Sv: Vad håller han på med?
mackan skrev:
Oopsie och jag har lite varierande åsikter runt det där med stannande/backande,

men jag vidhåller vad jag erfarit särskilt runt smarta och ranghöga ganska coola hästar, att utråknings metoden funkar bra, dvs låt honom stanna och nöj dig med att du kan häva backningen, även om det bara resulterar i att han står stilla, inte går framåt. sen väntar du ut honom. det kan vara påfrestande i början och krävs massor med lugn och tid från din sida, dvs du får inte bli frustrerad, men den smarta hästen inser på några gånger att den inte kommer ngn stans utan det blir skit tråkigt istället.
Jo men Mackan det skrev jag väl (eller inte?

) om såna här ovan. där håller jag med om att det är bäst,

Så då är vi överens. Med såna. Men vissa hästar kan trappa upp genom att inte stå still utan att när de väl fått stanna så vill de vända också och kan börja kasta runt.
Det är ju det som är så himla svårt med att ge råd så här, för man känner varken ryttaren eller hästen. Jag gör inte lika på alla hästar, utan anpassar efter hur de fungerar.
Det bästa med den här sorten som vi pratar om här är att de brukar inte bråka så det blir farligt med fok som inte klarar det, :smirk:
De bråkar inte heller på ett dumt så om du förstår hur jag menar.
Ja, i det här fallet kan man gärna trötta ut, vissla och tala om att man har hela kvällen på sej, och fråga om hästen också har det?
I vissa fall måste man dock ta till mer bestämd ton, tex när min tuffing bestämde sej, helt plötsligt ute på en tävling, att transport tänkte han inte åka mer. Stod vid rampen med fastfrusna hovar o vägrade. Helt lugn o kall o isstadig. Havren fnös han åt och övertalning gäspade han åt.
Hellre stor lastbil som när han var galoppsstjärna.

Ja då blev det till slut att strunta i ömhjärtade personer och ta fram dressyrpisken. Fast det fattade han: "har hon inga hämningar, det är folk här ju

" Så vi kom hem i alla fall. Det var i början. Efter det kunde jag med sadlar o täcken i famnen, kasta in honom,lägga ner grejorna, stänga luckan, gå runt och binda fast.
Det gäller att känna efter när det är läge för vad.
Men jag håller med om att med såna hästar fungerar det ofta bäst att nöta på och ha tålamod.
När jag köpte mitt första fullblod sa en anställd hos tränaren: (alla galoppmänniskor pratar ju engelska) "You cant work against him, you have to work with him" eller nåt sånt, (det är länge sen). Han förklarade att såna hästar måste man få med sig, inte mot.
Jag tänkte ofta på det. Det stämde verkligen. så det är väl vad man ska ha i huvudet. Hellre lura runt än gå i öppen strid, lyssna på hästen och veta när man ändå måste sätta ner foten och markera.