Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

-9 vid utsläpp, nu strålande sol och -3. Vinstilla till skillnad från igår.

Båda stod nakna och njöt i solen hela fm. Nu inne på lunch.

Ang väder. Igår fick jag gräva fram ländtäckena och red med dubbla ländtäcken, det blåste halvstorm med isvindar. Har inte använt ländätcke på 2 år, och den vintern var hästen helklippt.

*kl*

-11, vindstilla
Häst 1: 24årig arab, i boxen 200g stalltäcke, ute Amigo Medium Plus
Häst 2: 11årigt varmblod, lösdrift 300g

*kl*

Ett par minus och blåsigt. Min oklippta travare har fleece + 100 g regntäcke på sig.

-18 och sol
300 g vintertäcke. Ska klä på ett fleecetäcke under i em.

*kl*

Tempen ligger mellan -25 och -30. Vindstilla, klarblå himmel och sol.

*Helklippt shettis i tävlingskondition 300g vintertäcke

*Gammelklippt äldre bruksnordis (nästan full vinterpäls, klippt oktober/november med ngt känslig rygg) 300g vintertäcke

*Halvklippt kallblodstravare i god kondition 300g vintertäcke

*Oklippt tjock äldre ponny (russ/fjording) med björnpäls går utan täcke.

Hästarna har samma täckesutstyrsel from -15 ungefär, får bara 2-3 mål grovfoder extra sådanahär dagar. Har även tillgång till vindskydd.

Senast ändrad:

-18 i morse när jag åkte hemifrån.

Tingeling, som är helrakad men med lite utväxt, har ett HW Amigo Insulator Medium, 150 gram, och sen ett HW Amigo Plus Medium 200 gr med ofodrad hals över det.
Egentligen hade jag nog velat ha lite mer på henne nu när det är så extremt men då blir hon så varm när hon står inne eftersom det inte ingår täckesbyten.

Jag kan trösta mig med att hon har fri tillgång på Hösilage i hagen, så det går ingen nöd på henne i alla fall.
Jag kände på henne igår när jag tog in henne och då kändes hon sval men inte kall under.

kl

en naken, en med 300g vintertäcke

-2,7 enligt termometern, men blåser ISkallt

-10 och sol.

Kallblodstravare 1, 14 år, oklippt - Naken
Kallblodstravare 2, 7 år, oklippt med riktig björnpäls - Naken
Varmblodstravare, 29 år, oklippt men dålig vinterpäls - 300g vintertäcke, ylletäcke inne.

KL

Oklippta XX + SWB i ca 10 minusgrader (något kallare när de gick ut), vindstilla med solglimtar: Nakna!

Igår vad det runt 15 grader, de var nakna då också. Men hjälp vad de smäller i sig hö! :D

-12 och sol
300 g vintertäcke
Helklippt (nästan) pga regnskållor. Kblstravare, 30 år, svårfödd pensionär

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 807
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka