Vad hände?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Barabass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 010
B

Barabass

Igår gick min nyklippta häst ut i hagen utan täcke, eftersom det var snudd på 20 grader ute. Men cirka 30 minuter innan jag hann komma fram till stallet så började det spöregna och blåsa.
Jag tog in honom å la på en filt. Cirka 1 timme senare skulle jag sitta upp på honom och då stönade han till, och sedan när vi skulle skritta iväg så vek sig hela bakpartiet och jag trodde att han skulle ramla ihop! :eek:
Så jag stannade och stod still i bara 1 minut och sedan skulle vi skritta iväg igen och samma sak händer. Då hoppade jag av honom och gick lite med honom, men då gjorde han inte så, fast han såg lite stel ut i rumpan. Hoppade upp igen och då kändes det ingenting. Red ut i skogen och han var sitt gamla jag igen.

Vad hände? Kan han ha blivit nerkyld i musklerna och sedan reagerat på att jag satte mig på hans stela muskler?

:confused:

Sv: Vad hände?!

Men. Hur var han i ryggen när du sadlede honom? Kände du inte på honom då?!?

Jag stod och ryktade honom en bra stund innan jag sadlade och som vanligt kände igenom honom, men allt var normalt.

Kan det vara så att han bara upplevde att det var obehagligt att vara klippt,och därför reagerade på detta sätt?
Du kanske kan ge honom extra b-vitamin ett tag,bra för både muskler och päls.

japp låter som korsförlamning, håller med föregående talare.

Jag gissade också på korsförlamning när min häst stapplade in från hagen efter liknade väder.

Veterinären sa krampkolik och gav en kramlösande spruta som funkade på direkten! Det är tydligen inte så vanligt med korsförlamning efter avkylning, i alla fall inte om hästen inte haft liknade problem innan.

I onsdags tog vi ut veterinären, som tog blodprov och gav smärtstillande. Dagen efter ringde min syster och fick då höra att värdena varit så höga att laboratoriemaskinen inte kunnat ta emot hur höga de var!!? Konstigt tycker vi eftersom han "bara" varit stel och vinglig, samt tappade bakdelen när jag satt upp på honom. När jag läser på om korsförlamning på nätet står det att vid kraftiga korsförlamningar vill hästen inte röra sig, kan inte backa, beter sig lite som en kolikhäst osv. Jag fattar ingenting.
I alla fall så ringde jag till Strömsholm idag och veterinären där sa att det visst kunde vara så att laboratoriemaskinen inte kunnat ta emot de höga värdena, men att det inte var intressant hur höga de var, utan bara att man ser att de är förhöjda. Givetvis glömde jag fråga om hur min häst kunde "må så bra" efter så höga värden...(Han är fortfarande lite vinglig och stel).
Ni som har haft häst med korsförlamning, eller som är mer insatta skulle jag vilja veta lite om konvalecent på detta, dvs nu skall hästen tydligen vila i 10 dagar med skritt för hand. Men sen då?
Behöver jag skriva att jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få?! :bow:

När min pålle var dålig fick jag följande instruktioner:

Skritt för hand ca 2-3 veckor (ca 10 min. 2 ggr/dag) sedan kan du nog börja skritta lite uppsuttet.
Sedan låångsam igångsättning och vara vaksam på hur hästen mår!
Hör efter med din veterinär för säkerhetsskull för allt beror ju på hur dåliga värden hästen har..
Jag var på återbesök efter två veckor och tog nya prover för att jämnföra värden.

När det gäller muskelvärden är det så att de vanligaste maskinerna aldrig tar värden på korsförlamningsnivå utan att man späder först.
PL

Senast ändrad:

Man späder blodet för att maskinen skall klara de höga värdena, sen räknar man upp resultatet motsvarande. Vad jag menade är att värdet inte är så häftigt bara för att apparaten inte klarar det.
PL

Ok, så om jag förstått det hela rätt (fel?) så har distriktsveterinären inte gjort riktigt som man ska?

H*n har ju visat att värdet ligger högt men det kan vara bra att veta ung. hur högt.
Beror iofs bå hu högt hans apparat går.
PL

Han finns inte längre. Igår var min häst så pass dålig att vi fick ta bort honom. Fattar ingenting. Stallägaren ringde igår och sa att han var jättedålig och knappt kunde stå på bakbenen. Jag åkte ut och han såg som vanligt pigg och glad ut, fast han stod inne på box. Men så såg jag hur han hade bakbenen. Han kämpade verkligen för att hålla sig uppe.. Veterinären kom ut och gav honom smärtstillande och antiinflammatoriskt. Precis när veterinären ska gå (vi skulle avvakta.... :mad: ) så rasar min häst ihop och han blir så rädd att jag hör hur hårt hans hjärta slår. Han försöker ta sig upp med hjälp av frambenen, men bakbenen är ur funktion. På nåt märkligt sätt kommer han i alla fall upp igen, står ca ½ timme och sedan rasar hanigen för att aldrig mer resa sig. Hans bakben hade på slutet vad vi kunde konstatera ingen känsel alls. Hans svans var helt slapp och han bara låg och stönade i boxen och tittade på oss precis som att han sa "hjälp mig". Vi kunde inget göra. Djurambulans var ej att tänka på,eftersom han inte kunde stå. Jag pratade med personal till djurambulansen och han sa att det med våld gick att få in honom i ambulansen, men där går gränsen. Min häst ska inte behöva misshandlas in i ambulansen för att sedan åka 10 mil till klinik och sedan förmodligen tas bort där. Veterinärerna som jag talade med tyckte att vi gjorde rätt som beslutade att ta bort honom. Han fick en överdos sömnmedel och somnade in i boxen.
Det var det värsta jag varit med om i hästväg.
Vi vet fortfarande inte vad det var med honom, men 2 av veterinärerna jag talade med (sammanlagt 4 veterinärer) trodde att det var nåt med nervsystemet. De sa att det var ovanligt, men det kan ha varit en blodpropp som blivit större och större.
Fan vad jag kommer att sakna min älskling. :cry:

Åh nej vad tråkigt!! :cry:
Jag beklagar verkligen och hoppas du mår bättre snart! *kram*

USCH
Tyvär har nog de flesta varit med och ta bort ngn häst, men inte så chockartat som du.
Jag blev själv gråtfärdig när jag läste, men kämpa på.
Tänk på att din häst nu springer på de evigt gröna ängarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 225
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 707
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 086
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 678
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka