Vad har hänt med min häst?

John är suverän. Jag har tränat med honom många gånger. Dock skulle jag nog försöka ligga lågt med såpass.. tuff träning med en nybliven förstagångsmamma. Se det som alternativ nr.2. det beror kanske också på stoet men det stoet vi tagit föl på hade man startat världskrig med om man skulle försöka träna så det är henne jag har i huvudet.

Jag tror inte heller på den träningen med henne i nuläget.
Det skulle mest troligt bli en arg häst som förklarar krig mot mig och en väldigt stressad fölunge.
 
Jag tror inte heller på den träningen med henne i nuläget.
Det skulle mest troligt bli en arg häst som förklarar krig mot mig och en väldigt stressad fölunge.
Ja det finns risk för det. Dock är tekniken alldeles säkert bra att ha i bakhuvudet ifall det blir en situation du faktiskt måste få in djuret och inte har någon bättre lösning. Man kan ju plocka ut delar av tänket och se om man lyckas nå fram utan stress så att säga.
 
Ja det finns risk för det. Dock är tekniken alldeles säkert bra att ha i bakhuvudet ifall det blir en situation du faktiskt måste få in djuret och inte har någon bättre lösning. Man kan ju plocka ut delar av tänket och se om man lyckas nå fram utan stress så att säga.

Värt att veta är att även John misslyckas ibland. Så att man inte framhåller det som en universallösning.
En kompis valack beslöt sig hux flux för att inte vilja åka. John var ut. Hästen kom inte på släpet för det. Inte ens i närheten faktiskt. Däremot fick matte andra saker att jobba med, som kanske eller kanske inte kommer hjälpa. Hästen går dock än inte att lasta igen.
 
Värt att veta är att även John misslyckas ibland. Så att man inte framhåller det som en universallösning.
En kompis valack beslöt sig hux flux för att inte vilja åka. John var ut. Hästen kom inte på släpet för det. Inte ens i närheten faktiskt. Däremot fick matte andra saker att jobba med, som kanske eller kanske inte kommer hjälpa. Hästen går dock än inte att lasta igen.
Naturligtvis är hästar individer precis som alla andra djur. Att kunna flytta på djuret åt alla håll är dock grunden i all sådan hantering. Funkar det inte utan stressmoment funkar det troligen inte heller med stressmoment. Att man bär med sig tekniken i bakhuvudet betyder inte nödvändigtvis att man följer det slaviskt. Det kan ge idéer till ens egen väg.

Min ena häst, stor d-ponny, var hopplös att lasta tills jag sa till en kompis att "det är så knäppt! Jag kan ju backa in henne men hon vägrar att gå framåt!". Hästen åkte utan mellanvägg så kompisen sa bara "ja men backa in och vänd där då?". Jag provade och tadaa, hästen gick att lasta. Lastade i princip sig själv efter det. Baklänges. Det var den enkla vägen i det fallet. Det var lättare att kontrollera hennes bakdel och därmed även framdelen när man backade. Nu tror jag dock att hon knallar in även framlänges. Det var ett par-tre år sedan hon åkte och sista gången åkte hon framåt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Undvika att stöka med det så länge fölet går bredvid - å inte den tar efter, kanske är ett sätt med.
 
Har ett sto som blir oroligt i släpet när vi ska till seminstation. Vi ger alltid 2 streck plegisil ca en halvtimme innan lastning. Ibland har vi fått ge en extrados. Syns i ögonen om det har tagit. Har aldrig påverkad någon av hennes föl
 
Kan du inte ta ut vet för deäktighetskoll?

Joo det kan jag och var även tvungen att göra.
Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så tummar man onödigt mycket på säkerheten då och det vill jag inte göra.
Tänk om hon behövt semineras om eller behövt veterinärvård så gör man ju inte det hemma så jag anser att det måste gå att lasta hästen iaf.
 
Har ett sto som blir oroligt i släpet när vi ska till seminstation. Vi ger alltid 2 streck plegisil ca en halvtimme innan lastning. Ibland har vi fått ge en extrados. Syns i ögonen om det har tagit. Har aldrig påverkad någon av hennes föl

Jag vet inte om det skulle hjälpa faktiskt.
Det är ett fullblod som brukar behöva dubbla eller trippla doser med lugnande intravenöst för att det ska hjälpa.... :meh:
 
Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför.
Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och kliver bara på både hos mig och tidigare ägare.
Ett fåtal gånger har hon krånglat men då har hon gått på efter 5-10min så inte speciellt svårt då heller.

I mitten på juni fick hon föl och efter det så är hon inte så sugen på att gå in.
Första gången vi skulle lasta henne och fölet så var det lite oroligt men gick ändå bra att lasta så vi kunde åka till seminstationen.
När vi skulle hämta dom några dagar senare så gick det inte alls enligt plan då det blev så att vi fick lov att ändra planerna hastigt och resultatet blev att vi skulle hämta dom sent på kvällen och alla var väldigt trötta.
Fölet var lätt att få in i transporten men mamma häst vägrade att gå på.
Kastade sig bakåt och stegrade sig.
Till slut gav vi upp och hästarna fick bo kvar en natt till och dagen efter tog det väl 2min att lasta dom och åka hem så det var inget knussel.

Idag skulle vi lasta igen och fölet får vi in utan några större problem.
Stoet däremot vill inte alls. Backar och stegrar sig.
Sätter på henne ett träns som brukar vara en väldigt bra grej när hon backar. Då brukar hon sluta direkt och gå på.
Idag hjälpte inget. Hon kastar sig bakåt och stegrar sig. Vi provade med linor och att backa transporten mot stallet.
Det slutade med att hon reste sig, slog över och höll på att slå ihjäl sig.
Där avslutade vi det hela för jag vill inte att varken häst eller människor skadar sig allvarligt eller dör på kuppen.

Så nu är frågan, varför blev det såhär?
Å hur i hela friden ska vi komma ur det här eländet?
Hon har åkt sanslöst mycket transport i sitt liv på träningar och tävlingar så hon är otroligt resvan och har aldrig haft problem med det eller nya platser tidigare.
Samma gamla trygga transport så det är ingen förändring.
Kan det vara nåt hormoner som stökar?
Om hon är dräktig så är det 17 dygn idag och fölet är 6 veckor.

Hjälp mig med tips!
Det måste ju gå att lasta hästen...
Jag tror madame har gått och blivit en försiktig General i och med moderskapet. Hon litar väl inte på att det är en säker plats numera. Hoppas du finner lösning på problemet.
 
Har inte läst alla svar men känner igen situationen från min egen häst som med åldern fick sämre balans = otäckt med transport. Från en dag till en annan blev han väldigt svårlastad och en kort tid efter att det börjat blev han VILD i släpet. Eller det var vad vi trodde iallafall. Släpet bokstavligen hoppade fram på vägen från start till stopp och det visade sig senare att han lagt sig/rest sig hela resan. Alltså fått "blackout". Allt kändes hopplöst efter det och trodde aldrig jag skulle våga köra honom igen. Men köpte ny transport som var väldigt ljus och tog bort mellanväggen, sen den dagen har han aldrig tvekat eller rört en hov i släpet. Så mitt tips är väl att ge henne mycket plats, kanske får fölet plats om man har kvar mellanväggen och har en kort och en bred bom bak? Låna ett släp utan sadelskåp som ser rymligt och ljust ut.
Hoppas att allt löser sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 993
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 327
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp