Vad har era hästar för täcken nu?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 127
P

piggis_83

Tycker denna perioden är lite "svår". Här i södra småland har det varit några minus o rätt kallt/ruggigt på nätterna, kvällarna o morgnarna. Men sen de dagar solen skiner så kan det ju va flera plus på eftermiddan! Skiner inte solen så är det ruggigt även på eftermiddan :smirk:

Nu verkar det som att temp. ska stiga lite till och framför allt inte va så kallt på nätterna.

Just nu har min oklippta häst ett 220 g termotäcke inne och från idag ett fleecefodrat regntäcke ute (annars har hon haft 200 g vintertäcke ute).
Min klippta häst har ett 300 g termotäcke inne och ett 300 g vintertäcke ute.

Den oklippta ska iaf få byta termot från 220 g till 150 g. Ev. får den klippta pållen byta från 300 g ute till 200 g eller fodrat regntäcke.
Kanske även byta termot från 300 g till 150 g.

Hm svårt! :confused:

Sv: Vad har era hästar för täcken nu?

Visst är det svårt!

Mina två kallblod har varit nakna i hagen de senaste tre dagarna, men på natten i uteboxarna har de fått fleece- respektive ulltäcke på sig.

Immer

Medryttarhästen är oklippt och går naken dygnet om! :) Han står i stall men det är ett kallstall.. Han får ett fleectäcke på sig när han kommer in efter ridturen..

Min oklippta men till hälften "avfällda" häst är naken inne (det har hon varit hela vintern), har ett täcke med 300 gram foder ute. Täcket åker oftast av vid lunch och läggs på igen vid 16-tiden, ibland är det bra att bara jobba deltid så att man kan vara i stallet dagtid de flesta dagar :bump:

Min har från idag fleecefodrat regntäcke ute, och tjockt fleecetäcke inne på natten.

Innan har hon haft samma inne, men ett Shires 300 gr med halvhals ute.

Blir det soligt och fint nån dag får hon gå naken och mysa, även om det är rätt kallt i luften fortfarande.

Mitt sto som ej är klippt men känslig för kyla har varit utan täcke idag och kommer nog vara det imorgon också.
Det är så pass varmt i solen och hon fäller som en tok.
Annars har hon ofodrat regntäcke.
Valacken som är täckesklippt eller vad det heter har ett regntäcke med fleecefoder men han brukar få gå utan täcke några timmar om jag är i stallet då så jag kan slita av täcket.

Min häst är helklippt och inne har hon ett 200 grams stalltäcke.
Ute har hon stalltäcket + 300 grams vintertäcke om det är ruggigt
väder eller ett 100 grams regntäcke om det är bra väder.

Min pålla går naken hela tiden. Förutom då hon ska gå ut och är fuktig i pälsen fortfarande. :)

denna perioden är jätte svår. men jag har kommit fram till att ett fleecefodrat regntäcke är lagom på min tunnpälsade arabkille nu då det är 5-7 grader på dagen & sol, sedan blir det ju ett par minus på natten. men min kille har täcket på sej dygnet runt & i stallet ligger det också runt några plusgrader. så det verkar vara lagom för honom! ;)

Medryttarhästen som är spårklippt får ha på sig ett fleceefodrat regntäcke om det är kyligt, annars får han vara "naken".
Här är det runt -2 dagtid & runt -13 på kvällar/mornar så oftast blir det att han får ha täcke på morgonen som sedan åker av senare på dan :p

ja svårt är det, några minus på morgonen och någon plus på dagen..

min helklippta häst har ett 200 g täcke ute om det blåser och om det är lugnt ett ofodrat regntäcke. inne är han utan täcke.

damen som varit "halvklippt" fäller som en galning och har ofodrat regn på sig ute om dagarna, eller naken om det är vindstilla.

oklippta stoet är utan täcke mest jämt, förutom idag då det snålblåste rejält! då fick hon ofodrat regntäcke på.:)

min ponny är klippt och går ute mellan 8-13, är väl nån minusgrad på morgonen men sen på dagen nåra plus och sol!
inne i stallet har vi väldigt varmt på natten så han har bara ett 150 g. sen ute ett 200 g över innetäcket! tror det är rätt lagom nu :)

Gammelhästen, 23 år, som lätt blir stel har 300 gr vintertäcke hela tiden utom en stund på dagen OM det är sol... hagen ligger i lä så det blir ganska skönt där då!!:)
8 åringen har bytt ner sig från 220 gr till 100 gr, naken i solen några timmar om solen skiner. Men jag håller med dig, denna tiden är hopplös, särskilt i år med dessa riktigt svinkalla nätter!!! :( Det är dagsmeja på dagen som fryser fint till ren isgata under natten.. *suck* Jag vill ha RIKTIG vår!! Men nu går vi åtminstone över till sommartid.. alltid nåt..:d

Ska börja med fleecefodrat regntäcke ute imorgon tänkte jag. Ev fleecetäcke under några dagar med. Men det är mest för att hon ska ha det på natten och vi har som regel ett täcke av och ett på.

Har krånglat en massa nu senaste veckan när hon har 150-gramstäcket (som hon haft hela vintern) och då vill jag inte att hon har fleece under. Har bara haft täcke på natten nu senaste veckan när hon vart öm i ryggen.... Tänkte göra livet lättare för stallkompisarna från och med imorgon, alltså...;)

Här i skåne är det nästan riktig vår tycker jag. Idag var vädret alldeles underbart och hade gärna låtit hästen gå naken.
Men nu har han ett 180-200 g täcke och är oklippt. Och ett tunt bomullstäcke med BoT ryggvärmare i boxen.
Fortsätter vädret att vara som idag, får han gå med ett 100 g vintertäcke ev naken så han kan dränka hela kroppen i lera. Det är det bästa han vet att rulla sig naken i lera.:angel:

KL
återigen: hästarna har en komfort zon på ca 20 grader, så det är skit samma om det är ett par minusgrader natt och sen går upp till runt +7 som vi har här de senaste dagarna. Hellre svalare än för varm tycker jag, förutsatt att vi inte pratar att hästen fryser. Hästarna mår mycket sämre av att vara överhettade än lite kalla, det sätter hela kropps funktionen ur spel och kan leda till uttorkning och överhettning.

Mitt täckesklippta fullblod går med regntäcke fodrat med ett tunt bomulls funktions foder endast när det är såhär varmt.

fleece fodrat som jag annars använder ner till ca -10, är obekvämt för dem när de fäller... huvva....

han är glad och lagom varm i sitt regntäcke i dessa temperaturer.

återigen: hästar fryser inte som människor... oavsett om de är klippta eller ej..

Nu börjar d regna här bort i söder, hästen är klippt så d blir ett fodrat regntäcke;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat lite men hittar inget bra svar. Jag har ett polskt halvblod som blir väldigt grinig när det är kallt, han är klippt för...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men... 2
Svar
29
· Visningar
5 735
Senast: Habina
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 119
Senast: aramis
·
Utrustning kom ihop mig med stallägaren här om dagen och undrar vem av oss som har "rätt" Jag har en finsk häst, kallblod som har någon form av... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 180
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31