Vad händer?

Sorbe

Trådstartare
Bara lite nyfiken. Säg att en större anläggning med flera olika stall har något som verkar vara kvarka, prover tas men proverna dröjer lite och några från stallet åker iväg på tävling, en av de åker iväg en längre bit och är på meeting över en helg. På måndagen stängs hela anläggningen eftersom det var kvarka.

De som åkte iväg har alltså brutit mot de regler om att lämna stallet eftersom hästar inom två veckor har visat tydliga sjukdomssymptom och nu riskerar flera som var med på samma meeting att få sina hästar smittade. Vad händer med ryttaren som var oförsiktig och åkte iväg trots att det står att man inte ska åka iväg på tävling om det finns hästar som visat sig sjuka senaste två (eller är det tre?) veckorna?

Kan ryttaren få böter? Bli avstängd? Vad händer om flera hästar som stod uppstallade på meetinget får kvarka och det sprids över större delen av landet, då har väl ryttaren en del av det på sitt ansvar?

Sv: Vad händer?

Vill minnas att det är avstänging som gäller om någon anmäler dem till diciplinnämnden och de blir dömda där.

Det finns något liknande fall som gick till disciplinnämnden, tror att protokollet/beslutet fortf finns att hitta på ridsport.se
Vill minnas att det blev en tillrättavisning bara, till föräldern då det rörde sig om ett ponnyekipage.

Jag pratade med en domare idag och den personen sa att själva åka trots att det visar sig vara evenuell smitta i stallet inte leder till något, men blir många hästar smittade går det till djurskyddet(?) och sedan upp i domstol. Typ något sånt, om något sånt skulle inträffa.

hmm, men i den domen jag läst blev det bara tillrättavisning just pga att det gällde målsman och inte ryttaren själv iom att denna var minderårig - i annat fall hade det iaf blivit diskvalificering för ekipaget.

Okej! Jag talade med domaren om det var t.ex. en myndig, vuxen person som gjorde det.

Väldigt intressant att du tog upp just detta!
Har planerat att åka på fälttävlan i helgen men blir nu tveksam. En häst i stallet har varit sjuk länge och nu har han blivit värre. Får provsvar på fredag. Hoppas det inte är något :(

Oj, på T? Hoppas det inte är något allvarligt. Mycket kvarka häromkring i Stockholm nu.

Oj, på T? Hoppas det inte är något allvarligt. Mycket kvarka häromkring i Stockholm nu.

Japp, en häst som har varit halvdålig sen april/maj nu. :(
Känns lite tråkigt, kom precis tillbaka dit i måndags. Har varit iväg och jobbat och då haft hästen med mig. Typiskt!
Fast sist det var kvarka i ett annat stall hade jag tur - flyttade därifrån precis innan det blev smittat!

Jo, borde egentligen inte vara kvarka. De tog blodprov på hästen i maj och då visade de bara på att det var en infektion/förkylning som ej var smittsam och hästen fick medicin. Tycker man borde ha sett redan då om det var kvarka?
Konstigt att han blivit sämre dock. Aja, återstår bara att vänta och se.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 454
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: igbest
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka