Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

Vad har din häst för täcke just nu?
Domani sommartäcke
Hur är vädret?
Svart :angel:
Är den inne eller ute?
Han står ute dygnet runt.

Han går naken på dagarna men på natten sätter jag på han ett tunt bomullstäcke, mest för att skydda mot myggen.

Det är inte 20 grader varmt mellan 21.00 och 6 på morgonen.

:laugh:

Nä, men en hel massa plusgrader måste det väl ändå vara, såvida du inte bor i Norrland?
150 gram stalltäcke har man ju inomhus mitt i vintern.

KL
blir helt förundrad över alla täcken även nu i en sommar täckes tråd.
insekts och flugtäcken verkar ha blivit lika mycket hysteri runt som övrig täckning. jag förstår om man bor i ett otroligt ohyre hål, men argumentet att man har insektstäcke för att hästen SVETTAS utan det, då har det gått lite väl långt. skulle det vara ett problem att den blir varm i solen eller? den reglerar sin värme själv, såvida man inte smäller på ett täcke den inte kan få av sig.

Min har inget täcke alls (fast de har han inte haft på hela vintern heller :D)
Hur är vädret?
Soligt och varmt
Är den inne eller ute?
Min går ute hela tiden
Bild :D
CIMG1484.jpg

hysteri o hysteri, insekter är otroligt plågsamt för hästarna och om man kan skydda dom från det så tycker jag det är en självklarhet att man ska göra det!!

insekter finns överallt, särskilt om hästarna går på gräs så blir det mkt insekter. förstår inte hur man kan låta bli att ha insekttäcke när man ser hur plågade hästarna är.

hysteri o hysteri, insekter är otroligt plågsamt för hästarna och om man kan skydda dom från det så tycker jag det är en självklarhet att man ska göra det!!

insekter finns överallt, särskilt om hästarna går på gräs så blir det mkt insekter. förstår inte hur man kan låta bli att ha insekttäcke när man ser hur plågade hästarna är.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

min ponny går naken vid fint väder, han har bara flughuva då. sen när det blir mer insekter har han flugtäcke. om det regnar eller är kallt har han ett ofodrat regntäcke och då ingen flughuva. han går ute i grushage, tyvärr utan träd lr skydd så det blir väldigt varmt i solen:crazy: han går ut vid 8-8.30 och kommer in vid 3 tiden, rids och får kraft sen får han ibland gå ut en liten stund till beroende på vad klockan är.

Ute har han ett flugtäcke och en flughuva med öron, inne ett BoT sommartäcke (=ofodrat) med ett tunt ofodrat täcke över som ska skydda BoT täcket.

Hur är vädret?
Soligt, 20+

Är den inne eller ute?
Aldrig ute dygnet runt. Ute dagtid ca 7.00-18.00 och inne då nattetid.

Naken, vid spöregn eller hård kall blåst = regntäcke

Hur är vädret?

Solen skiner och det är väll 10-15 grader i skuggan

Är den inne eller ute?
Från 7-21 ute. From juni ute dygnet runt
Naken inne

Kör efter samma princip som tidigare.
Inget, varför ska hon ha det när det är 25 grader i solen
Hur är vädret?
Svinvarmt! Hästarna står inne mellan 12-13 för att det är så varmt.
Är den inne eller ute?
Går ute dynet runt om det itne är så varmt som det är nu.

Insekttäcke är för allergiker!

Sträcker mig som mest till en flyveil om hästen har problem. Det finns ju fungerande flygspray också!

Mina två är helnakna (nja, shettisen har en flughuva förstås)

Hur är vädret?
Strålande sol, varmt och helt underbart!

Är den inne eller ute?
De har gått ute dygnet runt sedan 20 april.

Vad har din häst för täcke just nu? Ute går han med flugtäcke, om det inte är blåsigt ute då kan han få gå utan, vid lite kraftigare regn har han ofodrat regntäcke
Hur är vädret? mellan 20- 27 grader i skuggan dvs j*vligt varmt
Är den inne eller ute? Inne om nätterna, även flugtäcket på då om det är mycket mygg och knott.

20433183.jpg

Min häst är insektsallergiker så tyvärr får han aldrig gå naken :cry: utan har heltäckande flugtäcke på sig. Blir det sämre (kallare + ihärdigt regn - som förra året när det regnade dag in och dag ut) får han sitt Bucas Irish (det tunna, ofodrade regntäcket) på sig.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns väl utmärkta flug och insektsmedel, som fungerar toppenbra. Jag har aldrig behövt använda flugtäcke. När broms perioden infinner sig ngra veckor i juli står hästarna inne dagtid och går ute natt istället. Vi har inga knott. så ja - jag tycker det är hysteri från mångas håll särskilt som sagt när anledningen som ges är att de SVETTAS utan insektstäcke :angel:

så jag vidhåller min ståndpunkt som sagt, det har gått inflation även i insektstäcken, precis som Fjordtokan säger är dess primära användning för allergi.
hästarna går väl täckade så det räcker vinterhalvåret ändå. ska de aldrig få vara utan grejer som sitter åt och snörs åt, och få röra sig helt fritt?

Senast ändrad:

Där vi har hästarna på bete hjälper INGET insektsmedel. Enormt mycket mygg och broms. Så myggmedel i kombination med insektstäcke är det som används på mina hästar på betet. Iofs bor jag i lappland, kanske lite annorlunda här.

Nu till trådens egentliga fråga;
Min häst är naken på nätterna året om. Nu när våren har börjat komma hit upp så har han regntäcke på de dagar det är lite ruggigt ute, annars är han naken!

Inget. Ofodrat regntäcke vid regn.

Hur är vädret?
Soligt, soligt, soligt. 20-25 grader.

Är den inne eller ute?
Inne på nätterna fortfarande, kommer börja gå ute dygnet runt i veckan.

Då skulle man väl kunna ha som alternativ att ha täcket på på kvällen när ohyran är som värst. Men hos er kanske det är dygnet runt?

Min häst är en nakenfis som går ute dygnet runt, naken jämt.

Alla tre är nakna och ute dygnet runt.

Sista tiden har vi haft väldigt soligt och fint väder, kanske 10-15 grader på dagarna. Hade de varit kallare och ösregnat hade de nog fått komma in och torka till på nätterna, men inga kläder så här års!

Mina hästar har enbart täcke om det är runt 0 och ramlar ner snöslask, eller när det är typ -20. Eller om jag tränat dem svettiga och det är kallt, då kan de ha täcke tills de torkat. Flugtäcke har jag aldrig ens funderat på att skaffa.

Har hästarna på gården vid våran sommarstuga, så jag försöker ha dem nakna så mycket som möjligt och klär på dem vid behov (vilket är nästan hela tiden).

På dagarna är det broms och på kvällarna/nätterna är det tjockt med mygg, tyvärr...

är alla hästar plågade?

mitt fullblodssto äääälskar värmen, hon har varit helt salig hela helgen precis som hon blir varje vår. men hon blir heller inte särskilt varm eftersom hon har tunt skinn, tuuuun hårrem och inget hår alls runt ögon/mule osv. Hon störs inte alls av flygfän, även sommartid.
(hon är f.ö fux)

sen har vi de tunga,mörka hästarna i stallet. de som även är lättfödda. de är betydligt mer påverkade av värmen än min gris som bockar runt som en vilda och sooolar. de mörka hästarna blir svettiga bara av att gå i en ´hage på sommaren och är helt klart betydligt mer besvärade av flygfän. Jag kan förstå att man sätter på de flugtäcken men en vanlig häst? nä. Man lider inte av ett myggbett.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 184
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka