Vad händer om en innekatt rymmer ?

KisseNova

Trådstartare
Mina 2 katter är chippade och är enbart innekatter. Men vi ska flytta till en lägenhet med egen ingång, dvs vi slipper trapphus. Så om någon av katterna rymmer ut, hur kan jag få tillbaka dom ? Ska jag sätta på dom ett halsband med mitt namn och telefonnummer för att ha på dom för säkerhetsskull ??

Sv: Vad händer om en innekatt rymmer ?

Jag hade namn och telefonnummer på mina katters halsband när jag bodde i stan just om de skulle lyckas smita ut.
Det var jag glad för att jag hade när en av dem lyckades smita och strax efter blev påkörd:( polisen ringde mej direkt så jag slapp leta förgäves dag efter dag.

Hej! Mina innekatter rymde genom ett fönster som mitt ena barn glömt.
Jag var borta o handlade så vi var inte ens hemma. Honkatten låg utanför ytterdörren och väntade och hankatten satt livrädd kvar på taket och hade kissat på sig av skräck. Han kan nog fly och springa bort pga alla läskiga saker som finns där ute. hon är hellugn. Mina har chip men jag har nu halsband med telenr så dom kan komma hem fortare om dom springer bort.:)

Halsband är jag inte så mycket för men det kan ju vara en god idé att öronmärka så syns det att de är märkta.

Öronmärkning är ju bra men hur många både öronmärker och har chip?

Halsband är jag inte så mycket för men det kan ju vara en god idé att öronmärka så syns det att de är märkta.

Problemet med öronmärkning och chip är ju att man måste ha ett register.
I min katts fall så kanske jag hade fått veta ändå eftersom de som körde på henne ringde polisen, men många struntar ju i en katt.
Men har den halsband med telefonnummer så finns det en lite större chans att de åtmisntone ringer och talar om var de körde på katten.

Varsitt blingblinghalsband med texten "om du hittar mig ute har jag rymt, var snäll och ring min matte + tel.nr"

Mjo, kan ju iofs vara en bra ide. Tyvärr tvivlar jag på att mina katter kommer gå att fångas in om dom är ute. Dom går inte fram till vem som helst.

Men får fundera lite till på detta, kan behöva något snyggare halsband som får folk att reagera om det verkligen är utekatt eller inte. Öronmärkning låter ju bra iofs, men hur synlig är en sådan och hur fungerar det när dom ändå är chippade ?

Öronmärkningen blir vanligtvis suddig med åren och måste kontrolleras genom registret för att få reda på vem som är ägaren. Ett halsband är bra mycket lättare att kontrollera och de kan ringa dig direkt.

Om dina katter inte kan fångas in för att kolla halsbandet så lär ju ingen kunna kolla öronen heller?

Mjo, kan ju iofs vara en bra ide. Tyvärr tvivlar jag på att mina katter kommer gå att fångas in om dom är ute. Dom går inte fram till vem som helst.

Men får fundera lite till på detta, kan behöva något snyggare halsband som får folk att reagera om det verkligen är utekatt eller inte. Öronmärkning låter ju bra iofs, men hur synlig är en sådan och hur fungerar det när dom ändå är chippade ?

De enda halsband som egentligen är värda att köpa är de med reflex, övriga är visserligen synliga i dagsljus men det är på kvällar som halsband verkligen behövs.
Dels när man går där med ficklampa och letar och dels bromsar de flesta för en reflex men många struntar i att bromsa för en katt.

Det är ju egentligen inte för att andra ska fånga dem som de ska ha halsband utan för att det dels ska kunna komma tillrätta om olyckan skulle vara framme och de blir påkörda, det är ju bättre att få veta än att gå och leta i en evighet. Men också för att det ska synas att de tillhör någon, folk är mer benägna att bromsa för djur som de ser har en ägare.

Håller med föregående men en sak som oroar mig lite är de som säger att det kommit vilsna katter hem till dom som man tar in och låter dom bo kvar. Det är ju jättebra om dom kan få sig ett hem, men jag vet att de finns de som inte tar katten till en vetrinär, katthem eller polis först för att kolla om de är chippade.

Öronmärkning är ju bra men hur många både öronmärker och har chip?

Vad har antalet utövare med saken att göra?
Skulle jag av någon anledning skaffa utekatt skulle jag både öronmärka och chippa. Öronmärkningen för att det ska SYNAS att katten är märkt och chippet för att säkerställa att märkningen är läsbar.
Halsband kan tappas och katten kan fastna, en tatuering sitter där den sitter.

Vad har antalet utövare med saken att göra?
Skulle jag av någon anledning skaffa utekatt skulle jag både öronmärka och chippa. Öronmärkningen för att det ska SYNAS att katten är märkt och chippet för att säkerställa att märkningen är läsbar.
Halsband kan tappas och katten kan fastna, en tatuering sitter där den sitter.

Antal utövare har nog ingen betydelse men du som är en fattig student har du råd att göra både och?

Kan inte se hur ekonomin ska avgöra en sån sak när det bara kostar ett par hundralappar... Sånt får man se till att ha råd med när man skaffar katt.

Antal utövare har nog ingen betydelse men du som är en fattig student har du råd att göra både och?

Vad vet du om min ekonomi? Djuren är ingenting det sparas in på här, har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Om dina katter inte kan fångas in för att kolla halsbandet så lär ju ingen kunna kolla öronen heller?

Nej, det är jag medveten om. Mina katter kan överraska dock men tvivlar starkt på att dom går fram till okända då dom inte ens går fram till alla människor som kommer hit.

Fast en öronmärkning är ju en bra fördel OM någon skulle få tag på dom. Är rädd att dom tex skulle fastna i ett träd eller dylikt om dom har på ett halsband som inte lossnar. Och om det lossnar vid fasthållning, vad har jag då för nytta av det ? Funderar på fullt, har ju ändå blivit lite "krångel" med lägenheten så det blir inte så tidig flytt som det var tänkt och just nu är enbart 1 katt hemma.

Mina är öronmärkta och finns således i SKK:s register. Om någon av mina skulle smita ut och bli infångade skulle de förhoppningsvis - åtminstone till slut - hamna hos någon som vet att leta på SKK, vilket t.ex. Polisen borde veta (?).

Dock är jag ganska säker på att jag skulle få tag på Isola ganska enkelt då hon är så läskigt folkkär, medan Dimma skulle jag nog aldrig se igen om hon smet ut.

Jag tycker inte heller man ska snåla in på katterna. Oavsett om man har en eller 3 olika märkningar så är man åtminstone intresserad av att få tillbaka sin katt. Jag tycker fler borde ta sig råd att kastrera sina katter om de nu inte ska användas i avel. Hörde en kille som vägrade kastrera sin katt för det var inte manligt?????? Jag sa att hans katt kommer springa bort och det var precis vad den gjorde. Jag tror inte att vi som sitter här på forumet behöver tvivla på att någon annan här inte sköter sin katt. Däremot tycker jag det är bajs att det aldrig blir något resultat av prat om vildkatter sommarkatter osv.
Jag hoppas det någon gång minskar på vilda katter utan hem, men så länge: inte alla försöker kastrera sina katter och de försvinner så kommer det aldrig lösa sig.:mad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
14
· Visningar
467
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 441
Senast: ameo
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
937
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 620
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka