Vad har jag gett mig in på?!!

PiperGarden

Trådstartare
(børjar med att be om ursæt før danska bokstæver, sitter i skolan...)
Ska tævla en kompis hæst næsta helg, ska bli jætteroligt men problemet kommer att jag aldrig ens har varit på en islandshæsttævling... :crazy: Jo, ok en firmakeppni, men aldrig en med "riktiga klasser"... Så, nu kommer några nybørjarfrågor... :o
Jag ska rida øppen fyrgång, ær det en speciell ordning jag ska visa gångarterna i eller ær det valfri? Varv får man væl vælja sjælv?
Hur ær det med klædsel, ær ljusa ridbyxor ett krav? :crazy:
Vilken av alla de dær mærkliga bokstavs- och sifferkombinationerna ær min klass? (antar att det blir uppenbart nær jag ser startlistan, men men...)
Rider man enskilt først sitt program och sen om man går vidare till A-/B-final så ær man flera på banan?
Hmm, kommer sækert på fler dumma frågor, men detta var allt før nu... :angel:

Sv: Vad har jag gett mig in på?!!

Jag tycker du ska åka och kolla på banan, eller bara så du har en utsikt om hur du skall rida, med en som kan det om tävlingar och be den personen förklara för dig hur du skall göra.

Lycka till annars, hoppas det går bra :D

Ojoj! :D

Varv har du nog redan valt vid anmälan. Öppen tävling och första starten, då antar jag att du rider en lokalklubbstävling, eller en C-klass på nationell tävling. I så fall är ni tre på banan (om jag inte är helt ute och cyklar) och ni rider en fast gångartsföljd på speakerns kommando. Först arbetstempo tölt, sedan trav, skritt, galopp och ökad tölt.

I finalerna är det så att de på placeringarna 1-5 rider A-final och på på placeringarna 6-10 rider B-final. Vinnaren av B-finalen går sedan upp i A-finalen också. Beroende på om det är några delade placeringar så kan antalet i finalerna variera.

Ljusa ridbyxor är inte ett krav. Dessutom kan du rida i väst, klubbjacka eller islandströja om du inte har en kavaj.

Lycka till!!! Och glöm inte att lägga ut bilder och berätta hur det gick!

Har varit och trænat på banan, så jag har lite koll på omgivningarna och så :)
Hæstægaren ringde igår, så vi fick pratat igenom en del. En fråga vi båda har ær hur det ær med "nummerlappar" nuførtiden? Visst ska man køpa det sjælv och ha med sig?

Ojoj! :D

Varv har du nog redan valt vid anmälan. Öppen tävling och första starten, då antar jag att du rider en lokalklubbstävling, eller en C-klass på nationell tävling. I så fall är ni tre på banan (om jag inte är helt ute och cyklar) och ni rider en fast gångartsföljd på speakerns kommando. Först arbetstempo tölt, sedan trav, skritt, galopp och ökad tölt.

I finalerna är det så att de på placeringarna 1-5 rider A-final och på på placeringarna 6-10 rider B-final. Vinnaren av B-finalen går sedan upp i A-finalen också. Beroende på om det är några delade placeringar så kan antalet i finalerna variera.

Ljusa ridbyxor är inte ett krav. Dessutom kan du rida i väst, klubbjacka eller islandströja om du inte har en kavaj.

Lycka till!!! Och glöm inte att lägga ut bilder och berätta hur det gick!

Jo, hær ær vi ambitiøsa! :D Pratade med hæstægaren igår (ær hon som anmælt), och det ær precis som du sæger, 3 på banan och speakerns kommando. Men ordningen sa hon ignet om, men det brukar alltså vara den ordningen? Hon pratade om att man skulle visa økad trav?
Jag kan alltså rida i ett par snygga svarta ridbyxor och en grøn trøja? Ær ju ingen tævlingsmænniska, så inga klæder finns... :crazy:
Sjælvklart kommer bilder (iaf om det går bra), ægaren ær dessutom duktig på att lægga ut bilder på sin hemsida så vi hamnar nog ændå på nætet... :crazy::p

:D Tur att jag har en flashig häst :love:
Hur är det med "nummerbrickor", det är något man ska köpa själv eller?

Japp nummerbrickor ska man ha med sig själv.
Dock brukar det finnas att låna eller köpa av folk på tävlingen "i nödfall";)

Lycka till!

Tack :)
Ska iväg och shoppa nu :bump:
Kanske en dum fråga, men jag har ingen klubbtröja o ingen kavaj, men en snygg mörkgrön tröja utan något tryck måste väl duga? :o

Självklart duger det!

Det enda som domarna kan vara lite kinkiga med är om det är bara axlar,i vissa fall även kortärmat. eller om det t.ex är något stort "opassande" tryck på, som de kan tycka stör intrycket.

tænkte inte rida med bara axlar i denna værmebølja... :D
Så bra, børjar kænna mig redo før helgen nu! :banana:

Uppdatering med resultat! :D
Det gick jättebra igår, både jag och ägaren är nöjda (hoppas jag iaf :o )
För att vara både min och hästens första tävling så fick vi bra resultat, att vi behöver jobba mer på tölten visste vi. Däremot visste vi inte att hästen inte ville vara kvar på banan, tur var var hade dom högt stängsel nära banan hela vägen... (vilket vi var ca 1 dm från att rida på i galoppen... :o ). Alltid flöt helt perfekt, taktproblemen i tölten visade ju sig tydligt i poängen men med tanke på att jag inte heller ridit islandshäst på 1½ månad så är jag rätt nöjd med min stöttning i läget.
Red ju då V2 och fick 4,63, utan att visa ett enda steg ökad tölt... :o Efter att vi visat hans flotta galopp så var han så laddad att drivning betydde galopp och avslappning betydde trav, fanns inga hjälper till tölt... :crazy: Så det är ett nytt moment att träna på, men den ökade tölten är ju bara precis under utveckling, han är ju bara 6 år så...
Bilder kommer så småningom, ägaren har många bilder att rensa bland. Men överlag fick jag en väldigt bra känsla och det är roligt att få tävla en så fin häst :love: Och ägaren verkar iaf inte helt avskräckt från att låta mig tävla igen, så se upp! :banana:

Tack :) Jo, livet är lätt på fin häst :p
Fick dessa poäng:
Tölt: 3,0 - 5,0 - 4,5 (travtaktig o rollar, högt tempo)
Trav: 5,0 - 6,0 - 6,0
Skritt: 5,0 - 5,5 - 5,5
Galopp: 5,5 - 6,0 - 6,0
Ökad tölt: 2,0 - 4,5 (:confused:) - 0 (verkar lite oense där, jag vet ju att jag inte visade ett enda steg ren tölt... kommentarer: travar - rollar, svagt tempo - ej visat)
Som sagt, med mer töltträning blir vi farliga! :bump:

Din häst verkar vara en jäkel på trav och galopp :D!

Bilder væntar på att ægaren ska ladda upp, har inga egna bilder. Men hon ahr børjat lægga ut dom på sin hemsida nu, så kommer nog snart! :bump:
Jo, han har riktigt bra grundgångarter! Har bra tølt med, men eftersom det var våran førsta tævling o jag itne ær den bæsta tøltryttaren så kom den itne till sin rætta. men men, vi ær nøjda :)

Tydligen blev det inga bra bilder på mig och pållen :cry:
Får vænta och se om nån annan kompis tog nån bra bild.
Lægger iaf in en gammal bild, så får ni se hur vi ser ut. Ær från i somras (nær det var varmt och man inte var førkyld...) Och ja, jag gør alltid dumma miner nær jag rider...
lindafranijuni.JPG

lindafranijuni1.JPG

Liknande trådar

Relationer Efter vi åkt hem ifrån min pojkvæns væns 40 årsfest kænner jag att jag behøver lite pepp, tips och idéer utifrån... eller så vill jag...
Svar
18
· Visningar
2 624
Senast: Petruska
·
Övr. Barn Jag och min sambo væntar ju tilløkning nu i februari till våran familj som just nu består av oss två, och våra två hundar. :love: Som... 2
Svar
30
· Visningar
3 566
Senast: Gumman
·
J
Träning Hade utslæpp i søndags morse denna dialogen delade mellan mig (J) och en annan hæst ægare (E) som redan va nere i stallet och høll på... 2
Svar
27
· Visningar
2 182
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka