Vad handlar det om? Är jag mutad?

vtok

Trådstartare
Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar.

Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med representanter från ett företag som mitt jobb är kund åt, såtillvida att det andra företaget utför tjänster åt oss. Det rör sig om olika representanter -- personer -- men en del är såklart återkommande.

Nu är det så att en person från det här företaget har gett mig riktig djävla huvudbry. Det började för två, tre år sen när h*n plötsligt en dag -- när vi som vanligt småpratade om ditt & datt -- frågade om jag drack, drack som i alkohol. Jag undrade vad det handlade om och fick förklarat att h*n skulle köpa en present åt någon. Jag trodde jag förväntades vara smakråd men så sa h*n att det var mig h*n skulle köpa en present åt. Min reaktion; Va? Vi avslutade samtalet o jag trodde ärligt talat inte att det var något mer med det. Så plötsligt en dag fick jag verkligen en flaska vin -- 'för ett gott samarbete'. Jag sa inte direkt nånting men kände mig väldigt överrumplad o 'tvungen' att ta emot flaskan, eller påsen -- jag visste inte då att det verkligen var vin.

Sen har detta upprepats en gång ca. ett år senare. Personen frågade om h*n kunde få en penna av mig, jag gav en penna och nån dag senare fick jag vin.

Så nu härom dagen hände det IGEN. Personen kom till mitt jobb, jag var inte på min plats, men när vi stötte på varann sa h*n att det låg en påse till mig under mitt skrivbord. 'Gör vad du vill med det, släng det eller ge bort det om du inte vill ha det'. Jag var upptagen just då men när jag senare kollade -- efter att personen gått -- så var det en flaskdjävel till.

Jag fattar ingenting men mår riktigt dåligt av det här. Känner mig så djävla utnyttjad, rentav mutad (!!!???) fast jag INTE sitter i en position där jag har någonting att göra med eller kan påverka tex. företagens kontrakt eller samarbete. Det har inte heller uttalats någonting om att jag förväntas göra något i gengäld utan bara 'för att du är så bra' -- o ja, jag försöker verkligen vara tillmötesgående -- MEN bara inom ramen för det jobb jag förväntas göra och det är verkligen inga stora saker det handlar om. Jag hade förståss ALDRIG NÅGONSIN gått med på att ta emot någonting i en situation där jag uttryckligen förväntades påverka mitt jobb eller min AG på nåt sätt.

Imorgon kommer jag nog stöta på den här personen igen och jag vet inte vad jag ska göra.. Låtsas som ingenting -- som jag hittills gjort? Säga ifrån? Tack men nej tack, jag kan inte ta emot det här -- vilket jag tafatt försökte säga andra gången det hände..

Mitt problem är förståss att jag är så patetiskt otroligt konflikträdd, annars hade jag satt ner foten redan första gången det hände (och då kunde jag ändå inte föreställa mig att det skulle upprepas ytterligare nu två ggr....). Just för det känns så förbannat fel alltihop.

Jag kan heller inte tro att det handlar om mig som person. Ett djävla märkligt sätt att försöka visa nåt slags intresse på isåfall.. Så nåt sånt tror jag inte det handlar om. Kanske handlar det som personen säger bara om att h*n är nöjd med hur vi jobbar ihop -- något h*n uttrycker ofta -- men alltså presenter...!?

Nu kommer jag inte jobba kvar länge till så saken löser sig självt på så vis, men till dess.. Hur ska jag hantera det här?

Kan jag bara skita i att göra någonting eller går jag bakom ryggen på min arbetsgivare då? Är det djävla mutor det handlar om även om jag inte har gått med på nåt eller ens kan påverka samarbetet företagen emellan? 'Kan' jag vända mig till någon? Det givna är väl chefen, men jag vet tyvärr inte om jag känner tillräckligt med förtroende för min chef för att gå direkt till honom/henne, men kan det finnas andra man kan vända sig till när det gäller sånt här? Personalansvarige? Fråga om råd hos facket..? Vad händer då? Jag förstår inte vad det här handlar om, men NÅT är det ju o jag vill verkligen inte göra fel -- gentemot min AG ffa -- men inte heller bli indragen i eller dra igång värsta grejen. Några kloka tankar :(?
 
Inte just vin men...

en person i min närhet får gåvor av t.ex. utländska gäster ibland. Eftersom det är kommunala uppdrag så går det bara inte att ta emot. Så hen lämnar det på jobbet. Dvs det läggs till stället att användas internt,antagligen inte helt korrekt men en rätt enkel lösning. Tex fick hen en keramikvas av en utländsk gäst. Hen lämnade den på den verksamhet där hen var när gåvan togs emot.

Vinet kanske kan lämnas till personalklubben tex? Vinst i lotteri på personalfest?

Jag shjälv hade inte tagit emot det personligen utan gett det till ex.vis chefen att hantera. Det är chefens uppdrag. Alltså inte att hantera frågan om vinet, utan att hantera själva flaskan.
 
Vi har en policy för vad vi får och inte får ta emot. Dels vilken sorts saker och sen uppskattat värde. Samma hade pappa på sitt jobb. Han var chef och jobbade med många försäljare så de ville såklart ha en bra relation till pappa. Först var det rätt fritt men senaste åren har det där med presenter/julklappar stramats åt.

Prata med chefen så det är öppet.
 
Hade absolut tagit upp det med min chef. Kanske har företaget någon policy för hur det hanterar liknande situationer :)
 
Blir glad för att vara offentliganställd när jag läser ditt inlägg. :D
Så enkelt med regler att bara kunna hänvisa till att det är förbjudet om det skulle inträffa.

Det jobbiga är ju dels att han riktar det mot dig som person,
dels att det görs med metod som hindrar dig från att kunna säga nej och inte ta emot.

Håller med om att informera chef eller annan och langa vidare flaskan till AG.
Samt om det finns någon policy på företaget informera vederbörande om det nästa gång ni ses.
 
På mitt arbete får mina chefer saker högt och lågt av olika företag och vi är också givmilda med t.ex luncher.

Vid jul får vi i företaget massa olika och vi lägger helt enkelt allt i en pott och lottar ut det.

Men i min bransch är det inte så konstigt med sådana saker. Hade jag upplevt det som en muta hade jag pratat med min närmaste chef och förklarat situationen så jag får klara direktiv.

Lycka till!
 
Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar.

Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med representanter från ett företag som mitt jobb är kund åt, såtillvida att det andra företaget utför tjänster åt oss. Det rör sig om olika representanter -- personer -- men en del är såklart återkommande.

Nu är det så att en person från det här företaget har gett mig riktig djävla huvudbry. Det började för två, tre år sen när h*n plötsligt en dag -- när vi som vanligt småpratade om ditt & datt -- frågade om jag drack, drack som i alkohol. Jag undrade vad det handlade om och fick förklarat att h*n skulle köpa en present åt någon. Jag trodde jag förväntades vara smakråd men så sa h*n att det var mig h*n skulle köpa en present åt. Min reaktion; Va? Vi avslutade samtalet o jag trodde ärligt talat inte att det var något mer med det. Så plötsligt en dag fick jag verkligen en flaska vin -- 'för ett gott samarbete'. Jag sa inte direkt nånting men kände mig väldigt överrumplad o 'tvungen' att ta emot flaskan, eller påsen -- jag visste inte då att det verkligen var vin.

Sen har detta upprepats en gång ca. ett år senare. Personen frågade om h*n kunde få en penna av mig, jag gav en penna och nån dag senare fick jag vin.

Så nu härom dagen hände det IGEN. Personen kom till mitt jobb, jag var inte på min plats, men när vi stötte på varann sa h*n att det låg en påse till mig under mitt skrivbord. 'Gör vad du vill med det, släng det eller ge bort det om du inte vill ha det'. Jag var upptagen just då men när jag senare kollade -- efter att personen gått -- så var det en flaskdjävel till.

Jag fattar ingenting men mår riktigt dåligt av det här. Känner mig så djävla utnyttjad, rentav mutad (!!!???) fast jag INTE sitter i en position där jag har någonting att göra med eller kan påverka tex. företagens kontrakt eller samarbete. Det har inte heller uttalats någonting om att jag förväntas göra något i gengäld utan bara 'för att du är så bra' -- o ja, jag försöker verkligen vara tillmötesgående -- MEN bara inom ramen för det jobb jag förväntas göra och det är verkligen inga stora saker det handlar om. Jag hade förståss ALDRIG NÅGONSIN gått med på att ta emot någonting i en situation där jag uttryckligen förväntades påverka mitt jobb eller min AG på nåt sätt.

Imorgon kommer jag nog stöta på den här personen igen och jag vet inte vad jag ska göra.. Låtsas som ingenting -- som jag hittills gjort? Säga ifrån? Tack men nej tack, jag kan inte ta emot det här -- vilket jag tafatt försökte säga andra gången det hände..

Mitt problem är förståss att jag är så patetiskt otroligt konflikträdd, annars hade jag satt ner foten redan första gången det hände (och då kunde jag ändå inte föreställa mig att det skulle upprepas ytterligare nu två ggr....). Just för det känns så förbannat fel alltihop.

Jag kan heller inte tro att det handlar om mig som person. Ett djävla märkligt sätt att försöka visa nåt slags intresse på isåfall.. Så nåt sånt tror jag inte det handlar om. Kanske handlar det som personen säger bara om att h*n är nöjd med hur vi jobbar ihop -- något h*n uttrycker ofta -- men alltså presenter...!?

Nu kommer jag inte jobba kvar länge till så saken löser sig självt på så vis, men till dess.. Hur ska jag hantera det här?

Kan jag bara skita i att göra någonting eller går jag bakom ryggen på min arbetsgivare då? Är det djävla mutor det handlar om även om jag inte har gått med på nåt eller ens kan påverka samarbetet företagen emellan? 'Kan' jag vända mig till någon? Det givna är väl chefen, men jag vet tyvärr inte om jag känner tillräckligt med förtroende för min chef för att gå direkt till honom/henne, men kan det finnas andra man kan vända sig till när det gäller sånt här? Personalansvarige? Fråga om råd hos facket..? Vad händer då? Jag förstår inte vad det här handlar om, men NÅT är det ju o jag vill verkligen inte göra fel -- gentemot min AG ffa -- men inte heller bli indragen i eller dra igång värsta grejen. Några kloka tankar :(?

Tricket med mutor är väl att det är MOTTAGARENS upplevelse som avgör om det är en muta eller inte. Jag jobbar visserligen inom offentlig sektor, men har tagit fram en folder om mutor och jäv - och det handlar mycket om hur du som mottagare känner.

Känner du dig mutad eller att "uppvaktningen" skulle kunna påverkad personen som ger dig saker positivt i en annars neutral situation så är du mutad. Om du inte känner dig mutad och om det här inte kommer gynna personen så är du inte mutad. Typ så.
 
Om det är jobbigt och du inte vill ha vinet, säg till. Funkar det inte säg till chefen.

Jag hade dock bara tackat och tagit emot, skulle det vara en muta så skulle jag bara låtsas att jag inte fattade skit :D
Gratis gott vin :up:
 
Jag hade dock bara tackat och tagit emot, skulle det vara en muta så skulle jag bara låtsas att jag inte fattade skit :D
Gratis gott vin :up:
Jag känner samma sak. Vill någon ge mig presenter så är det väl helt okej.

Jag hade inte ens sett denna grejen som en muta, eftersom ts inte ens sitter i en ställning där hon bestämmer om vem som ska få stora avtal etc. Det hade varit en annan grej. Men nu säger hon ju själv att hon inte har någon makt, så varför ens tänka att det är en muta?! Jag fattar inte grejen hur det blev en muta. Jag tänker att människan uppenbarligen har tillgång till mycket vin och ger bort en del. Eller så har personen enormt dålig självkänsla och vill bli omtyckt genom att köpa saker till andra. Inget jag kan ta ansvar för oavsett.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 061
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 365
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 515
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp