Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Håller med om att det är skitsvårt att täcka. Jag har ingen täckesservice alls så måste anpassa själv. Imorgon ska vi få blåsigt, ev lite nederbörd och lite svalare än det varit de senaste dagarna så H1 får ändå ha ett täcke på för säkerhets skull.

H1 (mesig tysk som dock börjar biffa till sig): ofodrat tunt regntäcke.
H2 (4-årig SWB): naken.

+16 och sol!

båda hästarna nakna såklart, och premiärnatten att vara nakenfis på natten var inatt!!

Vi har regn, mulet och bara ett par plusgrader... så jag prickade rätt den här gången i alla fall.

KL

+6 grader och pissregn hela dagen. Pålle har gått med bucas 50g regntäcke.

kl
+10 och mulet.
Överkänslig travardam: Ofodrat regntäcke
Arabvalack: Naken

Inne är båda nakna:)

+9 och sol
Ute
Ofodrat regntäcke eller naken, beror på vad stallägaren tyckte i morse...;)

*kl*

Har inte ändrat täckningen de senaste dagarna. Vädret ändrar sig konstant känns det som. Har varit allt från +13 och solsken till +3 med mulet väder och regn. Eftersom jag inte kan passa hästarna på dagarna utan bara ändra täckningen på kvällarna så har jag låtit det vara, verkar vara lagom för hästen i alla fall. Han är nöjd.

H1 (mesig tysk som dock börjar biffa till sig): ofodrat tunt regntäcke.
H2 (4-årig SWB): naken.

kl
Nu borde väl täckessäsongen vara över snart? Förutom för de stackare som har eksem.

*delvis kl*

temperaturmässigt borde täckessäsongen var över här i södra skåne nu, tycker även jag.
mitt monster går dock med ofodrat regntäcke alla dagar som vädret ser ostadigt ut.

i onsdags t.ex. vräkte dock regnet ner och då räckte inte det. trots att han var helt torr under och trots att han fick "komplettering" i form av 100grams stalltäcke under regntäcket och ett halstäcke så resulterade den dagen i ett par dagars ryggont.. inte lätt när man hatar regn och spänner sig... :crazy:

fina dagar är han iallafall naken och njuter i allra högsta grad!
de flesta i mitt stall resonerar liknande som mig. tyvärr inte (den ganska unga) ägaren till ponnyn som fortfarande går med samma vintertäcke som hon gjorde vid -10/15 grader i vintras, samt fleecetäcke på natten :crazy:

17 grader och sol, svag vind.

150 g under natten nu, då han är nyduschad och något blöt. Ute regntäcke för blåsten.

Kl

I går blev första nakna dagen ute. 15 grader och sol. 150 gr inne på natten i stall med öppna dörrar och runt 0 grader.

Inget alls. Hon går ut naken och står inne i kallstall naken. Om det regnar får hon ha ett regntäcke.

Onödigt att lägga på ett täcke om hon ändå bara klär av sig.

Vi håller ju till ett par mil söder om stockolm, nu är det gott och väl varmt nog för ponnymonster att vara utan täcke. :)

kl

Strålande sol, minst 10 men säkerligen mkt varmare. Nakenfis :)

+14 och sol
Ute
Naken. Har ofodrat regntäcke vid regn/risk för regn och/eller under +10

*kl*

Idag åkte täcket av mesen också, så nu går båda nakna. Vi har ca +15 och solsken.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 925
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 678
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka