter som en stressituation, att han kissar i sin egen bädd och lägger sig brevid så luktar kisset trygghet. har något hänt som kan tolkas som det är lite för mycket just nu?
Han kanske har hormoner som börjar stöka och kissar för att han just nu är lite orolig inombords.
Kisslukt för valpar luktar tryggt, luktar hemma, det är trots allt fortfarande en valp.
 
Sv: Vad håller han på med? (unghund)

Könsmognad. Eventuellt påverkad av löptik i närheten. Det är inte så ovanligt att hanhundar pinkar både här och där under könsmognad, speciellt inte om det finns en annan hane i hushållet. Är vinthunden en hane?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
433
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
818
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp