Vad händer med hästen om...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 148
S

Skuggabaldur

Vi ska åka bort på semester nu i jul och jag har tänkt en del på det här med vad som händer med hästen om det skulle hända oss nåt...
Vi reser en hel del och det kan ju vara bra att ha sånt nerskrivet nånstans - för hästens skull.
Ska man skriva nåt slags kontrakt? Och var ska man ha det i så fall? Om inget skulle vara bestämt eller nerskrivet - vad blir det av hästen då? Säljs den, till vem som helst eller vem som än vill ha den?
Någon som vet?

Sv: Vad händer med hästen om...

Om ni dör så kommer hästen att ingå i dödsboet. Sedan finns det regler för vem som ärver dödsboet. Egna barn kan t ex inte göras arvslösa men om man inte har barn kan man skriva testamente och själv bestämma vem som ska ärva.
Har man inget testamente och inga arvingar (familj, släkt) så kommer dödsboet att gå till något som heter allmänna arvsfonden. Då är det staten som som tar över och då kommer hästen att säljas genom deras försorg.

Okej, så om man skriver ett "kontrakt" där vi tydligt talar om vem som ska få hästen, då är det det som gäller eller? Man får väl gå till nån myndighet/advokat (nåt sånt) och skriva antar jag?

Du ska upprätta ett testamente och det ska bevittnas för att vara gilltligt. Enklast är att ta det via advokat/jurist, men de flesta banker hjälper också sina kunder med sådant. Jag tror att även en del begravningsbyråer kan göra det.
Det kan vara gilltligt även om man gör det själv men det finns en risk att man inte gör rätt och att folk som känner sig förbigångna då överklagar det hela. Vilket kan dra ut på tiden och ställa till besvär för den du vill ska ta över din häst.

Så det där man ser på film om att barnen blir utan arv, är just bara på film?
Har man inga barn eller barnbarn så kan man göra som i filmens värld men inte annars.

Enligt svensk lag kan barns arv aldrig minskas med mer än hälften, vad som än skrivs i ett testamente. En bröstarvinge har alltid rätt att minst få ut sin laglott, som är hälften av det som han/hon skulle fått ärva normalt (om inte testamenet funnits). Bröstarvingar är den avlidnes barn, och om någon av den avlidnes barn också är avliden så har dennes eventuella barn nu rätt till sin avlidne förälders laglott efter dennes förälder.

Detta regleras i ärvdabalkens 7:e kapitel, 1:a och 3:e paragraferna: "Hälften av den arvslott, som enligt lag tillkommer bröstarvinge, utgör hans laglott. ... För utfående av laglott äger bröstarvinge påkalla jämkning i testamente."

Om en person inte har några bröstarvingar alls (inklusive barnbarn) så ärver normalt föräldrar, syskon osv enligt vissa regler. Sådana arvingar kan göras helt arvlösa genom testamente. Finns bröstarvingar så kan den avlidne högst testamentera bort hälften av sin egendom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 306
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 925
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 755
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka